
زهره مختاری
خدمترسانی ۳ هزار گروه جهادی اصفهان در ۱۰ استان کشور
مسئول بسیج سازندگی استان اصفهان:
🔺بیش از ۳۰۰۰ گروه جهادی در سطح استان اصفهان سازماندهی شدهاند و در ایام نوروز امسال، در قالب برنامههای ضیافت کریمانه و اردوهای جهادی نوروزی، در ۱۰ استان کشور مشارکت فعالی داشتند.
جزئیات افزایش مستمری بازنشستگان
بعد از جلسۀ سازمان تامین اجتماعی و کانون عالی کارفرمایی قرار شده افزایش حقوقی که شورایعالی کار در پایه انجام داده است، عیناً برای بازنشستگان نیز به هیئت وزیران پیشنهاد شود تا پس از تصویب، احکام آن صادر شود.
🔺همچنین افزایش جانبی و مزایا نیز شامل ۵۰ درصد بن و خواربار و ۷۱۶ هزار تومان کمکمعیشت که برای حداقلبگیران است تصویب شده و پرداخت میشود. حق اولاد برای هر نفر یک میلیون و ۷۱۹ هزار تومان و عائلهمندی نیز دو میلیون و ۱۰۶ هزار تومان تعیین شده است.
🔺همچنین، کمکمعیشت به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. متناسبسازی بازنشستگان نیز در سال جاری ادامه خواهد داشت و در مجموع، ۷۰ درصد از افت ضریب مصوبۀ متناسبسازی بازنشستگان پرداخت میشود؛ بهطوریکه ۴۰ درصد آن در سال گذشته اجرا شده و ۳۰ درصد نیز امسال اجرا خواهد شد.
قانون حبس از محکومان مهریه حذف میشود
عضو کمیسیون قضایی مجلس:
🔺در آخرین روزهای سال گذشته، آخرین بندهای قانون اصلاح مهریه را در دستور کار داشتیم که بحث تعدیل سکه تصویب شد؛ اما مصوبه مهم دیگر این بود که مجازات «حبس» از مهریه برداشته شد.
🔺یعنی از زمانی که خانم، درخواست مهریه میدهد تا زمانی که استطاعت و یا عدم استطاعت مرد در پرداخت مهریه به اثبات برسد، به طور کلی حبسی وجود ندارد.
🔺بنابراین تا زمانی که وضعیت مهریه مشخص شود، بحث تحت الحفظ بودن چه بر اساس پابند و یا تراشه الکترونیکی و یا معرفی به مراکز خاصی مطرح شده است/شفقنا
مطالبات بهحق مردم باید شنیده شود
رئیس کل دادگستری اصفهان:
🔺مطالبات بهحق مردم باید شنیده شود و در جهت رفع مشکلات تلاش شود. مردم باید صف خود را از برخی افراد قانونشکن جدا کنند و اجازه ندهند كسانی با سوءاستفاده از مطالبات بهحق آنان دست به اعمال خلاف قانون بزنند.
🔺موضوع آب بايد با ظرافت، حساسيت و دقت در سطوح مختلف پيگيری شود و در همين راستا همه دستگاهها در همه سطوح از جمله استاندار و معاونان مربوطه، دستگاه قضائی و همه اعضای شورای تامين استان شبانهروز پيگير رفع مشكل آب هستند.
برگزاری ۴۵۱ مورد ملاقات مردمی در شرکت گاز استان اصفهان طی سال ۱۴۰۳
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، ابراهیم محسنی سرپرست شرکت گاز استان اصفهان گفت: این ملاقاتها با هدف ایجاد ارتباط نزدیکتر و مؤثرتر بین مدیران و مردم برگزار شده و از مهمترین اهداف آن، فراهمآوری بستری مناسب برای پاسخگویی به مسائل و مشکلات مطرحشده از سوی مردم و همچنین دریافت بازخوردهای آنان در زمینه خدماترسانی بود.
وی ادامه داد: در این جلسات، مردم فرصتی پیدا کردند تا مشکلات خود را در زمینههای مختلف از جمله گازرسانی، انشعابهای جدید و پروژههای توسعهای به طور مستقیم با مسئولین در میان بگذارند و در همین راستا در سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۵۱ مورد ملاقات مردمی صورت پذیرفته است.
سرپرست شرکت گاز استان اصفهان اظهار داشت علی رغم اینکه مشترکین می توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۵۹۴ و یا سامانه خدمات الکترونیک شرکت گاز استان اصفهان به آدرس https://es.nigc-isfahan.ir نسبت به ثبت درخواست و یا پیگیری امور خود اقدام کنند، بصورت حضوری نیز روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ به دیدار مردمی اختصاص یافته است.
برگزاری جلسه کمیته سلامت منطقه دو عملیات انتقال گاز
در این جلسه که با حضور اعضای کمیته سلامت منطقه دو عملیات انتقال گاز تشکیل شد، موضوعات مهمی از جمله ،معاینات دورهای طب صنعتی، اقدامات انجامشده در حوزه سلامت کار و درمان، برنامههای پیشرو در سال جاری و همچنین شناسایی عوامل زیانآور و غیربهداشتی در محیط کار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
🔹 بررسی مسائل مربوط به ارگونومی محیط کار و راهکارهای بهبود شرایط فیزیکی و روانی کارکنان نیز از دیگر محورهای اصلی این جلسه بود.
این جلسه با هدف ارتقای سطح سلامت و ایمنی پرسنل و ایجاد محیط کاری سالم تر برگزار شد.
بازدید نوروزی مدیر منطقه دو عملیات انتقال گاز از مرکز بهرهبرداری خطوط لوله گاز شهرکرد
تقدیر از تلاشهای کارکنان در فصل سرما
🔹 در ادامه سلسله بازدیدهای نوروزی، مدیر منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران به همراه اعضای هیئت رئیسه، روز ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ از مرکز بهرهبرداری خطوط لوله گاز شهرکرد بازدید کردند.
🔹 در این بازدید، مدیر منطقه ضمن تبریک سال نو ۱۴۰۴، از زحمات و اقدامات کارکنان این مرکز در فصل سرد سال گذشته قدردانی کرد و اهمیت عملکرد بیوقفه آنان در حفظ ایمنی و پایداری خطوط گاز را مورد تأکید قرار داد.
باید محور کار اقتصادی، بخش خصوصی باشد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از سیتنا، دکتر محمدرضا عارف عصر دوشنبه در جلسه با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه بر اساس ضرورت های اوایل پیروزی انقلاب اسلامی از یک بخش محدود دولتی کارها و اقدامات را شروع کردیم، افزود: ذات انقلاب ها و انقلاب اسلامی تمرکز دولتی بود اما در ادامه این تفکر با موانع قانون اساسی روبرو شدیم که با ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری و همچنین تصویب سیاست های کلی در مجلس شورای اسلامی این بن بست رفع و مقدمه حضور بخش خصوصی در اداره اقتصادی کشور فراهم شد.
وی ادامه داد: باید در بخش هایی از اقتصاد که بخش خصوصی و سرمایه گذار بنا به دلایلی انگیزه ورود ندارد، بخش های دولتی در اقتصاد کشور وارد شوند چرا که باید به این نکته توجه داشت که سرمایه گذاران در کنار انگیزه های ملی به سودآوری نیز می اندیشند و در برخی اوقات دولت به ناچار است در برخی از بخش های اقتصادی ورود کند.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: محور کار اقتصادی باید بخش خصوصی باشد و اگر بخواهیم به دولت محدود شویم در نتیجه به اهداف برنامه هفتم توسعه نمی توانیم عمل کنیم و امروز دولت چهاردهم بر اجرای برنامه هفتم توسعه اصرار دارد اما در برخی شرایط نیاز به اصلاحاتی داریم تا سرنوشت برنامه هفتم توسعه همانند عملکرد برنامههای قبلی نباشد و مهمترین دلیل تجربه موفق اجرای برنامه سوم توسعه، تفاهم دولت و مجلس شورای اسلامی در آن زمان بود که امروز نیز همین تفاهم بین سران سه قوه وجود دارد که این تفاهم بهترین شرایط است که باید با همان رویکرد و با برخی اصلاحات در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه گام برداریم.
دکتر عارف خاطرنشان کرد: باید برای اجرای موفقیت آمیز برنامه هفتم توسعه، تجارب سایر کشورها را در چارچوب شعارها اختیارات و قوانین داخلی ترجمه و استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای جدی کشور ورود سرمایه است، ادامه داد: در اوایل تشکیل دولت چهاردهم این چالش را به عنوان یک هشدار اعلام کردیم که باید با میدان دادن به سرمایهگذاران داخلی و در صورت نیاز سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایهگذاری خارجی منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه هفتم توسعه را تامین کنیم که در دولت به این نتیجه رسیدیم برای رشد ۸ درصد سالیانه تا ۲۰۰ میلیارد دلار به سرمایهگذاری نیاز داریم.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به اینکه در نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری، دو چالش سرمایه و تولید همواره به عنوان مهمترین چالش های کشور مطرح شده است، تصریح کرد: در دهه ۶۰ شمسی در بخش تولیدات صنعتی با صنعت مونتاژ روبرو بودیم که با مصوبات دولتی نتوانستیم پیوند دانشگاه و صنعت را به خوبی عملیاتی کنیم که امروز این مسئله حل شده و تولید در شعار سال جاری مدنظر رهبر معظم انقلاب قطعاً تولید تنها برای نیازهای داخلی نبوده و با ارتباطات منطقهای ایجاد شده در دولت چهاردهم حداقل کشورهای منطقه را باید در محاسبات لحاظ کنیم.
دکتر عارف افزود: با ارتباطات ایجاد شده در دولت وفاق ملی بازار ۳۰۰ میلیون نفری پیش روی بخش خصوصی داخلی وجود دارد که تولید تنها بخش سختافزار نیست چرا که مهمترین مزیت کشور خدمات فنی مهندسی و شرکتهای دانش بنیان و تولید نرمافزاری در این حوزه است که سرمایه مدنظر مقام معظم رهبری برای تولید در بخش نرمافزاری است.
وی تاکید کرد: دولت از همان ساعات و روز اول نامگذاری سال برای اجرای نامگذاری سال وارد عمل و کارگروهی از دستگاههای ذیربط تشکیل داد تا در پایان سال جاری کارنامه موفقی از اجرای شعار سال داشته باشیم که میتوانیم با جذب سرمایههای خرد و سرمایههای بزرگ داخلی، سرمایه مورد نیاز برای تولید را تامین کنیم.
معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر اینکه از ظرفیتهای هاب منطقه و ترانزیت کشور استفاده جدی نکردیم، گفت: یکی از اولویت اصلی دولت چهاردهم توسعه کریدورها به ویژه کریدور شمال – جنوب و شرق -غرب برای حضور موفق در منطقه است.
دکتر عارف با اشاره به تراز مثبت سال جاری و همچنین خرید ۶ میلیون تن طلا ادامه داد: امسال صادرات رشد خوبی داشت و واردات نیز با روند کاهشی روبرو شد که این روند باید با کمک بخش خصوصی ادامه یابد تا تراز تجاری منهای نفت کشور، مثبت شود.
تفکر استراتژیک چیست؟
تفکر استراتژیک یک فرآیند ذهنی است که به افراد و سازمان ها کمک می کند تا اهداف بلندمدت خود را تعیین کرده و برنامه هایی برای دستیابی به این اهداف تدوین کنند. این نوع تفکر شامل تحلیل دقیق محیط داخلی و خارجی، شناسایی فرصت ها و تهدیدها، و اتخاذ تصمیماتی است که سازمان را در مسیر موفقیت قرار می دهد. در دنیای امروز، با توجه به سرعت بالای تغییرات فناوری، تفکر استراتژیک بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
آیا فقط مدیران ارشد به تفکر استراتژیک نیاز دارند؟
در بسیاری از مردم این حس وجود دارد که تفکر استراتژیک و استراتژیک فکر کردن کار بزرگان است: باید مدیرعامل، مدیر ارشد یا عضو هیأت مدیره باشی تا بتوانی از تفکر استراتژیک حرف بزنی.
ریچ هورواث (Rich Horwath) که کتابهای او یکی از منابع تدوین درس تفکر استراتژیک محسوب می شوند در جلسات و سمینارها از حاضرین می پرسد: «آیا شما با تفکر استراتژیک آشنا هستید و خودتان را یک متفکر استراتژیک می دانید؟»
جالب اینجاست که الگوی پاسخ مخاطبان تقریباً همیشه و همهجا مشابه است. مدیران ارشد با اطمینان می گویند: بله! قطعا! البته! مدیران میانی با کمی تردید سرشان را تکان می دهند و به نوعی این ویژگی را تا حدی در خودشان تایید می کنند. کسانی هم که در سطوح پایین تر سازمان هستند، معمولاً در برابر این پرسش سکوت می کنند. گویی ما جایی در گوشه ی ذهن خود پذیرفته ایم که استراتژی و تفکر استراتژیک، مسئله ی بزرگان است.
آیا همه تفکیک تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک را قبول دارند؟
نه. پاسخ به همین کوتاهی است. این تفکیک یک کار کاملاً سلیقهای است. کسانی هستند که معتقدند برنامه ریزی استراتژیک، همان تفکر استراتژیک است که برای آن چارچوب مشخص و شفاف تعریف شده است. کسانی هم میگویند تفکر استراتژیک پیشنیاز برنامه ریزی استراتژیک است. عدهای هم – مانند پورتر – خود را در دام این تفکیکها نمیاندازند و میگویند مهم این است که بتوانی تحلیل استراتژیک انجام دهی، با هر روشی که این کار را انجام دهی خوب است. حتی کسانی هم هستند که میگویند فقط باید تفکر استراتژیک داشته باشید و در دنیای کنونی دیگر برنامه ریزی استراتژیک معنا ندارد:گروه اخیر بر این باورند که دنیای متلاطم کنونی که هر روز در آن شاهد تغییرات بزرگ هستیم، دیگر جایی برای آن روشهای سنتی برنامه ریزی استراتژیک ندارد.
آنها میگویند در دنیایی که هر روز در حال تغییر است، نمیتوانیم بنشینیم و چشم انداز ده یا بیست ساله بنویسیم و ماتریسهای مختلف را ترسیم کنیم و سند استراتژیک تنظیم کنیم و بعد هم انتظار داشته باشیم که کشتی سازمان، سالها بر همین مسیر که تدوین کردهایم حرکت کند و به مقصد نیز برسد.
این گروه از متخصصان، تفکر استراتژیک را شکل تکاملیافته و جایگزین برنامه ریزی استراتژیک میدانند. ابزاری که بیشتر بر روی بهبود کیفیت تصمیم گیری و انتخاب تمرکز دارد تا تدوین برنامههای رسمی بلندمدت. پیشنهاد ما این است که – حداقل در این مرحله – خود را گرفتار این بحثها و اختلافنظرها نکنید. صرفاً به این شکل به مسئله نگاه کنید که سلیقهی ما در این نوشتار این بوده که تفکر استراتژیک را از برنامه ریزی استراتژیک تفکیک کنیم و ابتدا هر چیزی را که به فکر کردن استراتژیک مربوط است، به بحث بگذاریم. شما در نهایت باید همهی مباحث مرتبط با تفکر استراتژیک، مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک را بخوانید و بیاموزید و آنها را بر اساس «اهمیت نسبیشان» کنار هم بگذارید، تا بتوانید در زندگی شخصی و کسب و کار خود، موفقتر عمل کنید
عناصر کلیدی تفکر استراتژیک:
تفکر استراتژیک، هنر و علمی است که به افراد و سازمانها کمک میکند تا مسیری روشن و هدفمند را در میان پیچیدگیها و ابهامات دنیای کنونی ترسیم کنند. این نوع تفکر، فراتر از برنامهریزیهای روزمره و تاکتیکی، به دنبال ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار و دستیابی به اهداف بلندمدت است. برای رسیدن به این منظور، تفکر استراتژیک بر عناصر کلیدی زیر تکیه می کند:
۱ . ترسیم تصویر آینده
چشمانداز، همان تصویر روشن و الهامبخشی است که سازمان یا فرد در ذهن خود از آینده مطلوب خود دارد. این تصویر، نه تنها باید آرزوها و خواستهها را منعکس کند، بلکه باید واقعبینانه، قابل دستیابی و متناسب با ارزشها و مأموریت سازمان باشد. یک چشمانداز قوی، به عنوان یک قطبنما، جهتگیریها و اولویتهای سازمان را مشخص میکند و به همه اعضا انگیزه و الهام میبخشد تا در راستای تحقق آن تلاش کنند.
ویژگیهای یک چشمانداز مؤثر:
یک چشمانداز مؤثر، تصویری شفاف و الهامبخش از آیندهای مطلوب است که سازمان یا فرد در پی دستیابی به آن است. این چشمانداز، باید به گونهای باشد که به سادگی قابل درک و تفسیر باشد و برای همه افراد، معنا و مفهوم روشنی داشته باشد. علاوه بر این، باید انگیزهبخش بوده و شور و اشتیاق لازم را در افراد ایجاد کند تا برای تحقق آن تلاش کنند. یک چشمانداز مؤثر همچنین باید واقعبینانه باشد و با در نظر گرفتن محدودیتها و امکانات موجود، قابل دستیابی باشد. در نهایت، باید مبتنی بر ارزشها و اصول اخلاقی سازمان یا فرد بوده و با آنها همسو باشد. این ویژگیها، چشمانداز را به یک ابزار قدرتمند برای هدایت، انگیزش و همسویی افراد در جهت دستیابی به اهداف مشترک تبدیل میکند.
۲. تحلیل (Analysis): شناخت دقیق محیط
تحلیل، فرآیندی است که به کمک آن، سازمان یا فرد میتواند محیط داخلی و خارجی خود را به طور دقیق بررسی کند. این تحلیل، شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی، فرصتها و تهدیدهای خارجی، و همچنین بررسی روندها و تغییرات کلیدی در صنعت و بازار است. تحلیل درست و جامع، به سازمان کمک میکند تا درک بهتری از موقعیت خود پیدا کند و تصمیمات آگاهانهتری بگیرد.
• ابزارهای تحلیل:
o تحلیل SWOT: بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها.
o تحلیل PESTEL: بررسی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، محیطی و قانونی.
o تحلیل رقابتی: بررسی رقبا، سهم بازار و استراتژیهای آنها.
o تحلیل زنجیره ارزش: بررسی فعالیتهای اصلی و پشتیبانی سازمان برای شناسایی مزیتهای رقابتی.
۳. هدفگذاری (Goal Setting): تعیین مسیر حرکت
پس از تحلیل محیط، نوبت به تعیین اهداف میرسد. اهداف، نقاط عطف و مقاصدی هستند که سازمان یا فرد برای رسیدن به چشمانداز خود باید به آنها دست یابد. اهداف باید SMART باشند، یعنی خاص (Specific)، قابل اندازهگیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و زماندار (Time-bound). هدفگذاری دقیق و واقعبینانه، به سازمان کمک میکند تا منابع خود را به طور مؤثر تخصیص دهد و پیشرفت خود را به طور منظم ارزیابی کند.
• انواع اهداف:
اهداف در سازمانها بر اساس نوع عملکرد و حوزه هدف، به چند دسته مهم تقسیم میشوند و هر کدام از آنها نقشی کلیدی در موفقیت بلندمدت ایفا میکنند. اهداف مالی نخستین دسته از این اهداف هستند و عمدتاً بر افزایش سودآوری، کاهش هزینهها و بهبود بازده سرمایهگذاری تمرکز دارند. این اهداف به سازمان کمک میکنند تا از نظر اقتصادی قدرتمندتر شود و توان رقابتی خود را بهبود دهد.
اهداف بازاریابی، دسته دیگری از اهداف هستند که بر رشد بازار و ارتباطات با مشتریان تمرکز دارند. در اینجا مواردی همچون افزایش سهم بازار، بهبود رضایت مشتری و ارتقای جایگاه برند اهمیت ویژهای دارند. این اهداف موجب تقویت ارتباط با مخاطبان و مشتریان شده و رشد پایداری را در بازارهای رقابتی رقم میزنند.
اهداف عملیاتی به افزایش کارآیی و بهرهوری در فرآیندهای داخلی سازمان میپردازند. این اهداف شامل تلاش برای بهبود کیفیت محصولات یا خدمات، کاهش زمان تولید و افزایش بهرهوری میشوند و سازمان را برای عملکرد موفقتر در برابر چالشهای اجرایی آماده میسازند.
در نهایت، اهداف سازمانی بر جنبههای توسعهای و فرهنگی تمرکز دارند. این دسته از اهداف به جذب و حفظ افراد مستعد، تقویت فرهنگ سازمانی و گسترش نوآوری در محیط کار میپردازند. تحقق چنین اهدافی موجب شکلگیری بنیادی قویتر و پایدارتر برای سازمانها میشود. به طور کلی، هر یک از این اهداف نقش مکمل یکدیگر را ایفا کرده و در صورتی که به طور متوازن و هماهنگ دنبال شوند، میتوانند مسیری هموار برای موفقیت و رشد پایدار سازمان ترسیم کنند.
۴. استراتژی (Strategy): انتخاب بهترین راه
استراتژی، نقشه راهی است که سازمان یا فرد برای رسیدن به اهداف خود ترسیم میکند. استراتژی، شامل مجموعهای از تصمیمات و اقدامات است که سازمان را در مسیر درست قرار میدهد و به آن کمک میکند تا از مزیتهای رقابتی خود به طور مؤثر استفاده کند. یک استراتژی خوب، باید با توجه به شرایط محیطی، منابع موجود و اهداف تعیینشده طراحی شود و قابلیت انعطافپذیری و سازگاری با تغییرات را داشته باشد.
• انواع استراتژی:
انواع استراتژیها به عنوان ابزارهایی حیاتی در جهت دستیابی به اهداف سازمان، به روشهای متفاوتی برای مواجهه با چالشهای رقابتی پرداخته و مسیری روشن برای موفقیت ترسیم میکنند. یکی از این استراتژیها، رهبری هزینه است که هدف آن کاهش چشمگیر هزینههای تولید یا ارائه خدمات است تا محصول یا خدمت با کمترین قیمت ممکن عرضه شود. این استراتژی به طور ویژه برای تسخیر بازارهایی که حساسیت بالایی به قیمت دارند، مؤثر است.
در سوی دیگر، استراتژی تمایز بر خلق محصولات یا خدمات منحصربهفرد و با کیفیت بالا تمرکز دارد. در این رویکرد، سازمان تلاش میکند تا ارزشی متفاوت برای مشتریان خود ایجاد کند، به گونهای که محصولاتش از رقبا متمایز شوند و وفاداری مصرفکنندگان جلب شود.
استراتژی تمرکز، به جای هدفگیری بازارهای گسترده، به بخش خاصی از بازار و مشتریان معطوف میشود. در این استراتژی، سازمان با درک عمیق نیازها و علایق یک گروه خاص، راهحلهایی دقیقتر و متناسبتر ارائه میدهد و از این طریق جایگاه خود را ارتقا میبخشد.
از سوی دیگر، استراتژی نوآوری بر توسعه محصولات و خدمات خلاقانه و پیشگامانه تمرکز دارد. این نوع استراتژی به سازمانها کمک میکند تا با ورود به مسیرهای جدید و معرفی فناوریها یا ایدههای نوآورانه، خود را به عنوان یک پیشرو و رهبر در صنعت مطرح کنند. در نهایت، استراتژی مشارکت گزینهای است که بر همکاری با سایر سازمانها تأکید دارد. این روش از طریق بهرهگیری از منابع، تخصصها و شبکههای همکاری، به سازمانها اجازه میدهد که چالشهای مشترک را بهتر مدیریت کرده و فرصتهای جدیدی خلق کنند.
در هر یک از این استراتژیها، انتخاب مناسب مستلزم ارزیابی دقیق شرایط محیطی، توانمندیهای داخلی و اهداف سازمان است تا بهترین مسیر برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار ترسیم شود.۵. اجرا (Execution): تبدیل استراتژی به عمل
اجرا، فرآیند عملیاتی کردن استراتژیها و تبدیل آنها به نتایج ملموس است. اجرا، شامل تخصیص منابع، تعیین مسئولیتها، ایجاد ساختارهای مناسب و پیگیری پیشرفت است. یک استراتژی عالی، بدون اجرای درست و مؤثر، ارزشی نخواهد داشت.
۵. عوامل مؤثر در اجرای موفق:
اجرای موفق استراتژیها مستلزم وجود مجموعهای از عوامل کلیدی است که هرکدام پشتیبانی لازم برای حرکت به سمت اهداف سازمانی را فراهم میکنند. نخست، رهبری قوی یکی از مهمترین ارکان موفقیت است. رهبران باید توانایی انتقال روشن و بیابهام استراتژی را به تمامی اعضا داشته باشند و انگیزه لازم را برای مشارکت در تحقق اهداف ایجاد کنند. رهبران کارآمد با ایجاد همبستگی و القای حس تعهد در تیم، از بروز اختلالات و پراکندگی جلوگیری میکنند.
عامل دیگر، فرهنگ سازمانی مناسب است که نقش محوری در ایجاد فضایی پویا و سازنده ایفا میکند. زمانی که فرهنگ سازمانی مشوق خلاقیت، نوآوری و همکاری باشد، کارکنان با انگیزه بیشتری در مسیر اجرای استراتژی قدم برمیدارند. همچنین وجود فضایی که یادگیری مستمر در آن ارزشمند شمرده شود، موجب میشود که سازمان بتواند با تغییرات محیطی، سازگاری بهتری پیدا کند.
سومین عنصر حیاتی، ساختارهای سازمانی کارآمد است. این ساختارها باید به گونهای طراحی شوند که فرایندهای کاری را تسهیل کنند و منابع موردنیاز برای اجرای استراتژی در دسترس باشد. اگر ساختار سازمانی با اهداف استراتژیک هماهنگ نباشد، ناهمراستایی در اجرا به وجود خواهد آمد و بازدهی کاهش خواهد یافت.
در نهایت، سیستمهای پاداش و تشویق مناسب یکی از ارکان انگیزشی برای تحقق استراتژیها هستند. توجه به عملکرد برتر و قدردانی از آن، نه تنها موجب افزایش رضایت و انگیزه کارکنان میشود، بلکه باعث تقویت رفتارهایی میشود که به تحقق اهداف سازمان کمک میکند. این سیستمها باید عادلانه و شفاف باشند و به گونهای طراحی شوند که ارزشهای موردنظر سازمان را پررنگتر کنند.
در مجموع، ترکیب این عوامل در کنار یکدیگر میتواند سازمان را در مسیر اجرای استراتژیها موفق سازد و از تحقق اهداف اطمینان حاصل کند.
۶. ارزیابی (Evaluation): سنجش عملکرد و یادگیری
ارزیابی، فرآیندی است که به کمک آن، سازمان یا فرد میتواند عملکرد خود را در راستای اهداف تعیینشده ارزیابی کند. ارزیابی، شامل جمعآوری دادهها، تحلیل نتایج و شناسایی نقاط قوت و ضعف است. نتایج ارزیابی، به سازمان کمک میکند تا در صورت نیاز، استراتژیها و برنامههای خود را اصلاح کند و از اشتباهات گذشته درس بگیرد.
۷. یادگیری (Learning): بهبود مستمر
یادگیری، فرآیندی است که به کمک آن، سازمان یا فرد میتواند از تجربیات خود درس بگیرد و دانش و مهارتهای خود را ارتقاء دهد. یادگیری، یک فرآیند مستمر و پویا است که به سازمان کمک میکند تا با تغییرات محیطی سازگار شود و از فرصتهای جدید بهرهبرداری کند.
• روشهای یادگیری:
o یادگیری از تجربیات: تحلیل پروژهها و فعالیتهای گذشته برای شناسایی نقاط قوت و ضعف.
o یادگیری از دیگران: مطالعه و بررسی تجربیات سایر سازمانها و افراد.
o یادگیری از طریق آموزش: شرکت در دورههای آموزشی، کارگاهها و کنفرانسها.
o یادگیری از طریق تحقیق: انجام تحقیقات و مطالعات برای کسب دانش جدید.
سخن پایانی
تفکر استراتژیک، مجموعهای از مهارتها، ابزارها و فرآیندهایی است که به افراد و سازمانها کمک میکند تا در دنیای پیچیده و متغیر امروز، تصمیمات بهتری بگیرند و به اهداف خود دست یابند. این نوع تفکر، نیازمند چشماندازی روشن، تحلیلی دقیق، هدفگذاری واقعبینانه، استراتژیهای هوشمندانه، اجرای مؤثر، ارزیابی منظم و یادگیری مستمر است. سازمانها و افرادی که بتوانند این عناصر را به طور مؤثر در فرآیند تصمیمگیری خود ادغام کنند، قادر خواهند بود در عرصه رقابت، پیروز شوند و به موفقیتهای بزرگ دست یابند.
ابلاغ نرخهای جدید خرید تضمینی برق خورشیدی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه خبری شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان، وزارت نیرو نرخهای جدید خرید تضمینی برق نیروگاههای خورشیدی غیرحمایتی زیر ۱۰ مگاوات را ابلاغ کرد.
محمد مرادی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان، اعلام کرد:
در سال ۱۴۰۴ با هدف حمایت از انرژیهای تجدیدپذیر، نرخ خرید تضمینی برق خورشیدی افزایش یافته است:
۵ تا ۲۰۰ کیلووات: ۳۸,۲۰۰ ریال
۲۰۰ کیلووات تا ۱ مگاوات: ۳۱,۵۰۰ ریال
۱ تا ۱۰ مگاوات: ۲۸,۰۰۰ ریال
وی افزود: سرمایهگذاران علاوه بر قرارداد ۲۰ ساله تضمینی، میتوانند در حدود ۴ سال به بازگشت سرمایه برسند. نرخ خرید نیز هرساله بر اساس تورم تعدیل خواهد شد.