زهره مختاری
تأکید بر نقش اثرگذار بانوان در صنعت آب و برق
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، در متن این لوح تقدیر آمده است: «حفظ منزلت و ارتقای جایگاه بانوان در صنعت آب و برق و ایجاد فرصت نقشآفرینی آنان در پیشبرد مأموریتهای این صنعت، همواره از اولویتهای وزارت نیرو بوده است.
بدینوسیله، ضمن تبریک این ایام خجسته، از تلاشهای ارزنده سرکارعالی که بر اساس ارزیابی امور زنان و خانواده وزارت نیرو، نقشی مؤثر در تحقق اهداف و اجرای برنامههای تخصصی شرکت توانیر داشتهاید، صمیمانه تشکر و قدردانی میشود. توفیق روزافزون شما را در مسیر خدمترسانی و تحقق اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از درگاه خداوند متعال خواستارم.»
دو بی جدید در پست ۶۳/۲۰ کیلوولت شهرکرد برقدار و به شبکه سراسری متصل شد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان مهندس سید مهران حسینی، مجری طرح پست و ارتباطات شرکت گفت: احداث دو بی جدید در پست مذکور با هدف کاهش تلفات انرژي و بار خطوط ۶۳ كيلو ولت و ایستگاههای ۶۳/۲۰ كيلوولت منطقه ، افزايش قابلیت اطمینان و پايداري شبكه و تامين برق مطمئن و پايدار مشترکین صنعتی و خانگی شهرستان شهرکرد بوده است.
مجری طرح پست و ارتباطات شرکت با اشاره به پایان عملیات اجرایی این پست افزود: برای افزایش ظرفیت پست مذکور مبلغ ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و با بهرهبرداری از بیهای جدید، پایداری ایستگاه ۶۳ کیلوولت شهرکرد با داشتن شش بی ورودی و خروجی به بالاترین سطح ممکن ارتقا یافته است.
در پایان گفتنی است: در این پست شرکت ماهان انرژی پارتاک به عنوان پیمانکار الکتریکی و شرکت موننکو ایران به عنوان مشاور طرح مشغول فعالیت بوده اند.
پنجمین نشست کمیته مشترک بهرهبرداری شبکههای برق ایران و ارمنستان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در این جلسه که با حضور اردشیر مذکوری مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران بههمراه معاون راهبری شبکه برق کشور و مدیر دفتر مبادلات برونمرزی و همچنین نارک آپیتونیان مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ارمنستان و معاونین و مدیران آن شرکت در ایروان برگزار شد،
طرفین ضمن مرور سابقه همکاریهای مستمر ایران و ارمنستان در حوزه تبادل برق و تهاتر گاز و برق بین دو کشور، بهرهبرداری مشترک خطوط انتقال و توسعه و بهروز رسانی زیرساختهای مخابراتی و اندازهگیری، بر لزوم تداوم و تعمیق این همکاریها تأکید کردند.
همچنین موضوعات مرتبط با افزایش واردات برق بهصورت پایدار در تابستان سال آینده، بهروزرسانی پروتکلهای بهرهبرداری و تقویت هماهنگیهای فنی بهویژه در شرایط اضطراری در دستور کار قرار گرفت.
پس از این نشست، هیأت ایرانی از مرکز کنترل ملی شبکه برق ارمنستان بازدید کرد.
در ادامه سفر، جلسه مشترکی با مدیرعامل نیروگاه حرارتی ایروان و شرکت انتقال برق ارمنستان برگزار شد. در این جلسه، برنامههای مربوط به تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه و در مقابل، تولید و ارسال برق به جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۵، بهویژه در دوره اوج مصرف تابستان بررسی شد.
در این نشست مقرر شد حداکثر ظرفیت عملیاتی موجود برای تأمین برق صادراتی به ایران از محل گاز صادراتی به آن کشور مورد استفاده قرار گیرد تا پایداری تبادلات انرژی میان دو کشور در سال آینده تقویت شود.
همچنین، موانع موجود در مسیر تکمیل خط سوم انتقال برق میان ایران و ارمنستان تشریح شد و طرفین بر تسریع پیگیریها و اقدامات لازم برای تکمیل این خط تأکید کردند.
پس از این جلسه، هیأت ایرانی از نیروگاه حرارتی ایروان بازدید بهعمل آورد و در جریان آخرین وضعیت عملیاتی نیروگاه قرار گرفت.
این نشست با توجه به جایگاه راهبردی تبادل انرژی میان دو کشور و ضرورت ارتقای هماهنگیهای عملیاتی در بهرهبرداری شبکههای برق دو کشور از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و زمینهساز ارتقای هماهنگیهای فنی و برنامهریزی مشترک برای افزایش و بهرهبرداری بهینه از ظرفیتهای دو کشور است.
گفتنی است؛ ایران و جمهوری ارمنستان همکاری گستردهای در زمینه تبادل انرژی الکتریکی و تهاتر گاز و برق دارند. ارتباط الکتریکی بین دو کشور از طریق دو خط ۲۳۰ کیلوولت از سال ۱۳۷۶ برقرار بوده و در حال حاضر نیز سومین خط انتقال برق با ولتاژ ۴۰۰ کیلوولت بین دو کشور در حال ساخت است.
وصول مطالبات، شرط بقا در تابستان ۱۴۰۵
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، وحید ازوجی در همایش نقد و بررسی عملکرد صنعت برق در گذر از اوج بار تابستان ۱۴۰۴ و ارائه برنامههای ۱۴۰۵ که با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق کشور برگزار شد، با اشاره به ماده ۷ اساسنامه شرکتهای برق منطقه ای و بند «م» و بند «۲» ماده ۴۵ اساسنامه شرکتهای توزیع نیروی برق گفت: مسئولیت وصول بهموقع بهای برق مصرفی و سایر مطالبات از مشترکان، صراحتاً بر عهده هیأتمدیره شرکتهاست و انتظار میرود این موضوع با اهتمام کامل مدیران برق منطقهای و شرکتهای توزیع دنبال شود.
بند «ژ» قانون بودجه؛ مبنی بر تعیین تکلیف مطالبات
وی با اشاره به بند «ژ» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ افزود: بر اساس این قانون، تمامی دستگاههای ارائهدهنده خدمات از جمله شرکتهای برق مکلف به تعیین تکلیف مانده مطالبات مشترکان، بهویژه مشترکان غیردولتی هستند و پایان آذرماه، آخرین مهلت اعلام اسامی بدهکاران کلان با بدهی بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان است.
رشد نگرانکننده مطالبات صنعت برق
معاون مالی، پشتیبانی توانیر با تشریح آخرین وضعیت مطالبات تصریح کرد: مانده مطالبات گروه توانیر که در ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۸۴ همت بود، تا پایان آبانماه به بیش از ۱۱۲ همت افزایش یافته که بخش عمده آن مربوط به مطالبات انرژی است و تمرکز اصلی بدهیها در شرکتهای برق منطقهای قرار دارد.
تمرکز بدهیها در بخش صنعت
ازوجی با بیان اینکه حدود ۶۷ همت از مطالبات صنعت برق مربوط به مشترکان صنعتی است، گفت: در شرکتهای برق منطقهای، بیش از ۹۰ درصد مطالبات مربوط به صنایع است و این موضوع ضرورت پیگیری جدی مدیران عامل و اعضای هیأتمدیره را دوچندان میکند.
وی افزود: حدود ۱۸ همت از مانده مطالبات مربوط به مشترکان خانگی و تجاری است که هیچ مانع جدی برای وصول آن وجود ندارد و انتظار میرود شرکتهای توزیع از تمامی ابزارهای قانونی برای تعیین تکلیف این بدهیها استفاده کنند.
کاهش ورودی نقدینگی در ماههای پایانی سال
معاون هماهنگی مالی توانیر با هشدار نسبت به افت وصولیها در ماههای اخیر گفت: کاهش مصرف فصلی، افت صورتحسابها و توقف صادرات برق عراق موجب کاهش ورودی نقدینگی شده، در حالی که هزینههای پایان سال افزایش مییابد و این شرایط، تمرکز ویژه بر وصول معوقات را ضروری میکند.
وصول مطالبات؛ همسنگ مأموریتهای فنی صنعت برق
ازوجی در پایان تأکید کرد: وصول مطالبات باید در کنار مأموریتهای فنی صنعت برق در اولویت نخست مدیران قرار گیرد، چرا که بهبود گردش نقدینگی، شرط ایفای تعهدات مالی، تسویه بدهیها و عبور مطمئن از اوج بار تابستان ۱۴۰۵ است.
وضعیت رشد بار شرکتهای برق با سامانه نور پیگیری و کنترل میشود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محسن ذبیحی در این همایش که با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق کشور برگزار شد، کنترل رشد بیرویه و نامتعارف انرژی در برخی استانها را از مباحث اصلی بخش توزیع در تابستان آینده برشمرد و تاکید کرد: موضوع کنترل رشد بار شرکتهای توزیع و برق منطقه ای از مباحث جدی بخش توزیع در تابستان ۱۴۰۵ است که از طریق تعیین و ابلاغ سقف مصرف به استانها و کنترل آن در سامانه نور پیگیری میشود.
معاون هماهنگی توزیع توانیر به شرکتهای برق تاکید کرد: کنترل رشد بار مشترکان از موضوعات جدی و مبنا و محور سنجش عملکرد مدیران صنعت برق است. در این زمینه به جد فعالیت کنند.
گذار شبکه توزیع برق ایران از مدیریت سنتی به سیستم هوشمند
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در ادامه چشمانداز بخش توزیع در گذر از مدیریت سنتی شبکه به مدیریت فعال و هوشمند و ارتقای آن به سیستم توزیع برق را تشریح کرد و ارتقای تدریجی شبکه توزیع به سیستم توزیع برق از دهه ۹۰ را خاطرنشان ساخت که در قالب یک زیست بوم کامل متشکل از واحدهای تولید پراکنده DG،ذخیره سازهای انرژی، انرژیهای تجدید پذیر، بسترساز شهرهای هوشمند؛ خودروهای برقی و فعال شدن خرده فروش انرژی و شرکتهای همیار انرژی است.
راه اندازی مرکز مدیریت هوشمند و دیجیتال انرژی (مهدا)
وی همچنین از راه اندازی مرکز مدیریت هوشمند و دیجیتال انرژی (مهدا) به منطور پایش و کنترل رشد نامتعارف مصرف برق در سال جاری خبر داد و ایجاد این زیرساخت را در جهت رصد، پایش و کنترل رشد بار مصرفی مناطق کشور عنوان کرد که از قابلیتهای زیرساخت دریاچه داده صنعت برق بهره میبرد و کمک میکند بهرهبرداری و سیاستهای این حوزه به درستی انجام شود.
ذبیحی همچنین از توسعه سامانه ملی نور خبر داد. این سامانه نظارت دقیق بر عملکرد شرکتهای توزیع برق را برعهده دارد که در قالب شاخصهای تعیین شده و از طریق داشبوردی ویژه، عملکردها را به طور لحظهای در اختیار مدیران عالی صنعت برق قرار میدهد تا دیگر چالشی بنام قطع برق اتفاق نیافتد.
وی از دیگر قابلیتهای سامانه نور را امکان دریافت بازخورد و تعامل دوطرفه با مشترکان عنوان کرد که امسال تکمیل میشود.
برق مشترکان متصل به فیدرهای سبز قطع نمیشود
معاون هماهنگی توزیع توانیر در پایان فیدرهای سبز یا بدون قطعی را از اجرای برنامههای مدیریت بار در ایام اوج مصرف مستثنی دانست و گفت: برق مشترکان متصل به فیدرهای سبز قطع نمیشود و فقط محدودسازی به صورت تک مشترک انجام میشود.
ظرفیت نیروگاهی صنایع تا تابستان ۱۴۰۵ به طور مستمر افزایش مییابد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، مهدی مقیمزاده در همایش نقد و بررسی عملکرد صنعت برق در گذر از اوج بار تابستان ۱۴۰۴ و ارائه برنامههای ۱۴۰۵ با تشریح روند شکلگیری این طرح گفت: پس از ناترازیهای سال ۱۴۰۰ و امضای تفاهمنامه میان وزارت نیرو و وزارت صمت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع انرژیبر، این مسیر با ابلاغ «قانون مانعزدایی از توسعه صنعت برق» رسمیت یافت و تکلیف صنایع در حوزه احداث نیروگاههای حرارتی و تجدیدپذیر مشخص شد.
استقبال گسترده صنایع؛ درخواست بیش از ۳۶ هزار مگاوات
وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۵ صنعت بزرگ برای احداث نیروگاه اعلام آمادگی کردهاند، افزود: مجموع درخواستهای واصله از صنایع به حدود ۳۶ هزار و ۲۵۲ مگاوات رسید که پس از بررسیهای تخصصی وزارت صمت، ۲۴ هزار و ۳۸۳ مگاوات از این ظرفیتها مورد پذیرش قرار گرفت و فرآیند صدور موافقت اصولی برای آنها آغاز شد.
صدور موافقت اصولی برای ۱۹ هزار مگاوات
مقیمزاده ادامه داد: از ظرفیتهای پذیرفتهشده، برای ۱۹ هزار و ۷۵۱ مگاوات موافقت اصولی صادر شد و بخشی از پروژهها به دلیل عدم پیگیری صنایع یا نداشتن شرایط لازم، از چرخه اجرا خارج شدند. در حال حاضر، این ۱۹ هزار مگاوات در بخشهای حرارتی، تجدیدپذیر و CHP در مراحل مختلف توسعه قرار دارند.
مجوز سوخت؛ پیشرفت مناسب اما اجرای نامتوازن
وی با اشاره به وضعیت تخصیص سوخت گفت: برای ۱۱ هزار و ۳۰۶ مگاوات نیروگاه حرارتی صنایع، مجوز تخصیص سوخت از سوی وزارت نفت صادر شده، اما در برخی پروژهها با وجود اخذ مجوزهای محیطزیست و اتصال، هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده که عمدتاً ناشی از چالشهای تأمین مالی است.
محیطزیست و آب؛ همراهی استانها مؤثر بوده است
مجری طرح نیروگاههای خودتأمین توانیر تصریح کرد: در حوزه مجوزهای محیطزیستی و منابع آب، پیشرفت قابل توجهی حاصل شده و برای حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات مجوز محیطزیست و برای حدود ۱۴ هزار و ۷۶۰ مگاوات مجوزهای مرتبط با آب اخذ شده است؛ با این حال، رفع موانع باقیمانده نیازمند همراهی دستگاههای اجرایی استانهاست.
اتصال به شبکه؛ نقش کلیدی برقهای منطقهای
مقیمزاده با تأکید بر اهمیت اتصال نیروگاهها به شبکه گفت: صدور مجوز اتصال به شبکه یکی از گلوگاههای اصلی پروژههاست و انتظار میرود شرکتهای برق منطقهای با تسریع مطالعات فنی و صدور مجوزها، زمینه بهرهبرداری سریعتر از این ظرفیتها را فراهم کنند.
پیشرفت اجرایی پروژهها؛ از مدار تا سایت
وی با ارائه آخرین آمار اجرایی افزود: تاکنون ۲۷۰۴ مگاوات نیروگاه صنایع به بهرهبرداری رسیده، ۳۸۸۷ مگاوات در مرحله اجرا و نصب تجهیزات قرار دارد و ۲۸۵۶ مگاوات نیز در آستانه ورود به فاز اجرایی است که با تحقق برنامه زمانبندی، بخش مهمی از نیاز شبکه را پوشش خواهد داد.
افق اوج بار پیشرو و سالهای آینده
مجری طرح نیروگاههای خودتأمین خاطرنشان کرد: بر اساس برنامهریزی انجامشده، در سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰۳ مگاوات و در سال ۱۴۰۵ حدود ۹۷۰ مگاوات از محل نیروگاههای صنایع وارد مدار میشود و برآورد واقعبینانه برای اوج بار پیشرو، افزوده شدن ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید است.
سرمایهگذاری صنایع؛ نیازمند تأمین مالی پایدار
مقیمزاده در پایان گفت: تاکنون نزدیک به ۹۰۰ میلیون یورو برای نیروگاههای به بهرهبرداری رسیده سرمایهگذاری شده و برای تحقق برنامه چهارساله آینده، حدود ۳ میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است. توانیر و شرکت مدیریت شبکه آمادگی دارند از ظرفیت مازاد تولید این نیروگاهها از طریق سازوکارهای بازار و قراردادهای موجود استفاده کنند.
اختتامیه نظارت عالیه ایمنی، بهداشت حرفهای و محیط زیست (HSE) توانیر
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان؛ مهندس عباس شیرازی مسئول تیم نظارت عالیه توانیر در نشست اختتامیه این ارزیابی گفت: مهمترین موضوع در حوزه HSE صنعت برق اصلاح ساختار اداری آن در شرکت های برق منطقه ای است.
مهندس شیرازی با اشاره به ارزیابی عملکرد دفاتر روابط عمومی ، حقوقی و حراست و معاونتهای بهره برداری ،مالی و پشتیبانی، منابع انسانی، طرح و توسعه و برنامه ریزی و تحقیقات در حوزه hse گفت: بروز حوادث همواره دغدغه ذهنی کارکنان و مدیران شرکتهاست.
وی افزود :در کنار نگرش مدیران شرکتها به مقوله ایمنی؛ دانش و تخصص این حوزه هم دچار تغییر و تحول شده است و ایمنی جزء لاینفک طرحریزی، برنامهریزی، ساخت، تولید و خدمات و غیره شده است.
مهندس محسنی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان هم با تشکر از زحمات تیم ارزیاب و پذیرش نقاط قابل بهبود، مهمترین اثر نظارت عالیه را حفظ ایمنی و سلامت کارکنان و فعالان صنعت برق دانست و گفت: اگر خانواده آسیب ببیند، جامعه آسیب میبیند بنابراین برنامههایی تدوینی و سیاست گذاری ها باید در جهت ارتقای ایمنی، سلامت و امید در کارکنان وخانوادهها سوق پیداکند و این مسئولیت همه سازمان است.
سعید محسنی افزود: مسئول ایمنی باید مأموریت، برنامهریزی، سیاستگذاری، نظارت و ارتقای سطح ایمنی را مدیریت کند و سایرین هم در اجرای این سیاست گذاری و فرهنگ سازی بهام همت کنند.
گرمایش کافی بدون اتلاف انرژی
برف پاییزی فولاد مبارکه را سفیدپوش کرد
همزمان با بارش برف و باران و نزول رحمت الهی در سراسر کشور، امروز (۲۷ آذرماه)، مجتمع فولاد مبارکه نیز از بارش برف پاییزی سفیدپوش شد؛ برفی که به مثابه دستان پرمهر الهی، بر فراز قلب تپنده صنعت فولاد کشور نشسته و این دیار صنعتی را در پوششی از سفیدی و زیبایی آراسته است.
از تصفیه و بازیافت آب تا افزایش ظرفیت انباشت باطله
سعید صادقی، مدیرعامل شرکت اُپال پارسیان سنگان: اُپال پارسیان سنگان براساس سیاستهای خود در مدیریت بهینه مصرف آب و توسعه زیرساختهای محیطزیستی طی ماههای اخیر دو پروژه مهم و راهبردی را با هدف مدیریت مصرف آب، ارتقای بهرهوری و حرکت در مسیر توسعه پایدار به بهرهبرداری رسانده است.
راهاندازی شبکه جمعآوری و تصفیهخانه فاضلاب بهداشتی سایت مجتمع اُپال پارسیان سنگان که طی ۱۲ ماه در واحد توسعه شرکت اجرا شد، امکان بازیافت و استفاده مجدد از آب را فراهم کرده و با بهرهگیری از فناوریهای نوین، کاهش تولید لجن، کنترل بو و بهبود کیفیت تصفیه را به همراه داشته است.
پروژه مذکور که جزو پروژههای زیرساختی و توسعهای شرکت محسوب میشود، برای جمعیت ۲۵۰۰ نفر با ظرفیت ۱۰۰ متر مکعب در روز اجرا شده و بخشی از نیاز آبی این مجتمع را بهصورت پایدار تأمین میکند. تکمیل پروژه توسعه و ترفیع انباشتگاه باطله مجتمع اُپال پارسیان سنگان اقدامی اساسی در تداوم تولید پایدار است چراکه با افزایش حدود ۶ میلیونتنی ظرفیت انباشت، امکان مدیریت اصولی باطله و پشتیبانی از فعالیتهای فرآوری مواد معدنی برای چند سال آینده فراهم شده است.
مجموع این اقدامات نشاندهنده رویکرد اُپال پارسیان سنگان در توسعه زیرساخت ها و همچنین صیانت از منابع آبی، کاهش اثرات زیستمحیطی و تقویت زیرساختهای تولیدی است؛ رویکردی که محور اصلی برنامههای توسعهای این شرکت در سالهای پیشرو خواهد بود.
