زهره مختاری
همراهی مردم در مدیریت مصرف برق همچنان ضروری است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون) عباس علیآبادی، وزیر نیرو در مراسم افتتاح نیروگاه متانول کاوه با اشاره به آخرین وضعیت صنعت برق کشور، اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت مصرف و همچنین ضرورت همراهی مردم برای عبور موفق از تابستان را تشریح کرد.
اتصال ۱۳۹ مگاوات نیروگاه خورشیدی به شبکه برق کشور
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، در آیین افتتاح این نیروگاه، معاون سرمایهگذاری سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) از عبور ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور از مرز ۵۲۰۰ مگاوات خبر داد و این دستاورد را نقطه عطفی در مسیر توسعه انرژیهای پاک عنوان کرد.
عبور موفق از اوج بار تابستان نیازمند مشارکت مردم است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علیآبادی، وزیر نیرو، در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه متانول کاوه در جمع خبرنگاران، به تشریح آخرین وضعیت صنعت آب و برق کشور، اقدامات انجام شده در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر و همچنین سیاستهای جدید برای مدیریت مصرف و برخورد با پرمصرفها پرداخت.
جهش ۴ برابری تولید برق پاک در دولت چهاردهم
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان،جعفر محمدنژاد، معاون سرمایهگذاری سازمان ساتبا با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی و ابلاغ سلام و قدردانی رئیس این سازمان، به تشریح راهبردهای کلان وزارت نیرو در حوزه انرژیهای نو پرداخت و گفت:تحت راهبری و رهنمودهای وزیر محترم نیرو، کشور در حال گذار از وابستگی صرف به انرژیهای فسیلی به سمت نیروگاههای تجدیدپذیر است. امروز توسعه این نیروگاهها به لحاظ اقتصادی ارزانتر، از نظر زیستمحیطی سازگارتر و از نظر مصرف آب دارای کمترین ردپا است؛ مزیتی که در کوتاهمدت و میانمدت، ظرفیت قابلتوجهی را به سبد تامین برق کشور اضافه خواهد کرد.
📌ثبت رکورد ۵۲۰۰ مگاواتی علیرغم محدودیتها
وی با اشاره به بهرهبرداری از نیروگاه ۱۱۷ مگاواتی متانول کاوه و سایر ظرفیتهای استان اصفهان که مجموعاً ظرفیت بهرهبرداری شده در این منطقه را به حدود ۱۴۰ مگاوات میرساند، تصریح کرد: خوشبختانه امروز با افتخار اعلام میکنیم که ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور از مرز ۵۲۰۰ مگاوات عبور کرده است و تحقق این عدد ارزشمند علیرغم همه مشقات، محدودیتها و شرایط خاص یک سال گذشته، نشاندهنده اراده جدی سازمان و وزارت نیرو است.
وی افزود: این حجم از اقدام و تولید، بیش از ۴ برابر تمام دورانی است که در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور فعالیت صورت گرفته است.
📌هدفگذاری ۱۱ هزار مگاواتی و اجرای ۹۰۰ پروژه همزمان در کشور
معاون سازمان ساتبا با تاکید بر حمایت قاطع دولت از بخش خصوصی اظهار داشت: ما دست همه سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی را به گرمی میفشاریم و با تاکید شخص وزیر نیرو، تمامی مساعدتها و تسهیلات لازم در حوزه صنعت برق برای این عزیزان فراهم است. با برنامهریزی کلان انجامشده در حوزه تامین مالی و تجهیزات، هدفگذاری ما رسیدن به ظرفیت ۱۱ هزار مگاوات است.
وی در پایان با اشاره به تنوع و گستردگی پروژههای در دست اجرا گفت: هماکنون ۹۰۰ ساختار و پروژه همزمان در تمام استانهای کشور در حال اجراست؛ این پروژهها از نیروگاههای کوچک ۵ کیلو واتی بر پشتبام منازل روستایی و نیروگاههای چند ده کیلوواتی بخش صنعتی گرفته تا نیروگاههای بزرگ مگاواتی در مزارع خورشیدی را شامل میشود. این ویژگی منحصربهفرد نیروگاههای تجدیدپذیر است که امکان تولید برق را درست در محل مصرف فراهم میکند و امیدواریم با تداوم این مسیر، تا پایان دولت چهاردهم به تمامی تعهدات خود به مردم و مدیران کلان کشور دست یابیم.
آغاز بررسی مدل جدید مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه انتقال برق
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی برق منطقهای اصفهان، دکتر مهدی جمالینژاد در آیین بهرهبرداری از نیروگاه خورشیدی ۱۱۷ مگاواتی متانول کاوه، با تشریح نیازهای اعتباری استان در حوزه زیرساختهای انرژی اظهار داشت:
برای پایداری خدمات و توسعه استان، نیازمند تخصیص فوری اعتبارات جهشی هستیم. در همین راستا، تأمین برق مجموعههای گلخانهای، چاههای آب کشاورزی و دامداریهای استان به ۲ همت اعتبار نیاز دارد. همچنین پروژه مهم طرح مسکن ملی نیز به ۳ همت اعتبار نیازمند است. از سوی دیگر، جبران خسارتهای واردشده به شبکه برق استان نیز در مجموع ۴.۵ همت برآورد میشود و از مطالبات اصلی ما در دیدار با وزیر نیروست تا پایداری شبکه با اختلال مواجه نشود.
با مسببان نوسانات برق تعارف نداریم؛برق پرمصرفها قطع میشود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان، عباس علیآبادی در آیین افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۱۷ مگاواتی متانول کاوه، با اشاره به تعهدات دولت به مردم برای حل مشکلات حوزه انرژی گفت: اگر شرایط خاص و جنگ نبود، با اطمینان میگفتم که تابستان امسال وضعیت بسیار خوبی داریم؛ اما با کمال تاسف تعداد زیادی از دکلها، ترانسها و ظرفیتهای نیروگاهی ما از جمله در نیروگاه فتح و نیروگاه بندرعباس آسیب دیدهاند.
*پایداری شبکه برق در ۹ ماه گذشته و ایستادگی مردم
وزیر نیرو با تمجید از مقاومت مردم در برابر سختیها و حملات دشمنان اظهار داشت: دشمنان در حین مذاکره به ما حمله کردند، فرماندهان و فرزندان این کشور را به خاک و خون کشیدند و امام ما را شهید کردند، مردم ما سختیهای زیادی را تحمل کردند اما ایستادگی کردند و این ایستادگی در تاریخ ثبت خواهد شد و در حدود ۹ ماه گذشته، با وجود محدودیتها در هیچ بخشی از جمله بخش کشاورزی با بحران جدی مواجه نبودیم و محدودیتهای فروردینماه نیز بیشتر مربوط به تنظیمات برداشت آب بود.
*برنامه توسعه ۹ هزار مگاواتی نیروگاههای خورشیدی و ذخیرهسازها
علیآبادی با تاکید بر لزوم توسعه انرژیهای تجدیدپذیر تصریح کرد: تا پیک تابستان آینده، برنامه توسعه بیش از ۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را در دستور کار داریم. با توجه به عدم تولید برق خورشیدی در شب، باید سیستمهای ذخیرهساز (باتری) را هم در مقیاس خانگی و هم در مقیاس بزرگ اضافه کنیم که با تعدیل قیمتها، این امر خود به خود محقق خواهد شد.
وی افزود: توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر باعث تغییر در تنظیمات شبکه میشود و ما با پدیدههای فنی تازهای مواجه میشویم.
وی ادامه داد: محدودیتهای اعلام شده به مردم نیز ناشی از همین مسائل فنی است؛ چرا که مدار تولید و پستها باید دقیقاً تنظیم باشند تا خروج ناگهانی یک نیروگاه خورشیدی باعث نوسانات شدید ولتاژ در شبکه نشود.
*برخورد قاطع و قطع برق مصرفکنندگان پرمصرف
وزیر نیرو با اشاره به راهاندازی بازارهای ثانویه برای تنظیم مصرف برق کشور گفت: به دنبال این هستیم که ۱۰ هزار مگاوات از مصرف برق کشور بازنگری و تجدید شود تا بتوانیم از این انرژی در بخشهای دیگر استفاده کنیم.
وی گفت: مصرفکنندگان پرمصرف باید خود را تنظیم کنند؛ در غیر این صورت با ابزارهای مادی، ابزارهای قهری و قطع برق با آنها برخورد خواهیم کرد و ما از حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد.
*نقش حاکمیتی بخش خصوصی و مردم در حکمرانی انرژی
علیآبادی خطاب به فعالان بخش خصوصی در پروژه نیروگاه متانول کاوه گفت: امروز شما تنها بخش خصوصی نیستید، بلکه بخشی از حاکمیت هستید که در پروژههای مهم کشور مشارکت دارید و نقش شما و تکتک آحاد ملت ایران در حکمرانی انرژی بسیار تأثیرگذار است و وزارت نیرو نیز در این میان نقش تنظیمگر (رگولاتور) را ایفا میکند.
*ورود ایران به عصر «برقیسازی» و انقلاب صنعتی سوم
وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به عقبماندگیهای تاریخی کشور در انقلابهای صنعتی اول و دوم اشاره کرد و گفت: با کمال تاسف ما در انقلاب صنعتی اول حضور نداشتیم و فاصله زیادی ایجاد شد و در انقلاب صنعتی دوم که پایه آن بخار و الکتریکیشن (برقرسانی) بود نیز هنوز به طور کامل و با تحرک لازم وارد نشدهایم و تازه در حال ورود به حوزه ماشینهای برقی هستیم.
وی تاکید کرد:انقلاب صنعتی سوم، انقلاب فیزیک و برقیسازی است و در این عصر جدید، برقیسازی یک اصل پایه و بنیادین است و ما ناگزیر به ورود مقتدرانه به این حوزه و توسعه زیرساختهای آن هستیم.
عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی ۲۵۰ مگاواتی در اردستان آغاز شد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقهای اصفهان، همزمان با سفر وزیر نیرو به استان اصفهان، عملیات احداث نیروگاه خورشیدی جدید با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات در شهرک صنعتی اردستان با حضور وزیر نیرو، استاندار اصفهان، نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان ارشد استانی و کشوری آغاز شد.
این ابرپروژه که در زمره بزرگترین طرحهای تولید انرژیهای پاک در کشور قرار میگیرد، با هدف تأمین برق پایدار صنایع منطقه و کاهش ناترازی شبکه سراسری برق کلید خورده است. با بهرهبرداری از این نیروگاه، ضمن تقویت زیرساختهای انرژی استان اصفهان، گام موثری در راستای بهینهسازی مصرف سوختهای فسیلی و حفاظت از محیط زیست برداشته خواهد شد.
شایان ذکر است اجرای این پروژه در کنار سایر طرحهای توسعهای، شهرستان اردستان را به یکی از قطبهای اصلی تولید برق خورشیدی در سطح ایران تبدیل کرده و نقش بسزایی در ارتقای شاخصهای پایداری شبکه برق ایفا خواهد کرد.
انعقاد تفاهم نامه ساخت مدرسه ۹ کلاسه ناحیه ۴ اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان، در آستانه عید سعید غدیر خم نوای دلنواز توسعه عدالت در فضاهای آموزشی در ناحیه چهار شهر اصفهان طنین انداز شد و در اقدامی آینده ساز، تفاهمنامه احداث یک باب مدرسه ۹ کلاسه به مشارکت خانواده هلدینگ ساختمانی عقیق به امضا رسید.
احداث این مدرسه با زیر بنای ۱۲۰۰ مترمربع و ۹ کلاس در ناحیه چهار برای دانش آموزان دختر ساخته می شود.
این فضای آموزشی، به نام «مدرسه فرشتگان میناب» نامگذاری خواهد شد. امید که با تاسی به امام عدالت این خیرین نیک اندیش درمسیر نهضت توسعه عدالت در فضاهای اموزشی حضوری مستمر داشته باشندو برای ارتقای زیرساختهای آموزشی، افزایش ظرفیت مدارس و بهبود کیفیت محیطهای یادگیری ایران سرافراز همتی مضاعف بگمارند.
این نشست آتیه ساز با حضور فتحی، مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان، برادران شیخ سجادیه، نماینده خیرین نیک اندیش، عبد یزدان، مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان و ذاکران، معاون مشارکت های مردمی این اداره کل در دفتر مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان برگزار شد.
افتتاح و کلنگزنی ۵ طرح آموزشی و ورزشی در خمینی شهر
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان همزمان با عید بزرگ غدیر با حضور استاندار و دیگر مسئولین ۵ طرح آموزشی و ورزشی در خمینی شهر افتتاح و کلنگ زنی شد.
ناصر فتحی مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: «اولین پروژه بهرهبرداری شده، مدرسه ۶ کلاسه خدیجه داورپناه با زیربنای ۴۵۰ مترمربع، ۱۳۰۰ مترمربع محوطهسازی و ۱۶۰ متر طول دیوارکشی است که با مشارکت خیر مدرسهساز، محمدتقی داورپناه احداث شده است.»
وی افزود: «در ادامه، سالن ورزشی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با ۱۲۰۰ مترمربع زیربنا و ۷۸۰ مترمربع محوطهسازی، توسط اداره کل نوسازی مدارس استان افتتاح شد.»
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان همچنین از کلنگزنی سه پروژه جدید در این روز خبر داد و تصریح کرد: عملیات اجرایی سه طرح دیگر شامل مدرسه ۱۲ کلاسه نیک اندیش پروفسور سید ریحان ظهیر میردامادی با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع، مدرسه ۱۲ کلاسه امام حسن مجتبی (ع) با زیربنای ۱۳۰۰ مترمربع با مشارکت مهدی مجیری و سالن ورزشی آرمان منظریه با مشارکت شرکت تعاونی مسکن فرمانداری خمینیشهر در این روز پربرکت آغاز شد.
این مراسم با حضور استاندار اصفهان، مدیران کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان، رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیر آموزش و پرورش خمینیشهر و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد.
عملکرد طرح مهتاب در مانور روز گذشته (1405/03/11)
در راستای تحقق اهداف طرح کاهش تلفات برق (مهتاب)، همزمان با اجرای مانور سراسری، شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با مشارکت 43 اکیپ به صورت عملیات میدانی گسترده در سطح حوزه خدماتی به اجرا درآمد که خلاصه گزارش عملکرد آن به شرح زیر می باشد:
🔴 نصب کنتور مشترکین جدید: 111 دستگاه
🔵 تعویض کنتورهای معیوب : 188 دستگاه
🟣 تست چاه و پمپاژ آب کشاورزی : 438 مورد
🟡 جمع آوری برق غیر مجاز : 12 مورد
🟢 کابل جمع آوری شده : 200 متر
🟠 رفع دستکاری کنتور : 2 مورد
⚫️ انرژی احصاء شده : بالغ بر 42 مگاوات ساعت
🔴 کشف ماینر: 8 دستگاه.
