زهره مختاری
صرفهجویی در مصرف انرژی از توصیههای مکرر رهبر شهید انقلاب است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون)، مسعود پزشکیان در این جلسه گفت: اگر نتوانیم شرایط فعلی کشور را برای مردم بهدرستی تبیین و شفافسازی کنیم و جامعه را برای عبور موفق از این شرایط با خود همراه سازیم، بخشی از اهداف دشمن در آسیبرساندن به اقتصاد کشور محقق خواهد شد.
ضرورت شکلگیری بسیج عمومی برای اصلاح الگوی مصرف
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون)، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، مسعود پزشکیان صبح امروز شنبه 19 اردیبهشت 1405، در بازدید سرزده از سازمان برنامه و بودجه، در جریان روند بررسی برنامههای دولت برای مدیریت مصرف انرژی، استفاده از ظرفیتهای مردمی در این زمینه و اجرای طرحهای بهینهسازی مصرف برق و گاز قرار گرفت و بر ضرورت شکلگیری یک بسیج عمومی در سراسر کشور برای اصلاح الگوی مصرف تأکید کرد.
آغاز اجرای طرح ملی «میز آب» برای ساماندهی مصرف چاههای کشاورزی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی، در این آیین، مجری طرح ساماندهی مصارف انرژی چاههای آب کشاورزی شرکت توانیر اعلام کرد: ۷۰ درصد مصارف آب کشاورزی کشور مربوط به چاههاست و کشاورزان مجاز به استفاده از برداشت آب مطابق با پروانه بهره برداری هستند.
حسن چاهی حجم بار مصرفی چاههای کشاورزی کشور را حدود ۴۶۰۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: کنترل هوشمند مصرف انرژی براساس ظرفیت درجشده در پروانههای بهرهبرداری انجام میشود و امکان تأمین ۸۰ درصد انرژی موردنیاز کشاورزان از نیروگاههای خورشیدی نیز در قوانین پیشبینی شده است.
مدیریت چاههای غیرمجاز و راهاندازی مرکز پایش مشترک
در ادامه، مدیریت چاههای غیرمجاز، تست و بازرسی تجهیزات اندازهگیری، گشتهای مشترک آب و برق و بهرهبرداری از مرکز پایش مشترک برای رصد رفتار مصرف پرمصرفها از برنامههای محوری این طرح اعلام شد.
برداشتهای مازاد تهدیدی جدی برای سفرههای زیرزمینی
معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این مراسم افزود: هدف طرح، بهرهبرداری منصفانه و جلوگیری از اضافهبرداشت انرژی و آب است. وی اضافهبرداشت را تهدیدی جدی برای سفرههای زیرزمینی دانست و گفت: این منابع در میلیونها سال شکل گرفتهاند و قابل جایگزینی نیستند، بنابراین اعمال ضوابط برداشت، اقدامی ضروری برای حفظ تعادل آبخوانهاست.
۷۰ درصد چاههای استان مرکزی بیش از سهمیه مصرف میکنند
مدیر طرح احیا و تعادل بخشی در شرکت مهندسی مشاور دزآب نیز هشدار داد که ۷۰ درصد چاههای کشاورزی فعال استان مرکزی در نیمه دوم سال آبی بیش از سهمیه مجاز انرژی آب مصرف کردهاند و این استان با وابستگی ۹۰ درصدی برخی دشتها به منابع زیرزمینی، در شرایط بحرانی قرار دارد.
ادامه تنش آبی در استان مرکزی
مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان مرکزی نیز گفت: با وجود بارشهای بهتر بهاری، این استان همچنان جزو هفت تا هشت استان دارای تنش آبی کشور است. وی اجرای طرح مدیریت مشترک آب و برق را اقدامی مؤثر برای عبور از شرایط سخت آبی دانست.
ضرورت مدیریت توأمان آب و برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه ۸۲ درصد مصرف برق استان در بخش صنعت و کشاورزی است، گفت: مدیریت همزمان آب و برق یک ضرورت است، زیرا هر ۳ کیلوواتساعت برق معادل مصرف یک لیتر آب و یک مترمکعب گاز است و این منابع کاملاً به هم وابستهاند.
وی هوشمندسازی گسترده چاههای کشاورزی و شبکههای توزیع را از اقدامات شاخص استان مرکزی برشمرد و با تأکید بر نقش مهم انرژیهای تجدیدپذیر، خواستار مشارکت بیشتر سرمایهگذاران در احداث نیروگاههای خورشیدی شد.
افزایش ۱۱ درصدی انرژی تحویلی به صنایع در اردیبهشت ۱۴۰۵
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محمد الهداد در جلسه برخط بررسی اقدامات گذر از اوج بار ۱۴۰۵ با مدیرانعامل شرکتهای توزیع نیروی برق کشور، با اشاره به همراهی صنعت برق در حمایت از تولید ملی اعلام کرد: در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۵ میزان انرژی تحویلی به صنایع نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است که نشاندهنده توجه ویژه صنعت برق به تأمین پایدار انرژی برای بخش تولید و تقویت فعالیتهای صنعتی کشور است.
وی در ادامه با تأکید بر اهمیت تحقق اهداف کمی در کاهش تلفات غیرفنی شبکه نسبت به سال گذشته، رصد و پایش هوشمند مصرف را راهکاری فنی در جهت توزیع عادلانه انرژی در شبکه برق کشور عنوان کرد.
الهداد با یادآوری ایثارگریهای کارکنان این صنعت گفت: صنعت برق با رشادت و فداکاری همکاران در دوره جنگ تحمیلی سوم، نشان ماندگار دیگری از ایثار و خدمت را ثبت کرده است و با استمرار این همت، تأمین برق پایدار در شرایط اوج بار ۱۴۰۵ نیز به خوبی محقق خواهد شد.
وی همراهی و مدت همدلانه مردم در شرایط کنونی را سرمایهای ارزشمند در تحقق اهداف این صنعت از طریق پویشهای همدلانه دانست و ابراز امیدواری کرد با مجموع تلاشهای فنی صنعت برق و مشارکت همیشگی مردم، گذر موفقی از شرایط اوج بار رقم بخورد.
مدیرعامل توانیر تسهیل تأمین برق صنایع مولد را امری مهم و تأثیرگذار در اقتصاد ملی برشمرد و تصریح کرد: تأمین برق مازاد بر دیماند قراردادی این مشترکین در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، اقدامی ارزشمند از سوی صنعت برق برای ارتقای شاخصهای تولید است.
وی در پایان، مدیریت و همکاری مشترکین در تمامی تعرفههای مصرف را عاملی مهم در افزایش ظرفیت تأمین برق صنایع مطرح و از مشارکت مردم در این بخش قدردانی کرد.
بررسی سازوکارهای اجرایی عبور از اوج بار
مانور مدیریت مصرف و هماهنگی تابستان ۱۴۰۵ با رویکرد آغاز عملیاتی و مدیریتی برنامههای عبور از اوج بار، با حضور مصطفی رجبی مشهدی معاون برق و انرژی وزارت نیرو، محمد الهداد مدیرعامل شرکت توانیر، مدیران معاونت هماهنگی توزیع توانیر و اردشیر مذکوری مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران برگزار شد. در این نشست، برنامهها و سازوکارهای اجرایی صنعت برق برای مدیریت مصرف و افزایش هماهنگی میان بخشهای مختلف شبکه در فصل گرم سال بررسی و بر آمادگی کامل مجموعه برای اجرای برنامههای تابستانی تأکید شد.
ارائه گزارش از فرآیندهای مرکز پایش
در جریان این مانور، وضعیت فرآیندهای مرکز پایش و نیازمندیهای مرتبط با رصد و مدیریت بار شبکه تشریح شد. همچنین روندهای نظارتی و کنترلی برای پایش دقیق عملکرد شرکتهای توزیع و اجرای برنامههای مدیریت مصرف مورد ارزیابی قرار گرفت.
تشریح روشهای اجرایی مدیریت مصرف
مدیران شرکتهای توزیع برق نیز در این نشست، روشهای اجرایی پیشبینیشده برای مدیریت مصرف در تابستان ۱۴۰۵ را ارائه کردند. این برنامهها با هدف کاهش فشار بر شبکه برق، افزایش پایداری تأمین انرژی و مدیریت بهینه بار در دوره اوج مصرف طراحی شده است.
پایش مستمر عملکرد شرکتهای توزیع
از دیگر محورهای این مانور، ارائه سازوکارهای حصول اطمینان از اجرای دقیق برنامههای ابلاغی بود. در این بخش، بر ضرورت پایش مستمر عملکرد شرکتها و هماهنگی میان بخشهای مختلف صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان تأکید شد و در پایان، اقدامات شرکتهای توزیع با حضور مدیرعامل توانیر مورد بررسی و تبادلنظر قرار گرفت.
مهار مصرف برقی معادل ۱۵ هزار خانوار
شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان از شناسایی و جمعآوری ۱٬۸۱۳ دستگاه ماینر غیرمجاز در ۱۱۷ محل طی سال ۱۴۰۴ خبر داد؛ تجهیزاتی که مصرف برق آنها معادل مصرف ۱۵ هزار خانوار است.
به گفته مدیرعامل این شرکت، مجموع کشفیات ماینرهای غیرمجاز در استان به ۱۹٬۸۳۷ دستگاه رسیده و امحای ۸٬۸۷۸ دستگاه نیز ضربهای مؤثر به شبکههای سازمانیافته استخراج غیرمجاز وارد کرده است.
📍سامانه محرمانه ۳۰۰۰۵۱۲۱ نیز برای گزارشات مردمی راه اندازی شده و پاداش های نقدی ویژه ای نیز در نظر گرفته شده است.
افزایش نرخ جذب تسهیلات تبصره ۱۵ در استان اصفهان/ تأکید بر ثبت دقیق اطلاعات در سامانه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان فاطمه احمدی در نشست تسهیلات تبصره ۱۵ در تشریح آخرین وضعیت عملکرد جذب تسهیلات تبصره ۱۵ در استان اظهار داشت: بر اساس گزارشهای ثبتشده، نرخ جذب استان از ۵۳ درصد در هفته گذشته به ۵۷ درصد در گزارش اخیر رسیده است که این رشد، نتیجه همراهی و تلاش دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل استان است.
وی با بیان اینکه بانک کشاورزی تاکنون بهترین عملکرد را در میان بانکهای استان داشته است، افزود: عملکرد برخی بانکها از جمله بانک مهر ایران و بانک تجارت در برخی بخشها ضعیف ارزیابی شده و در مواردی نیز آمار ارائهشده با اطلاعات ثبتشده در سامانه همخوانی نداشته است.
احمدی با تأکید بر اینکه ثبت دقیق اطلاعات در سامانه از الزامات اصلی ارزیابی عملکرد دستگاهها و بانکهاست، تصریح کرد: در برخی موارد پرداختها انجام شده، اما در سامانه ثبت نشده و همین مسئله باعث ایجاد مغایرت در آمارها شده است. بنابراین لازم است کلیه دستگاهها و بانکهای عامل نسبت به ثبت کامل و بهروز اطلاعات اقدام کنند تا گزارشهای نهایی از دقت و اعتبار لازم برخوردار باشد.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان همچنین عملکرد بانکها در ارتباط با کمیته امداد را قابل قبول دانست و خاطرنشان کرد: در برخی بخشها از جمله اجزاء ۱-۷ و ۲-۷، بانکهای تجارت و سامان نیز مورد اشاره قرار گرفتند، اما همچنان ضرورت دارد اطلاعات مربوط به پرداختها و جذب منابع بهصورت کامل در سامانه ثبت و نهایی شود.
راهنمای نوشیدن آب در هوای گرم
هفته ملی سلامت
مسمومیت با قارچ های سمی
کام خشکیده کانال سُوکرا از آب زاینده رود تَر شد
فولادشهر
تنها شهر جدید در کشور است که کالبد طرح جامع شهریاش، با شکوه و طراوتِ شاخهای از رودخانه (زایندهرود) حیات و نشاط دارد.
