زهره مختاری
پایان عصر قولنامه
طبق ضوابط ابلاغی، از این پس هیچ قرارداد ساختمانی (اعم از پیشفروش یا مشارکت در ساخت) بدون اختصاص شناسه یکتا معتبر نخواهد بود.
🔹سخنگوی سازمان ثبت: این سازمان مکلف است برای تمامی املاکی که دستور نقشه آنها شامل تعداد طبقات، سطح اشغال و تعداد واحدها به تأیید مراجع قانونی رسیده، امکان تنظیم سند رسمی تقسیمنامه را در سامانه ثبت الکترونیک فراهم کند.
🔹این اقدام به معنای آن است که هر واحد آپارتمانی، حتی پیش از احداث، دارای هویت ثبتی مجزا و منحصربهفرد میشود.
سلسله نشستهای راهبردی مدیرکل با حوزههای تخصصی
این نشست با هدف تحلیل وضعیت موجود، ارزیابی عملکرد میدانی، همافزایی در سیاستگذاریها و تقویت اثربخشی خدمات فوریتی اجتماعی برگزار شد تا مسیر تصمیمسازیهای آتی با رویکردی هدفمند و مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه ترسیم شود.
اجرای عملیات تخصصی خط گرم در فیدر ۱۲ کوهپایه برای افزایش پایداری شبکه برق
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت، در راستای ارتقای قابلیت اطمینان شبکه توزیع برق و بهبود کیفیت خدماترسانی به مشترکان، عملیات تعمیرات و اصلاح شبکه برق در فیدر ۱۲ کوهپایه توسط گروه خط گرم معاونت بهرهبرداری شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان انجام شد.
🔸در این عملیات تخصصی که در محدوده روستاهای کمندان و سیریان از توابع شهرستان هرند اجرا شد، اقداماتی نظیر جابجایی سکو، کاورگذاری تجهیزات و ریگلاژ شبکه به منظور افزایش ایمنی، کاهش احتمال بروز خاموشیهای ناخواسته و بهبود عملکرد شبکه انجام گرفت.
🔸اجرای این عملیات توسط نیروهای متخصص و سختکوش گروه خط گرم و با هدف حفظ پایداری شبکه و استمرار تأمین برق مشترکان انجام شد؛ روشی که امکان انجام تعمیرات و اصلاحات لازم را بدون قطع برق فراهم میکند و نقش مهمی در ارتقای سطح خدمات برقرسانی در مناطق مختلف دارد.
تقدیر از حضور معاون اول رئیس جمهور در فولاد مبارکه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت صمت، «سیدمحمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جلسه احیا و بازسازی فولاد مبارکه، با اشاره به اهمیت ملی و راهبردی فولاد مبارکه در اقتصاد کشور اظهار کرد: اتفاقی که در فولاد مبارکه رخ داده، صرفا یک بازسازی معمولی نیست، بلکه اجرای همزمان عملیات احیا، بازسازی و حفظ تولید در چنین ابعادی، تجربهای کمسابقه در صنعت فولاد کشور به شمار میرود.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی وزارت صمت، احیای سریع و اصولی فولاد مبارکه و همچنین مجموعههای مرتبط از جمله فولاد خوزستان است، افزود: باید از هرگونه دوبارهکاری جلوگیری شود و فرآیند بازسازی با هزینهای متعارف، ساختاری هدفمند و برنامهریزی دقیق انجام گیرد تا این مجموعه هرچه سریعتر به چرخه کامل تولید و اثرگذاری در اقتصاد ملی بازگردد.
وزیر صمت، با تأکید بر نقش تعیینکننده فولاد مبارکه در تولید ناخالص داخلی کشور تصریح کرد: فروش ارزی و ریالی فولاد مبارکه و شرکتهای وابسته آن، سهم قابلتوجهی در اقتصاد کشور دارد و به همین دلیل، بازسازی این مجموعه باید بر پایه یک ساختار تخصصی، متمرکز و علمی پیش برود.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت تمرکز مدیریتی در روند بازسازی تاکید کرد: از هرگونه پراکندگی در تصمیمگیری و فعالیت کمیتهها جلوگیری خواهیم کرد و مسیر احیا باید با فرماندهی واحد و ساختاری منسجم دنبال شود. کمک دستگاهها و بخشهای مختلف باید در چارچوب مشخص و هماهنگ صورت گیرد تا از ایجاد آشفتگی جلوگیری شود.
اتابک همچنین خواستار تدوین برنامه زمانبندی فازبندیشده و هفتگی برای بازگشت خطوط تولید شد و افزود: برخی موضوعات مرتبط با بورس و بازار سرمایه شرکت نیز باید در مراحل بعدی، بهصورت دقیق بررسی و مدیریت شود.
وی با اشاره به موضوعات مرتبط با بیمه، دانش فنی و مدیریت بازار فولاد تصریح کرد: وزارت صمت موضوعات و مسائل مرتبط با شرکت را با جدیت پیگیری میکند.وزیر صمت اضافه کرد: در کنار ظرفیتهای فنی موجود در فولاد مبارکه، باید از دانش فنی و تجربیات خارج از مجموعه نیز برای تسریع در فرآیند احیا استفاده شود.
وی، مدیریت و کنترل بازار را یکی از مهمترین مأموریتهای دوره بازسازی دانست و بر ضرورت حفظ آرامش بازار و تداوم تأمین نیاز صنایع پاییندستی تأکید کرد.
اتابک با قدردانی از حضور و حمایت محمدرضا عارف از مجموعه فولاد مبارکه، همچنین گفت: حضور معاون اول رئیسجمهور در این مجموعه، نشاندهنده جایگاه ملی و راهبردی فولاد مبارکه در صنعت کشور است.
تفاله چغندر قند در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی اتحادیه دامداران استان اصفهان، دکتر حسن رفیعی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان و دکترای تغذیه نشخوارکنندگان، با اشاره به وضعیت فعلی بازار #نهادههای_دامی، استفاده از تفاله چغندر قند در جیره گاوهای شیری را در شرایط کنونی #فاقد_صرفه_اقتصادی دانست.
🔸️وی اظهار کرد: تفاله چغندر قند سالهاست در تغذیه گاوهای شیری مورد استفاده قرار میگیرد، اما با توجه به قیمت بالای آن در شرایط فعلی، استفاده از این نهاده برای دامداران مقرونبهصرفه نیست.
🔸️رفیعی با بیان اینکه استفاده از تفاله چغندر قند در تغذیه گاو شیری معمولاً در دو بخش مطرح است، افزود: نخست بهعنوان جایگزین بخشی از منابع علوفهای مانند سیلوی ذرت. اما با توجه به قیمت مناسبتر و ارزش غذایی مطلوب #سیلوی_ذرت و #یونجه، در حال حاضر نیازی به استفاده از تفاله چغندر قند بهعنوان جایگزین علوفه وجود ندارد.
🔸️وی ادامه داد: کاربرد دیگر تفاله چغندر قند بهعنوان منبع فیبر غیرعلوفهای در جیره است که برای جایگزینی بخشی از نشاسته جیره و کاهش سطح نشاسته بهمنظور جلوگیری از بروز اسیدوز در گاوها استفاده میشود.
🔸️این متخصص تغذیه نشخوارکنندگان با اشاره به #بالا_بودن_قیمت تفاله چغندر قند نسبت به میزان انرژی و پروتئین آن در مقایسه با سایر منابع خوراک دام گفت: دامداران میتوانند با استفاده از ترکیب #کاه و #سبوس، فیبر غیرعلوفهای مورد نیاز دام را تأمین کرده و از کاهش چربی شیر نیز جلوگیری کنند.
✅️ #کاه_و_سبوس؛ راهکار کمهزینه برای تأمین فیبر جیره گاوهای شیری
👈به گفته وی، ترکیب حدود ۳۰ درصد کاه و ۷۰ درصد سبوس و میکس کردن آن میتواند ضمن تأمین فیبر مورد نیاز دام، هزینههای خوراک را نسبت به استفاده از تفاله چغندر قند کاهش داده و #مدیریت_بهتری بر جیره غذایی دام ایجاد کند؛ بدون آنکه تولید شیر و درصد چربی شیر تحت تأثیر قرار گیرد.
صرفهجویی در مصرف انرژی از توصیههای مکرر رهبر شهید انقلاب است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون)، مسعود پزشکیان در این جلسه گفت: اگر نتوانیم شرایط فعلی کشور را برای مردم بهدرستی تبیین و شفافسازی کنیم و جامعه را برای عبور موفق از این شرایط با خود همراه سازیم، بخشی از اهداف دشمن در آسیبرساندن به اقتصاد کشور محقق خواهد شد.
ضرورت شکلگیری بسیج عمومی برای اصلاح الگوی مصرف
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون)، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، مسعود پزشکیان صبح امروز شنبه 19 اردیبهشت 1405، در بازدید سرزده از سازمان برنامه و بودجه، در جریان روند بررسی برنامههای دولت برای مدیریت مصرف انرژی، استفاده از ظرفیتهای مردمی در این زمینه و اجرای طرحهای بهینهسازی مصرف برق و گاز قرار گرفت و بر ضرورت شکلگیری یک بسیج عمومی در سراسر کشور برای اصلاح الگوی مصرف تأکید کرد.
آغاز اجرای طرح ملی «میز آب» برای ساماندهی مصرف چاههای کشاورزی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، در این آیین، مجری طرح ساماندهی مصارف انرژی چاههای آب کشاورزی شرکت توانیر اعلام کرد: ۷۰ درصد مصارف آب کشاورزی کشور مربوط به چاههاست و کشاورزان مجاز به استفاده از برداشت آب مطابق با پروانه بهره برداری هستند.
حسن چاهی حجم بار مصرفی چاههای کشاورزی کشور را حدود ۴۶۰۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: کنترل هوشمند مصرف انرژی براساس ظرفیت درجشده در پروانههای بهرهبرداری انجام میشود و امکان تأمین ۸۰ درصد انرژی موردنیاز کشاورزان از نیروگاههای خورشیدی نیز در قوانین پیشبینی شده است.
مدیریت چاههای غیرمجاز و راهاندازی مرکز پایش مشترک
در ادامه، مدیریت چاههای غیرمجاز، تست و بازرسی تجهیزات اندازهگیری، گشتهای مشترک آب و برق و بهرهبرداری از مرکز پایش مشترک برای رصد رفتار مصرف پرمصرفها از برنامههای محوری این طرح اعلام شد.
برداشتهای مازاد تهدیدی جدی برای سفرههای زیرزمینی
معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این مراسم افزود: هدف طرح، بهرهبرداری منصفانه و جلوگیری از اضافهبرداشت انرژی و آب است. وی اضافهبرداشت را تهدیدی جدی برای سفرههای زیرزمینی دانست و گفت: این منابع در میلیونها سال شکل گرفتهاند و قابل جایگزینی نیستند، بنابراین اعمال ضوابط برداشت، اقدامی ضروری برای حفظ تعادل آبخوانهاست.
۷۰ درصد چاههای استان مرکزی بیش از سهمیه مصرف میکنند
مدیر طرح احیا و تعادل بخشی در شرکت مهندسی مشاور دزآب نیز هشدار داد که ۷۰ درصد چاههای کشاورزی فعال استان مرکزی در نیمه دوم سال آبی بیش از سهمیه مجاز انرژی آب مصرف کردهاند و این استان با وابستگی ۹۰ درصدی برخی دشتها به منابع زیرزمینی، در شرایط بحرانی قرار دارد.
ادامه تنش آبی در استان مرکزی
مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان مرکزی نیز گفت: با وجود بارشهای بهتر بهاری، این استان همچنان جزو هفت تا هشت استان دارای تنش آبی کشور است. وی اجرای طرح مدیریت مشترک آب و برق را اقدامی مؤثر برای عبور از شرایط سخت آبی دانست.
ضرورت مدیریت توأمان آب و برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه ۸۲ درصد مصرف برق استان در بخش صنعت و کشاورزی است، گفت: مدیریت همزمان آب و برق یک ضرورت است، زیرا هر ۳ کیلوواتساعت برق معادل مصرف یک لیتر آب و یک مترمکعب گاز است و این منابع کاملاً به هم وابستهاند.
وی هوشمندسازی گسترده چاههای کشاورزی و شبکههای توزیع را از اقدامات شاخص استان مرکزی برشمرد و با تأکید بر نقش مهم انرژیهای تجدیدپذیر، خواستار مشارکت بیشتر سرمایهگذاران در احداث نیروگاههای خورشیدی شد.
افزایش ۱۱ درصدی انرژی تحویلی به صنایع در اردیبهشت ۱۴۰۵
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محمد الهداد در جلسه برخط بررسی اقدامات گذر از اوج بار ۱۴۰۵ با مدیرانعامل شرکتهای توزیع نیروی برق کشور، با اشاره به همراهی صنعت برق در حمایت از تولید ملی اعلام کرد: در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۵ میزان انرژی تحویلی به صنایع نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است که نشاندهنده توجه ویژه صنعت برق به تأمین پایدار انرژی برای بخش تولید و تقویت فعالیتهای صنعتی کشور است.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت تحقق اهداف کمی در کاهش تلفات غیرفنی شبکه نسبت به سال گذشته، رصد و پایش هوشمند مصرف را راهکاری فنی در جهت توزیع عادلانه انرژی در شبکه برق کشور عنوان کرد.
الهداد با یادآوری ایثارگریهای کارکنان این صنعت گفت: صنعت برق با رشادت و فداکاری همکاران در دوره جنگ تحمیلی سوم، نشان ماندگار دیگری از ایثار و خدمت را ثبت کرده است و با استمرار این همت، تأمین برق پایدار در شرایط اوج بار ۱۴۰۵ نیز به خوبی محقق خواهد شد.
وی همراهی و مدت همدلانه مردم در شرایط کنونی را سرمایهای ارزشمند در تحقق اهداف این صنعت از طریق پویشهای همدلانه دانست و ابراز امیدواری کرد با مجموع تلاشهای فنی صنعت برق و مشارکت همیشگی مردم، گذر موفقی از شرایط اوج بار رقم بخورد.
مدیرعامل توانیر تسهیل تأمین برق صنایع مولد را امری مهم و تأثیرگذار در اقتصاد ملی برشمرد و تصریح کرد: تأمین برق مازاد بر دیماند قراردادی این مشترکین در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، اقدامی ارزشمند از سوی صنعت برق برای ارتقای شاخصهای تولید است.
وی در پایان، مدیریت و همکاری مشترکین در تمامی تعرفههای مصرف را عاملی مهم در افزایش ظرفیت تأمین برق صنایع مطرح و از مشارکت مردم در این بخش قدردانی کرد.
بررسی سازوکارهای اجرایی عبور از اوج بار
مانور مدیریت مصرف و هماهنگی تابستان ۱۴۰۵ با رویکرد آغاز عملیاتی و مدیریتی برنامههای عبور از اوج بار، با حضور مصطفی رجبی مشهدی معاون برق و انرژی وزارت نیرو، محمد الهداد مدیرعامل شرکت توانیر، مدیران معاونت هماهنگی توزیع توانیر و اردشیر مذکوری مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران برگزار شد. در این نشست، برنامهها و سازوکارهای اجرایی صنعت برق برای مدیریت مصرف و افزایش هماهنگی میان بخشهای مختلف شبکه در فصل گرم سال بررسی و بر آمادگی کامل مجموعه برای اجرای برنامههای تابستانی تأکید شد.
ارائه گزارش از فرآیندهای مرکز پایش
در جریان این مانور، وضعیت فرآیندهای مرکز پایش و نیازمندیهای مرتبط با رصد و مدیریت بار شبکه تشریح شد. همچنین روندهای نظارتی و کنترلی برای پایش دقیق عملکرد شرکتهای توزیع و اجرای برنامههای مدیریت مصرف مورد ارزیابی قرار گرفت.
تشریح روشهای اجرایی مدیریت مصرف
مدیران شرکتهای توزیع برق نیز در این نشست، روشهای اجرایی پیشبینیشده برای مدیریت مصرف در تابستان ۱۴۰۵ را ارائه کردند. این برنامهها با هدف کاهش فشار بر شبکه برق، افزایش پایداری تأمین انرژی و مدیریت بهینه بار در دوره اوج مصرف طراحی شده است.
پایش مستمر عملکرد شرکتهای توزیع
از دیگر محورهای این مانور، ارائه سازوکارهای حصول اطمینان از اجرای دقیق برنامههای ابلاغی بود. در این بخش، بر ضرورت پایش مستمر عملکرد شرکتها و هماهنگی میان بخشهای مختلف صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان تأکید شد و در پایان، اقدامات شرکتهای توزیع با حضور مدیرعامل توانیر مورد بررسی و تبادلنظر قرار گرفت.
مهار مصرف برقی معادل ۱۵ هزار خانوار
شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان از شناسایی و جمعآوری ۱٬۸۱۳ دستگاه ماینر غیرمجاز در ۱۱۷ محل طی سال ۱۴۰۴ خبر داد؛ تجهیزاتی که مصرف برق آنها معادل مصرف ۱۵ هزار خانوار است.
به گفته مدیرعامل این شرکت، مجموع کشفیات ماینرهای غیرمجاز در استان به ۱۹٬۸۳۷ دستگاه رسیده و امحای ۸٬۸۷۸ دستگاه نیز ضربهای مؤثر به شبکههای سازمانیافته استخراج غیرمجاز وارد کرده است.
📍سامانه محرمانه ۳۰۰۰۵۱۲۱ نیز برای گزارشات مردمی راه اندازی شده و پاداش های نقدی ویژه ای نیز در نظر گرفته شده است.
