زهره مختاری
تأکید بر نصب کنتورهای هوشمند و تقویت پایش مشترکان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت، در این جلسه تخصصی، محورهای مختلفی از جمله پایش دقیق مصرف انرژی در بخش کشاورزی، کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی و همافزایی بین دستگاههای مسئول مورد ارزیابی قرار گرفت.
حاضران بر ضرورت همگرایی بیشتر میان شرکتهای آب منطقهای و شرکتهای توزیع نیروی برق برای تحقق اهداف مدیریت مصرف تأکید کردند.
یکی از مهمترین موضوعات مطرحشده در این نشست، تجهیز چاههای آب کشاورزی به کنتورهای هوشمند بهعنوان راهکاری مؤثر برای پایش و مدیریت دقیق مصرف بود.
همچنین بر لزوم رصد مستمر مصرف مشترکان آب و برق و بهروزرسانی اطلاعات در سامانه «ساپاد» بهعنوان ابزار کلیدی مدیریت دادهها و نظارت بر الگوی مصرف تأکید شد.
این نشست به میزبانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان برگزار شد و مهندس مهرداد دادخواه، مدیرعامل این شرکت، به صورت حضوری در توانیر در جلسه حضور داشت.
در پایان جلسه، مهندس محمد مرادی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان، بر ضرورت تعامل نزدیکتر میان شرکت آب منطقهای و شرکتهای توزیع برق در راستای مدیریت مصرف تأکید کرد و خواستار برگزاری جلسات هماهنگی هفتگی میان دستگاههای مرتبط برای تسریع در اجرای برنامهها شد.
افتتاح نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی شمال استان اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون)، اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی شمال استان در مجتمع روناک کاشان با حضور مسئولان شهرستان به بهرهبرداری رسید. این پروژه با سرمایهگذاری بیش از ۶۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و با همکاری دستگاههای مرتبط اجرا شده است.
تحقق مطلوبیت ۹۹ درصدی شاخص های کیفیت آب شرب
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون) ناصر اکبری با اشاره به تنوع و گستره آزمونهای صورت گرفته گفت: در سال گذشته بیش از 655 هزار کلرسنجی، 18 هزار و 250 آزمایش میکروبی، 1100 آزمون ریزآلایندههای آلی و معدنی، 1500 آزمون بیولوژی و 4 هزار آزمون فیزیکو شیمیایی بر روی آب شرب استان اصفهان انجام شد.
هدفگذاری تولید ۷۰۰۰ مگاوات تجدیدپذیر تا اوج بار
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علیآبادی با اشاره به روند توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور اظهار داشت: از ابتدای فعالیت دولت چهاردهم، توسعه این بخش با جدیت پیگیری شد و نتیجه آن افزایش ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر از حدود ۱۲۵۰ مگاوات به بیش از ۴۵۰۰ مگاوات بوده است.
برگزاری کارگاه تخصصی امداد و نجات و کمک های اولیه
برگزاری کارگاه تخصصی امداد و نجات و کمک های اولیه به همت کمیته امداد و نجات شبکه ایران یاران جوان استان اصفهان و موسسه مرهم با همکاری هلال احمر، روستای قلعه آقا، منطقه لنجان.
اجرای طرح ملی "کارور برق"در مدار عملیاتی گذر از پیک بار تابستان ۱۴۰۵
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی برق منطقه ای اصفهان؛ معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر در سفر به اصفهان گفت: یکی از طرح های مهم توانیر و مصوب هیات دولت برای سرمایه گذاری و مشارکت های خرد در حوزه تولید و بهینه سازی مصرف انرژی علاوه بر حوزه خورشیدی وانرژی های تجدیدپذیر طرح " کارور" برق است.
ابوالفضل اسدی افزود: استان یزد پیشرو کشور در اجرای این طرح بوده است و در مرحله انعقاد قرارداد و فاز عملیاتی است.
وی گفت: در این طرح کارور برق یک منطقه جغرافیایی را براساس بضاعت مالی انتخاب و اقدامات مختلف از فرهنگسازی مصرف تا جایگزینی تجهیزات را برای بهینه سازی و صرفه جویی انرژی در آن حوزه انجام می دهد و به میزان صرفه جویی انرژی در آن منطقه برای جبران هزینه هایش؛ گواهی دریافت می کند.
اسدی با تاکید براینکه اولین قرارداد در استان یزد منعقد شده و برای پیک تابستان یا زمستان اثربخشی آن مشخص خواهد شد؛ تصریح کرد: هموطنان یا شرکت های خدمات انرژی و حتی خرده فروشی در حوزه انرژی می توانند کارور برق باشند و علاوه بر دریافت اعتبار مالی در ازای صرفه جویی انرژی الکتریکی در مدیریت ناترازی برق سهیم شوند.
تحول در ساختار شهرسازی اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری با اشاره به نقش مؤثر ایستادگی و همراهی مردم در مقاطع حساس اظهار کرد: همزمان با این حضور اجتماعی، کمیسیون عمران تلاش کرد با اصلاح فرایندها، رفع گلوگاههای اداری و پیگیری پروژههای کلیدی، تحول ساختاری در حوزه شهرسازی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه «اصلاح ساختار و ایجاد وحدترویه» یکی از اولویتهای اساسی کمیسیون بوده است، افزود: برای کاهش زمان صدور پروانه و شفافسازی مراحل اداری، نشستهای مستمر با انجمن معماران و انبوهسازان برگزار شد و گلوگاهها شناسایی و اصلاح شد. به گفته وی، بخشی از این اصلاحات اکنون به نتیجه رسیده است.
رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای شهر، «بازگشایی گلوگاههای بودجهای در مناطق ۱۵گانه» را اقدام مهم دیگری دانست و گفت: ردیفهای لازم برای رفع توقف پروژههای مناطق پیشبینی شد تا توسعه شهری در همه نقاط شهر متوازن و یکنواخت پیش برود.
یکی از اقدامات تحولآفرین این کمیسیون، «بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده» است که به گفته میرباقری، تخفیفهای تا ۷۰ درصد برای ساکنان این بافتها را شامل میشود.
وی همچنین از تشکیل «قرارگاه جهادی مسکن» خبر داد و افزود: هر منطقه موظف شده یک پروژه مشخص را برای نوسازی تعریف کند تا روند کار از حالت اداری خارج و به شیوه عملیاتی و سریع انجام شود.
میرباقری درباره حوزه بافت تاریخی گفت: یکی از محورهای اصلی کمیسیون، تقویت جایگاه سازمان نوسازی و بهسازی بوده است. صدور احکام جدید، تقویت ساختار این سازمان و ایجاد «شهرداری ناحیه تاریخی منطقه ۳» از اقدامات عملیاتی در این زمینه بوده است. وی یکی از پروژههای مهم این حوزه را «طرح احیای میدان امامعلی (ع)» دانست؛ طرحی که در ابعاد عمرانی، زیباسازی، فرهنگی و اجتماعی دنبال میشود تا هویت و نشاط این نقطه مهم شهر بازگردد.
وی همچنین بر ضرورت «نظارت میدانی» تأکید کرد و گفت: اعضای کمیسیون به طور مستمر از پروژههای استراتژیک بازدید میکنند؛ پروژههایی مانند حلقه چهارم حفاظتی شهر، خط دوم قطار شهری، مرکز همایشهای بینالمللی، پروژه آیتالله رئیسی، باغ مشاهیر و طرحهای مرتبط با آیتالله غفاری و شهید فخریزاده.
میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: هدف کمیسیون، حرکت از نقش صرفاً نظارتی به نقش «تسهیلگر توسعه» است تا پروژههای نیمهتمام تکمیل شوند و مسیر به سوی اصفهانی مدرن، پایدار و بافتمحور هموار شود.
هوشمندسازی و نوآوری کلید توسعه پایدار و ارتقا
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر اصفهان، سید امیر سامع با تبیین جایگاه حقوقی و سیاسی شوراها اظهار کرد: شوراهای اسلامی تجلیگاه مشارکت مردمی و رکن چهارم قدرت در قانون اساسی هستند که به عنوان پل ارتباطی میان نظام و مردم، اداره شهر را بر پایه ارزشهای دینی، انقلابی و آرای شهروندان به پیش میبرند.
وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی ۱۴۱۰ تصریح کرد: بازنگری در برنامههای قبلی و توجه ویژه به هویت شهری و مؤلفههای شهر اسلامی-ایرانی یک ضرورت بود؛ از این رو برنامهای تدوین شد که از سال ۱۴۰۲ مبنای اصلی بودجهریزی قرار گرفته و نگاهی همهجانبه به چالشهای اصفهان دارد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به اصلاحات ساختاری در حوزه شهرسازی اشاره کرد و افزود: حذف «طبقه مازاد» و ایجاد نظم دقیق در ساختوسازها در کنار شفافسازی درآمدهای شهرداری، گامی مهم در مسیر عدالت بود. پیش از این مبالغی تحت عنوان «همیاری» به صورت سلیقهای دریافت میشد که موجب نارضایتی بود، اما اکنون تمام دریافتیها رسمی و شفاف شده است.
سامع با برشمردن دستاوردهای محیطزیستی این دوره خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت بازیافت آب از ۱۵۰ به ۶۲۰ لیتر بر ثانیه، نقش مهمی در کاهش فشار بر زایندهرود داشته است. همچنین اجرای پروژههای نوین تبدیل پسماند به انرژی و راهاندازی اولین تصفیهخانه بیولوژیک شیرابه در کشور، نشاندهنده عزم شورا در مدیریت نوین پسماند است.
وی همچنین به استفاده از پهپادهای آتشنشان و توسعه خدمات غیرحضوری اشاره کرد و گفت: سامانه «اصفهان من» با صدها هزار کاربر فعال و راهاندازی اتاق فرمان شهر برای پایش لحظهای دادههای ترافیکی و خدمات ایمنی، گواهی بر حرکت به سمت مدیریت هوشمند شهر و کاهش نیاز به مراجعات حضوری است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در پایان بر ضرورت تعامل با نخبگان تأکید کرد و یادآور شد: با انعقاد قرارداد ۶۰ میلیارد تومانی با شهرک علمی و تحقیقاتی شیخبهایی، شاخصی تعیین شده تا بخشی از نیازهای مدیریت شهری لزوماً از طریق شرکتهای دانشبنیان تأمین شود و نوآوری در بطن اداره شهر نهادینه گردد.
حکمرانی نوین شهری در دوره ششم قوت گرفت
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مصطفی نباتینژاد با بیان اینکه حکمرانی شهری زمانی موفق خواهد بود که پویا و مبتنی بر تحلیلهای دقیق باشد، اظهار کرد: مدل «دما» که شامل سه پایه دادهمحوری، مشارکتمحوری و افقگشایی است، چارچوب اصلی فعالیت مرکز پژوهشها در دوره ششم بوده و تلاش کردهایم آن را در ساختار تصمیمسازی مدیریت شهری نهادینه کنیم.
نباتینژاد نخست به «دادهمحوری» پرداخت و توضیح داد: تصمیمسازی شهری زمانی اثربخش است که مبتنی بر شواهد باشد. در همین راستا، تقویت زیرساختهای حکمرانی داده از طریق پیگیری ایجاد رصدخانه شهری، ارتقای سامانههای شفافیت و توسعه پورتال اطلاعاتی از جمله اقدامات ما بود. همچنین مدیریت شهری را ملزم کردیم به آزمون تدوینی ۶۰سؤالی پاسخ دهد؛ سؤالاتی که خروجیها و پیامدهای مدیریت شهری را از نگاه شهروند هدف قرار میدهد.
وی «مشارکتمحوری» را دومین پایه مدل حکمرانی دانست و افزود: مشارکت نباید تشریفاتی باشد. با شکلگیری رویدادهایی مانند «بومشهر»، «خانه کرامت هیئت امنای بازار» و «شهرجو» بستری فراهم شد تا صدای شهروندان شنیده و در تصمیمات مدیریتی لحاظ شود. در الگوی مشارکتی که تدوین کردیم، شهروند یک مصرفکننده نیست؛ بازیگری است که نقشهای متعدد دارد و مدیران شهری موظف به تعامل با او هستند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه «افقگشایی» را سومین مؤلفه حکمرانی نوین دانست و گفت: مدیریت شهری نباید در اداره روزمره متوقف شود. اصفهان ظرفیت تبدیلشدن به یک قطب ملی و بینالمللی را دارد. پیگیری عنوان «پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی»، میزبانی اتحادیه شهرهای تاریخی جهان، بهرهبرداری از سالن اجلاس سران و حمایت از «جایزه اصفهان» و «دانشنامه اسلامی» نمونههایی از تلاش برای بازگرداندن جایگاه تاریخی اصفهان در جهان اسلام است.
وی شوراها را حلقه ارتباطی میان حاکمیت و مردم دانست و تصریح کرد: شورا دو رسالت دارد؛ «بالا به پایین» یعنی انتقال اولویتها و سیاستها به جامعه، و «پایین به بالا» یعنی نمایندگی مطالبات و تبدیل آنها به سیاست قابل اجرا.
نباتی نژاد یکی از چالشهای مهم را کمبود ابزارهای نظارتی دانست و افزود: شوراها ابزار قدرتمندی برای نظارت عمیق بر سایر دستگاهها ندارند و بسیاری از مشکلات شهری به عملکرد نهادهایی مربوط است که شورا نقشی در نظارت رسمی بر آنها ندارد.
وی نمره ۱۶ از ۲۰ را به عملکرد دوره ششم اختصاص داد و گفت: کار تخصصی، دوری از حاشیه و اعتماد مدیریت شهری به کمیسیونهای تخصصی از نقاط قوت این دوره بود. با این حال، تعارضات داخلی محدود، کمتجربگی برخی اعضا و تکانههای سیاسی ـ اجتماعی سالهای اخیر، گاه تمرکز مدیریت شهری را تحت تأثیر قرار داد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان راه حل مشکلاتی مانند ترافیک و آلودگی هوا را بازگشت به اصول مدل «دما» دانست و بیان کرد: باید قبل از هر مداخله، اثر آن را با داده و شبیهسازی پیشبینی کنیم. حل مسائل شهری بدون مشارکت همه ذینفعان ممکن نیست؛ از مطالعات دانشگاهی تا سرمایهگذاری داخلی و بینالمللی و در بخش افقگشایی، باید مراقبت کرد این مشکلات به برند شهر آسیب نزند. شهری که مسائل زیرساختی خود را حل کند، میتواند به سمت زیستپذیری و پیشرو بودن حرکت کند.
وی در پایان تأکید کرد: استمرار این مسیر نیازمند اراده جمعی، نگاه بلندمدت و حفظ «دمای سالم» در بدنه شهرداری، شورا و مردم است.
شورای ششم موتور محرکه مطالبهگری آب و عدالت در مناطق کمبرخوردار
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مجید نادرالاصلی با بیان اینکه رویکرد شورا مبتنی بر ارزشهای اخلاقی و اعتقادی است، اظهار کرد: ما به عنوان مجموعهای ۱۳ نفره وارد عرصه شدیم تا هم رضایتمندی کارکنان مدیریت شهری را ارتقا دهیم و هم نظام ارزشیابی دقیقی را برای ۲۵۰۰ نفر از نیروهای اداری اجرا کنیم. او تأکید کرد: حقگویی باید پایه کار باشد، اما حفظ شأن و آبروی افراد نیز خط قرمز ماست. با بزرگنمایی تبلیغاتی موافق نیستم و پاسخگویی را وظیفه میدانم.
نادرالاصلی با اشاره به چالشهای جدی کلانشهر اصفهان از جمله حاشیهنشینی، مهاجرت، آلودگی هوا، اشتغال و فرونشست زمین، تصریح کرد: این شهر با بیش از ۲.۲ میلیون نفر جمعیت و میزبانی گسترده مهاجران، نیازمند عدالت در توزیع خدمات است. وی گفت: خدمات ارائهشده در مناطق کمبرخوردار در این دوره قابل مقایسه با گذشته نیست. از بازگشایی گلوگاههای ترددی تا توسعه فضای سبز، معابر و امکانات ورزشی، اقدامات متعددی اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه در نامگذاری کمیسیون از واژه «محروم» استفاده نشده است، افزود: زیبنده اصفهان نبود، اما هدف ما کاهش فاصله طبقاتی و توجه ویژه به محلات کمبرخوردار بود.
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کمبرخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود احداث خط ۲ مترو را یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره دانست و گفت: سرعت عمل در اجرای خط ۲ مترو—بهویژه در نقطه شروع پروژه که از کمبرخوردارترین نقاط شهر است—قابلتوجه بود. این خط یکی از ورودیهای اصلی اصفهان و مسیرهای مهم اتصال به مرکز شهر محسوب میشود.
وی افزود: با وجود عدم تخصیص هیچگونه اعتبار ملی و محدودیتهای شدید مالی، پروژه به صورت جهادی در حال پیشبرد است. به دلیل اهمیت استراتژیک این مسیر برای جمعیت زیاد، تمام ظرفیتهای شورا و مدیریت شهری را به کار گرفتیم تا خط ۲ از شمال شهر به بهرهبرداری برسد.
نادرالاصلی در پایان تأکید کرد: شورای ششم با رویکردی عدالتمحور و استفاده از ظرفیتهای موجود، در تلاش بوده مشکلاتی چون کمآبی، آلودگی هوا و نابرابری خدمات را کاهش دهد و شهری قابلزیست و شایسته را برای شهروندان رقم بزند.
