در پایان، مهندس جعفرپور با تقدیر از حمایتهای رئیس سازمان تنظیم مقررات، گفت:«تحقق پروژه SWAP، رضایت عمومی مردم، توسعه دولت الکترونیک و جهش اقتصاد دیجیتال را رقم خواهد زد. این مأموریت ملی را با تمام توان دنبال میکنیم. امروز سرباز میدان توسعه، کسی است که برای گسترش فیبر نوری تلاش میکند.»
نمایش موارد بر اساس برچسب: وزارت ارتباطات
هم افزایی تاریخی مخابرات ایران و وزارت ارتباطات در اجرای پروژه فیبر نوری
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت مخابرات ایران در این همایش، مهندس محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، از فصل جدید همکاری نزدیک میان شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات سخن گفت و تحقق پروژه فیبر نوری را ضرورتی تاریخی و ملی دانست.
از اختلاف تا اتحاد؛ آغاز همکاری راهبردی با وزارت ارتباطات
جعفرپور با اشاره به چالش های تاریخی میان شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات طی دو دهه گذشته گفت:
«امروز با لطف الهی و با نگاه راهبردی وزیر محترم ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات، شاهد همکاری تنگاتنگ میان این دو نهاد مهم هستیم. شرکت مخابرات با تمام توان خود را همراه و همراستای سیاستهای کلان وزارتخانه میداند.»
پروژه SWAP؛ انقلابی در شبکه ارتباطی کشور
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تأکید بر اینکه تغییر تکنولوژی از مس به فیبر نوری، تحولی بنیادین در صنعت ارتباطات کشور است، افزود:
«این پروژه، پس از یک قرن اتکای کشور به شبکه مسی، بهعنوان یک نقطه عطف در تاریخ ارتباطات ایران شناخته خواهد شد. ما در تلاش هستیم تا این گذار تاریخی را با سرعت و کیفیت مطلوب رقم بزنیم.»
زیرساخت ۱۰۰ ساله، پشتوانه توسعه فیبر نوری
جعفرپور با اشاره به ظرفیتهای فنی و انسانی شرکت مخابرات، اجرای موفق پروژه SWAP را بدون مشارکت این شرکت ناممکن دانست و گفت:
«ما صد سال تجربه، کانال، داکت، مرکز مخابراتی و نیروی انسانی متخصص در اختیار داریم. اگر قرار بود این زیرساختها از ابتدا ساخته شود، قرنی دیگر زمان میبرد.»
افزایش مشوق اتصال؛ نقطه عطف حمایت دولت
وی تصمیم سازمان تنظیم مقررات برای افزایش مشوق اتصال فیبر نوری به ۶ میلیون تومان را اقدامی انقلابی توصیف کرد و افزود:
«این عدد بسیاری از موانع اقتصادی در مسیر اتصال را رفع کرده و رغبت مردم برای پیوستن به شبکه فیبر نوری را افزایش خواهد داد.»
تمرکز بر مراکز استانها؛ اولویت عملیاتی مخابرات
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از تمرکز برنامهریزیها بر مراکز استانها خبر داد و گفت:«به دلیل تراکم و نیاز بالای ارتباطی، تمرکز ما در اجرای پروژه SWAP بر شهرهای بزرگ و مراکز استانهاست. طراحی ها انجام شده و تقسیمبندی پروژه بر اساس مراکز مخابراتی و کابلهای ۲۴۰۰ زوج شکل گرفته است.»
رفع گلوگاهها با تعامل استانی و شهری
جعفرپور با اشاره به مشکلات حفاری در کلان شهرها گفت:«مهمترین مانع اجرای پروژه در مراکز استان ها، همکاری شهرداری هاست. نمونه موفق این تعامل در مشهد با استانداری و شهرداری اتفاق افتاد. همین الگو را در ۳۰ استان دیگر دنبال می کنیم.»
شبکه انتقال نیازمند سرمایه گذاری فوری
وی وضعیت خاص شبکه انتقال و IP در استان هایی مانند خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی را یادآور شد و گفت:«در برخی مراکز مانند مشهد، ترافیک شدید مشترکین را نارضی کرده است. توسعه شبکه انتقال تنها راه برونرفت از این وضعیت است؛ اما با کمبود جدی نقدینگی روبرو هستیم.»
فیبر نوری، مسیر نجات شبکه موبایل کشور
جعفرپور با اشاره به فشار موجود بر شبکه موبایل کشور گفت:
«اگر شبکه ثابت تقویت شود، بار زیادی از شبکه موبایل برداشته خواهد شد. تجربه کشورهایی مانند اسپانیا نشان میدهد که توسعه FTTH، مسیر بهینهسازی کل شبکه ارتباطی است.»
دولت الکترونیک بدون فیبر نوری ممکن نیست
وی در ادامه افزود:«اتصال بیش از ۵۰۰ هزار واحد دولتی، بانکی، صنعتی و درمانی به فیبر نوری در دستور کار است. بدون اجرای این اتصالها، تحقق دولت الکترونیک غیرممکن خواهد بود. امروز مخابرات شریک کلیدی وزارت بهداشت در اجرای سلامت دیجیتال شده است.»
ایجاد اشتغال و حمایت از تولید داخلی با پروژه SWAP
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تأکید کرد که تمام کابلها و تجهیزات مورد استفاده در پروژه از تولیدکنندگان داخلی تهیه شدهاند و گفت:
«به ازای هر یک میلیون اتصال فیبر نوری، ۱۰ هزار شغل در کشور ایجاد میشود. ما حتی یک متر فیبر وارداتی مصرف نکردهایم. این پروژه، محرک تولید و اشتغال ملی است.»
آمادگی همکاری با بخش خصوصی و اپراتورها
جعفرپور از درهای باز شرکت مخابرات برای همکاری با سایر اپراتورها و پیمانکاران خبر داد و گفت:
«در جلسات متعددی که با اپراتورهای FCP داشتیم، تلاش کردیم تعامل مؤثری شکل بگیرد. ما آمادهایم که پروژه را هم به صورت پیمانکاری کامل و هم بهصورت bitstream با سایر فعالان صنعت به پیش ببریم.»
SWAP مأموریت ملی ماست
دولت بزرگ، بودجه کوچک؛ چالشهای اقتصاد دانشبنیان زیر ذرهبین
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این نشست، تمرکز بر مسائل آموزش، تأمین مالی، مهاجرت نخبگان و زیرساختهای فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی، محور گفتوگوی نمایندگان مجلس، مسئولان اجرایی و فعالان اقتصادی قرار گرفت.
تمرکزگرایی؛ مانع رشد و عامل مهاجرت شرکتها
امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، با انتقاد از ساختار متمرکز اقتصادی کشور، تأکید کرد: شرکتهای دانشبنیان به دلیل تمرکز تصمیمگیریها مجبور به مهاجرت به تهران شدهاند.
وی گفت: ما از تحریمهای داخلی بیش از تحریمهای خارجی هراس داریم. کشانی خواستار پایان رقابت دولت با بخش خصوصی شد و نسبت به ایجاد شرکتهای CVC توسط نهادهای دولتی انتقاد کرد.
وی با انتقاد از بوروکراسی و حجم بالای بخشنامههای تجاری و اختلال مکرر در سامانه توسعه تجارت، افزود: هر قطعی این سامانه برای ما نشانه رانت و فساد است. برای اجرای هر قانون، حداقل یک مهلت ششماهه باید در نظر گرفته شود.
وی کوچکسازی دولت و حذف نهادهای ناکارآمد را نیز ضروری دانست.
اتصال دانشگاه و صنعت در مسیر توسعه
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، از تصویب ۱۴ قانون در حوزه اقتصاد دانشبنیان در مجلس خبر داد و گفت: براساس قانون جدید، ارتقای هیئت علمی به فعالیتهای ارتباطی با صنعت و جامعه گره خورده است.
وی با اشاره به مدل دانشگاه MIT، این اقدام را آغاز مسیری دانست که میتواند نتایج پایداری برای توسعه کشور داشته باشد.
بودجه ناکافی؛ دغدغه همیشگی آموزش عالی
مهدی پندار، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، ضمن اشاره به تحقق ۱۱۵ درصدی بودجه دانشگاهها در سال ۱۴۰۳، تأکید کرد این ارقام پاسخگوی نیازهای واقعی آموزش عالی نیستند.
وی بودجه سال ۱۴۰۴ را حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که با وجود رشد ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته، همچنان کمتر از نیاز واقعی است.
پندار افزود: برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، به ۱۲۱ هزار میلیارد تومان نیاز داریم. این در حالی است که بودجه یک دانشگاه در کشور همسایه به تنهایی یک میلیارد دلار است.
وی همچنین خبر داد که یکسوم بودجه معاونت علمی ریاستجمهوری در سال جاری صرف توسعه فناوریهایی چون هوش مصنوعی، کوانتوم و میکروالکترونیک خواهد شد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، نبود نهاد متولی مشخص برای توسعه هوش مصنوعی را یکی از چالشهای بزرگ در این حوزه دانست و بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای قانونی برای تأمین مالی پروژههای فناورانه تأکید کرد.
ضرورت همکاری مستمر میان مجلس و بخش خصوصی
وحید فولادگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دانشبنیان اتاق بازرگانی اصفهان، از کمیسیون آموزش مجلس خواست با تعامل مستمر و دریافت بازخورد از بخش خصوصی، بر اجرای قوانین دانشبنیان نظارت داشته باشد.
وی پیشنهاد داد که بخشی از اختیارات مجوزدهی و بهرهمندی از مشوقهای مالیاتی به استانها واگذار شود تا سرعت توسعه افزایش یابد.
قانون جهش تولید؛ گامی مهم اما نیازمند نظارت
احسان عظیمیراد، نماینده و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، قانون جهش تولید دانشبنیان را موفق خواند و گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد این قانون محقق شد، اما تنها ۷.۸ همت به معاونت علمی و صندوق نوآوری تخصیص یافت.
وی از ورود دیوان محاسبات برای پیگیری این تخلف خبر داد و افزود: در پایان سال ۱۴۰۳ تخصیص منابع به ۱۰۰ درصد رسید.
عظیمیراد از تأسیس معاونت فناوری در وزارت علوم بهعنوان یک تحول مثبت یاد کرد و گفت: برای نخستینبار، دو هزار میلیارد تومان از محل قانون جهش به این معاونت تخصیص یافته است.
این نماینده مجلس خواستار تکرار تجربه موفق خراسان در اصفهان شد؛ تجربهای که با تجمیع نهادهای مؤثر از جمله اداره کل مالیاتی بهکار گرفته شد.
بحران زیرساخت و نیروی انسانی در توسعه هوش مصنوعی
محمد اطرج، رئیس کمیته تحول دیجیتال اتاق بازرگانی اصفهان، با تأکید بر اهمیت دسترسی به داده و تربیت نیروی انسانی، گفت: با وجود تکالیف قانون برنامه هفتم، هنوز بستر دسترسی امن به داده توسط وزارت ارتباطات فراهم نشده است.
وی آموزش نیروی انسانی را مهمترین اولویت دانست و افزود: با وجود هدفگذاری آموزش ۵۰۰ هزار نفر در ۵ سال، تاکنون اقدام مؤثری نشده است.
اطرج به ضعف زیرساختهای دانشگاهها، کمبود تجهیزات، و دشواری جذب اساتید متخصص اشاره کرد و گفت: مهاجرت نخبگان، یکی از چالشهای جدی ماست. اگر این روند ادامه یابد، رسیدن به جایگاه ۱۰ قدرت برتر هوش مصنوعی جهان بسیار بعید خواهد بود.
وی نبود ردیف بودجه برای آموزش معلمان، عدم تخصیص اعتبارات برای هوشمندسازی دستگاهها، و موازیکاری در مدیریت هوش مصنوعی را از دیگر موانع جدی برشمرد و خواستار ایجاد صندوقهای حمایتی و استفاده مؤثر از ظرفیتهای قانونی مالیاتی شد.