زهره مختاری
گستره استفاده از محصولات ذوب آهن اصفهان در پروژه های عمرانی كشور، كم نظیر است
فرهنگ فرحبَد، جایگاه ذوبآهن اصفهان را در صنعت فولاد کشور راهبردی توصیف کرد و گفت : این مجتمع عظیم صنعتی به عنوان نخستین تولیدکننده فولاد کشور،بزرگترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی استاندارد، تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا و همچنین استحکامات معدنی محسوب می شود بنابراین گستره محصولات کارخانه،توان فنی و ظرفیت بالای آن نقش موثر این صنعت را در تأمین نیاز پروژه های عمرانی کشور نشان می دهد.
وی با اشاره به مزایای استفاده از مقاطع فولادی استاندارد در صنعت ساختمان افزود: بهکارگیری سازههای فولادی موجب افزایش سرعت اجرا، کاهش زمان ساخت و در نتیجه بازگشت سریعتر سرمایه میشود. این موضوع، به ویژه در پروژه های انبوهسازی و عمرانی کشور، نقش تعیینکنندهای در صرفه اقتصادی دارد. از سوی دیگر، مقاطع فولادی به دلیل شکلپذیری بالا، عملکرد لرزهای مطلوبی از خود نشان میدهند که این ویژگی، ایمنی سازهها را در برابر زلزله به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
صنعتی سازی ساختمان از الزامات توسعه پایدار
این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، صنعتیسازی ساختمان را یکی از الزامات توسعه پایدار در حوزه ساخت وساز دانست و اظهار کرد: صنعتیسازی به معنای استفاده از روشها و فناوریهایی است که منجر به افزایش بهرهوری،ارتقاء کیفیت، افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینهها میشود. تولید کارخانه ای اجزای ساختمان، پیشساختگی و سری سازی قطعات،از مؤلفههای اصلی این رویکرد به شمار میرود که میتواند کیفیت ساخت را به طور قابل توجهی ارتقاء دهد.

دانشیار مرکز تحقیقات با اشاره به وضعیت فعلی ساختوساز در کشور خاطرنشان کرد : بررسی نتایج زلزلههای رخ داده در سالهای اخیر نشان میدهد، کیفیت ساخت وساز در کشور تا حدی ارتقاء یافته است اما هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم. توسعه استفاده از فناوریهای نوین، مقاطع فولادی پیشرفته، مهاربندهای ویژه، جداگرهای لرزهای و سیستم های نوین سقف، نشاندهنده حرکت تدریجی صنعت ساختمان به سمت صنعتیسازی است که این روند جای امیدواری بسیار دارد.
وی با تأکید بر لزوم تکمیل سبد محصولات فولادی کشور افزود: تولید فولادهای با مقاومت بالاتر و فولادهای ویژه شرایط لرزهای مطابق الزامات آییننامه های ملی،از نیازهای اساسی صنعت ساختمان است. استفاده از این فولادها، بهویژه در ستونها، میتواند ضمن کاهش ابعاد و وزن سازه، مصرف فولاد را نیز کاهش دهد و در نهایت به افزایش ایمنی و کاهش هزینههای ساخت منجر شود.
این صاحب نظر عرصه سازه، نظارت فنی و ارتقاء مهارت عوامل اجرایی را از چالشهای مهم صنعت ساختمان دانست و تصریح کرد: در راستای ارتقاء کیفیت ساخت، لازم است کارخانههای سازنده اسکلت فولادی رتبهبندی شوند و اجرای پروژههای با اهمیت خاص، به واحدهای دارای توان فنی بالاتر سپرده شود.
اهمیت استفاده از مقاطع نورد شده در ساخت و ساز
فرحبَد،در خصوص مقایسه استفاده از مقاطع نورد شده و مقاطع ساخته شده از تیر ورق نیز اظهار کرد: در پروژهها، استفاده از مقاطع نورد شده به دلیل حذف عملیات جوشکاری، افزایش یکنواختی کیفیت و کاهش خطای انسانی، ارجحیت دارد.در ساختمانهای بلندمرتبه و پروژههای خاص، استفاده از مقاطع ساخته شده اجتنابناپذیر است که در این موارد، رعایت دقیق ملاحظات فنی و استفاده از ظرفیت کارخانه های دارای رتبه بالا ،ضروری است.
وی در ادامه به نقش فولاد در کاهش وزن سازه و بهبود عملکرد لرزهای اشاره کرد و گفت: کاهش جرم سازه، یکی از عوامل کلیدی در کاهش نیروهای زلزله است. سازههای فولادی به دلیل وزن کمتر و شکلپذیری بالا، عملکرد مناسبی در برابر زلزله دارند و در صورت اجرای صحیح اتصالات و نظارت دقیق، میتوانند ایمنی بالایی را برای ساختمانها فراهم کنند.
این دانشیار دانشگاه در پایان با تأکید بر نقش دولت و نهادهای سیاستگذار در حمایت از تولید فولاد اظهار کرد: تشویق انبوه سازان به استفاده از اسکلت فولادی، ارائه تسهیلات مالی، تأمین پایدار مواد اولیه و حمایت از زنجیره تولید فولاد، از جمله اقداماتی است که میتواند به افزایش تولید و بهرهگیری حداکثری از ظرفیت های ذوبآهن اصفهان و سایر تولیدکنندگان فولاد کشور منجر شود و مسیر صنعتیسازی ساختمان را هموارتر کند.
بررسی مسائل مالیاتی و حمایت از پروژههای عمرانی بهداشت و درمان در فریدونشهر
در این جلسه که با حضور رئیس اداره امور مالیاتی شهرستان بهعنوان مهمان ویژه برگزار شد، مسائل و چالشهای موجود در حوزه بهداشت و درمان و نقش مالیات در حمایت از پروژههای عمرانی این حوزه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
با توجه به حضور رئیس اداره امور مالیاتی فریدونشهر، موضوع نشاندار شدن مالیاتها بهعنوان راهی برای هدایت منابع مالیاتی به سمت پروژههای عمرانی بهداشت و درمان، در دستور کار جلسه قرار گرفت.
در این راستا، مقرر گردید اداره امور مالیاتی شهرستان با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط، نسبت به پیگیری و اجرای سازوکارهای قانونی لازم جهت هدایت بخشی از منابع مالیاتی نشاندار به سمت تکمیل پروژههای عمرانی حوزه سلامت اقدام نماید.
شایان ذکر است این تصمیمات بهمنظور تسهیل در روند تکمیل پروژههای بهداشتی و ارتقاء سطح خدمات درمانی در شهرستان فریدونشهر اتخاذ گردید.
رئیس اداره امور مالیاتی شهرستان نیز بر اهمیت همکاری میان دستگاهها در تحقق این اهداف تأکید کرد و از تمامی فعالان حوزه بهداشت و درمان خواست تا با همفکری و همافزایی، زمینهساز بهبود کیفیت خدمات درمانی در شهرستان باشند.
توانیر و شرکتهای زیرمجموعه گزارش حسابرسی مقبول کسب کردند
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، در نامهای رسمی از سوی وزیر نیرو خطاب به مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر، از تلاشها و اقدامات اثربخش مدیران و کارکنان صنعت برق در پیشبرد امور، تحقق اهداف تعیینشده و استقرار نظامهای کنترلی کارآمد قدردانی شده است.
بر اساس این تقدیرنامه، نتیجه اقدامات انجامشده منجر به دستیابی به گزارش حسابرسی مقبول برای تمامی ۵۶ شرکت زیرمجموعه توانیر و اخذ گزارش مقبول حسابرسی توانیر از سازمان حسابرسی برای سومین سال متوالی شده است؛ دستاوردی که نشاندهنده ارتقای شفافیت مالی، انضباط اداری و بهبود فرآیندهای نظارتی در صنعت برق کشور است.
در متن پیام تقدیرنامه وزیر نیرو تأکید شده است: اعتلا و سربلندی صنعت برق، مرهون تلاش مدیران توانمند و همت جمعی همکارانی است که با انجام وظایف محوله و اقدامات سازنده، زمینه خدمترسانی صادقانه به مردم و تحقق اهداف کلان کشور را فراهم کردهاند.
وزیر نیرو ضمن قدردانی از مجاهدتها و همکاریهای انجامشده، توفیق روزافزون مدیران و کارکنان صنعت برق را در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از درگاه خداوند متعال خواستار شده است.
عبور از ناترازی برق به مشارکت دولت، مجلس و مردم نیاز دارد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، احمد مرادی درباره راهکارهای عبور از ناترازی برق در کشور اظهار داشت: آنچه در کمیسیون انرژی مجلس مورد تأکید قرار گرفته، استفاده از دانش روز دنیا برای بهینهسازی مصرف برق است. ما معتقدیم باید از هر ظرفیتی در جهان برای بهینه سازی مصرف برق بهره برده و تجربیات موفق سایر کشورها را در این حوزه بهکار گیریم.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا افزود: در همین زمینه یکی از موضوعات مهم، هوشمندسازی کنتورهای برق است که تکالیفی قانونی برای اجرای آن بر دوش وزارت نیرو است.
وی گفت: دولت موظف به استفاده از انرژیهای پاک بهویژه انرژی خورشیدی است. سهم پیشبینیشده برای این بخش حدود ۱۲ هزار مگاوات است که طبق توضیحات رئیس جمهور ارقام قابل توجهی در این حوزه مدنظر قرار گرفته است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این راستا تعداد قابل توجهی پنل خورشیدی از چین وارد شده و میتوان گفت موفقیتهایی حاصل شده است. مهم این است که در کنار این اقدامات، فرهنگسازی لازم انجام شود و حمایت و پشتیبانی کافی صورت گیرد تا سرمایهگذاران بخش خصوصی به این سمت هدایت شوند.
وی درباره لزوم بهینه سازی مصرف انرژی و مشارکت مردم برای عبور از ناترازی انرژی گفت: برای عبور از ناترازی برق به مشارکت دولت، مجلس و مردم نیاز داریم. امروز با ناترازی حدود ۲۰ هزار مگاواتی برق مواجه هستیم.
مرادی در پایان تأکید کرد: برای موفقیت و عبور از بحران به عزم جدی نیازمندیم؛ دولت باید قوانین موجود را اجرا کرده و مردم مشارکت جدی در مصرف داشته باشند.
توسعه شبکه برق شهری و روستایی در ۱۰ استان کشور
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، در دیدارهای جداگانه ۱۴ نماینده مجلس شورای اسلامی با مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر، ضمن تبادلنظر پیرامون وضعیت شبکه و اقتصاد صنعت برق کشور، برنامهها و اقدامات اتخاذ شده در جهت کنترل ناترازی انرژی کشور ارایه و در خصوص موضوعاتی چون تامین اعتبار مالی مورد نیاز شبکه برق شهری و روستایی، تامین خودروی عملیاتی و ترانسفورماتورهای شبکه توزیع، رفع افت ولتاژ شبکه، تعویض سیم مسی به کابل خودنگهدار، تامین روشنایی معابر و بازسازی و نوسازی شبکه برق روستایی و چاههای کشاورزی، تصمیمگیری شد.
این نشستها طی ماههای آبان و آذر امسال و با حضور حسنعلی محمدی نماینده فسا در استان فارس، سید موسی موسوی نماینده لامرد و مهر استان فارس، سید محمد پاکمهر نماینده بجنورد استان خراسان شمالی، محمد کعب امیر نماینده شوش استان خوزستان، محمد نوردهانی نماینده سراوان استان سیستان و بلوچستان، منصور شکرالهی نماینده کهنوج استان کرمان، علیرضا نثاری نماینده نهاوند استان همدان، صدیف بدری نماینده استان اردبیل، اردوان اکبرپور نماینده سپیدان استان فارس، فرهاد طهماسبی نماینده نیریز استان فارس، محمود طاهری نماینده شبستر استان آذربایجان شرقی، رحیم کریمی نماینده سمیرم استان اصفهان، علی احمدی نماینده میاندوآب استان آذربایجان غربی و امید نصیبی نماینده ممسنی و رستم استان فارس در شرکت توانیر برگزار شد.
اصول ایمنی برای جرثقیل داران و ماشین های سنگین
کانال پایداری اجتماعی در راستای آموزش همگانی شهروندان عزیز
کانال پایداری اجتماعی در راستای آموزش همگانی شهروندان عزیز و در راستای ایجاد آمادگی عمومی در برابر تهدیدهای نظامی ایجاد گردیده است لذا از همه عزیزان خواهشمندیم نسبت به دعوت و اطلاع رسانی به سایر شهروندان جهت پیوستن به این کانال(به نشانی ذیل) اقدام نمایند.
روابط عمومی شرکت برق منطقه ای اصفهان
پست ۶۳/۲۰ کیلوولت علم و صنعت کاشان برقدار و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان مهندس مجید طور حقیقی مجری طرح ایستگاههای ۲ این شرکت گفت: پست مذکور با هدف کاهش تلفات انرژي و بار خطوط ۶۳ كيلو ولت و ایستگاههای ۶۳/۲۰ كيلوولت منطقه ، افزايش قابلیت اطمینان و پايداري شبكه و تامين برق مطمئن و پايدار مشترکین صنعتی شهرستان کاشان احداث شده است.
مهندس طور حقیقی افزود: پست ۶۳/۲۰ کیلوولت علم و صنعت کاشان به ظرفیت ۸۰ مگاولت آمپر دارای ۱۴ فیدر ۲۰ کیلوولت و ۴ فیدر خط ۶۳ کیلوولت بوده و برای احداث پست مذکور مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
در پایان گفتنی است: در این پست شرکت سرو نیروی توس به عنوان پیمانکار الکتریکی و ساختمانی و شرکت موننکو به عنوان مشاور طرح مشغول فعالیت می باشند.
نشست بررسی و تعریف خط بدنه بلوارها و معابر واقع در حریم شهر خمینیشهر
در این نشست، ضمن بررسی وضعیت موجود معابر و بلوارهای واقع در حریم شهر، ضرورت تعیین و تثبیت خط بدنه بهعنوان یکی از ابزارهای مؤثر در کنترل و پیشگیری از ساختوسازهای غیرمجاز مورد تأکید قرار گرفت.
همچنین مقرر شد کاربری خط بدنه با اولویت فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی در نظر گرفته شود؛ از جمله ایجاد محل عرضه گل و گیاه، محصولات کشاورزی و سایر فعالیتهای مجاز و همراستا با تولید و عرضه محصولات کشاورزی، بهگونهای که ضمن ساماندهی حریم شهر، از اراضی کشاورزی صیانت بهعمل آید.
در ادامه جلسه تأکید شد در صورت عدم تعریف و تثبیت خط بدنه و تعیین کاربری مشخص برای آن، این محدودهها همانند بسیاری از نقاط مشابه در معرض رهاشدگی قرار گرفته و به محل دپوی ضایعات و بروز ناهنجاریهای کالبدی و زیستمحیطی تبدیل خواهند شد؛ ازاینرو تسریع در تصمیمگیری و اجرای مصوبات جلسه، امری ضروری عنوان گردید.
در پایان، بر لزوم هماهنگی و تعامل مستمر بین دستگاههای اجرایی ذیربط جهت اجرای مصوبات و پیگیری نتایج این نشست تأکید شد.
فعاليت 98شعبه دادگاه صلح در استان اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان: حجتالاسلام و المسلمین اسداله جعفری رییس کل دادگستری استان در جریان بازدیدهای سرزده از مجتمع هاي قضايي شهر اصفهان با حضور در مجتمع قضايي شهداي دستگرد كه محل استقرار تعدادي از شعب دادگاه صلح است، به صورت چهره به چهره با كاركنان و مراجعين ملاقات و به بررسي روند خدمترساني در اين مجتمع پرداخت.
وي از حجم بالاي ورودي پرونده بهعنوان يكي از اصلي ترين مسائل ياد و خاطرنشان كرد: پس از استقرار شعب دادگاه صلح، طبق قانون جديد رسيدگي به 30درصد از پروندههاي محاكم، به شعب دادگاه صلح محول شده است و از همين رو عليرغم فعال شدن شيفت عصر شعب رسيدگي كننده و كار مضاعف قضات و كارمندان، حجم بالايي از پرونده به اين شعب ارجاع شده و موجودي شعب بسيار بالا است.
وي افزود: در يك سال گذشته بالغ بر 391هزار فقره پرونده به شعب دادگاه صلح ارجاع شد كه از اين تعداد با كار جهادي همكاران به تعداد 309هزار فقره پرونده رسيدگي شده است.
حجتالاسلاموالمسلمين اسداله جعفري تصريح كرد: با توجه به محدوديت دستگاه قضايي استان از حيث نيروي انساني و فضاي فيزيكي از تعداد 132 شعبه دادگاه صلح كه مقرر شده در استان اصفهان راهاندازي شود تعداد 98 شعبه راهاندازي و از اين تعداد 35شعبه در مركز استان فعال شده است.
رئيس كل دادگستري استان از نامناسب بودن فضاي فيزيكي در مجتمعهاي قضايي اصفهان نيز به عنوان يكي ديگر از مسائل، ياد كرد و گفت: با پيگيريهاي مستمر و عنايت ويژه رئيس قوه قضاييه، پروژههاي عمراني دادگستري استان در سال آينده به پايان خواهد رسيد و بسياري از مشكلات در حوزه فضاي اداري مرتفع خواهد شد.
حجتالاسلاموالمسلمين جعفري مجموع آمار صلح سازش در استان اصفهان را 40درصد اعلام و اظهار كرد: مجموع آمار صلح و سازش شوراهاي حل اختلاف، شعب دادگاه صلح و شعب شوراي حل اختلافي كه در معيت دادگاه صلح در استان اصفهان مستقر شده 40 درصد است.
رئيس كل دادگستري استان اصفهان ابراز اميدواري كرد: با اجرا شدن برنامههاي دادگستري استان در حوزه جذب و تخصيص نيروي اداري و قضايي تا پايان سال، اطاله دادرسي در سال آينده كاهش خواهد داشت.
گفتني است حجتالاسلاموالمسلمين جعفري در اين بازديد دستوراتي در راستاي برطرف شدن برخي مشكلات كاركنان و ارباب رجوع صادر كرد.
