زهره مختاری

زهره مختاری

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان (پاتنا)، در ادامه اجرای سیاست‌های کنترلی و نظارتی این شرکت، یک واحد مسکونی استخراج‌کننده غیرقانونی رمز‌ارز در شاهین‌شهر شناسایی و متوقف شد.

در این عملیات مشترک با همکاری کارشناسان برق و مأموران کلانتری ۱۱، چهار دستگاه ماینر فعال که با سرقت انرژی از پشت کنتور در حال کار بودند، کشف و توقیف و یک متهم به مرجع قضایی معرفی شد.

شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان با تداوم پایش هوشمند و برخورد قاطع با مصارف غیرمجاز، همچنان از شرکت‌های پیشرو کشور در مهار استخراج غیرمجاز به شمار می‌رود؛ اقدامی مؤثر برای حفظ پایداری شبکه و جلوگیری از ناترازی انرژی. از شهروندان محترم درخواست می‌شود هرگونه مورد مشکوک به استخراج غیرمجاز رمز ارز را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۱۲۱ گزارش کنند.

گزارش‌های مؤثر پاداش نقدی دریافت خواهند کرد.

 

مهاجرت شرکت مخابرات ایران از سیم مسی به فیبر نوری که در آبان ماه امسال به صورت رسمی آغاز شد، سوالات فراوانی میان مردم و شرکت‌های UNSP ایجاد کرده است.

به خصوص که زیرساخت تلفن ثابت، چندین دهه است آشناترین راه ارتباطاتی مردم به شمار می‌رود.

در گفت‌وگو با داود زارعیان، معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران تلاش کردیم بخشی از این پرسش‌ها را مطرح کنیم. هرچند بخش دیگری از این چالش‌های ذهنی فقط در هنگام اجرا، پاسخ خواهند گرفت.

قرار است شرکت مخابرات ایران بعد از صد سال از سیم مسی به فیبرنوری مهاجرت کند و این پروژه در خیلی از کشورهای دنیا نیز اجرا شده است.

قصد دارم از سمت مشتریان و اپراتورها این موضوع را بررسی کنیم؛ آن دسته از مشترکانی که در شهرهای مختلف از جمله تهران فیبر مخابرات را دارند، از کیفیت ناراضی هستند و در شبکه‌های اجتماعی هم زیاد این شکایت‌ها دیده می‌شود.

باتوجه به وعده‌های مخابرات درباره سرعت و کیفیت فیبر، چرا این مشکلات پیش آمده است؟

اصولاً شرکت مخابرات ایران یا هر شرکتی وقتی به یک فناوری جدید ورود پیدا می‌کند در ابتدا با چالش‌هایی مواجه است.

اتفاقاً امروز صبح نظرات ۴۱ هزار نفر از مشترکان اینترنت را مطالعه کردم و شکایت‌هایی شبیه آن چیزی که شما مطرح کردید را دیدم اما واقعیت این است که در آن حدی که ما تصور می‌کنیم نیست؛ چون من هم نمونه‌ای از مشترکان هستم که از سال ۹۶ از اینترنت فیبر نوری استفاده می‌کنم.

من در عرض ۶ یا ۷ سال سه بار قطعی اینترنت را تجربه کردم. البته تفاوتی که داشت این بود که در آن سه بار نیاز نبود با جای دیگری تماس بگیرم و مستقیم با مدیران تماس گرفتم.

در این مدت شاید هم پنج یا ۶ مرتبه کندی سرعت داشتم اما خب این طبیعی است که یک درصدی با مشکلاتی مواجه باشد؛ اما چرا؟ دلیل آن این است که وقتی که دو شبکه را با هم توسعه می‌دهیم طبیعی است که تمرکز همکاران ما بیشتر رو شبکه قدیمی باشد و روی شبکه فیبر کمتر تمرکز کرده باشند.

در این مدت تعداد جذب مشتریان خیلی کند بود یعنی مثلاً سالانه ۲۰ الی ۱۵ هزار مشترک در دو سال اخیر رشد کرد.

به همین دلیل برخی نقص‌ها مثل کم و زیاد شدن سرعت، عدم تمدید به موقع، عدم رفع خرابی به موقع در جریان فیبر وجود دارد.

لذا ما امسال به دنبال یک باز مهندسی و باز طراحی سیستم‌هایی هستیم که در حوزه فیبر نوری با مشترکان ارتباط دارد.

ما CRM و خدمات پس از فروش خوبی در اینترنت فیبر نوری نداشتیم و دلیل آن هم این بود که وقتی مثلاً در یک استان ۵۰۰ مشترک داشتیم و فیبر پنج مشتری قطع می‌شد، آنها راه خود را پیدا می‌کردند و از جای دیگری اینترنت می‌گرفتند اما اکنون که تعداد مشترکان به یک میلیون نزدیک می‌شود باید این اتفاق بیفتد.

ما با کمک معاونت فناوری- در همان زمانی که مسئولیت تجاری را برعهده داشتم- طرح و شرح خدمات مفصلی را برای اینکه مسائل مشتریان را حل کنیم نوشتیم.

سامانه OSS ما به زودی راه‌اندازی می‌شود. در سامانه OSS سامانه ICS که کانفیگ و تنظیم مودم را به صورت خودکار دارد، پیش‌بینی شده است.

سامانه تست سرعت را هم در نظر گرفتیم. همینطور سامانه رفع خرابی که به مرکز تماس وصل می‌شود؛ البته اکنون چنین وضعیتی را نداریم.

من امیدوارم که با این اتفاق واقعاً مسائل مشترکان را بتوانیم حل کنیم. البته برنامه‌های دیگر هم بایستی دنبال کنیم که وضعیت بهتر شود.

روی اپلیکیشن «مخابرات من» مدیریت اشتراک فیبر نوری ممکن نیست. آیا قرار است به‌رزورسانی انجام شود؟

همان سابقه تفکر ADSL، VDSL و تلفن ثابت در توسعه این بخش از اپلیکیشن «مخابرات من» هم بود؛ اما از حدود هشت یا ۹ ماه پیش روی بازطراحی و مهندسی مجدد این اپلیکیشن کار کردیم و دارد کامل می‌شود.

خیلی از اپلیکیشن‌هایی که ما به صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، خیلی ساده هستند؛ ولی اپلیکیشنی مثل «مخابرات من»، وقتی می‌خواهد به تلفن ثابت وصل شود باید چندین زیرساخت وصل باشد تا سرویس بدهد.

این خیلی پیچیدگی دارد. آن چیزی که ما در ظاهر می‌بینیم، مشابه همه اپلیکیشن‌ها است اما واقعاً اپلیکیشن‌های مخابراتی یک فرایند طولانی دارند.

در پروژه برگردان، هزینه‌ای که مشترک باید بپردازد چقدر است؟

در طرح برگردان که رسماً شروع شده، مشترک جز هزینه مودم، هزینه دیگری ندارد و آن هم برای مشترکانی است که می‌خواهند از اینترنت هم استفاده کنند.

من فکر می‌کنم این سیاست، آرامش ذهنی لازم را به مشترکان برمی‌گرداند؛ به ویژه چون مردم شناخت کافی از هزینه‌های سیم‌کشی داخل ساختمان نداشتند گاهی ممکن بود از طرف برخی در حق آنها اجحاف شود.

در این کاری که ما انجام می‌دهیم، مشترک با توجه به نیاز خود، مودم را تأمین می‌کند.

مشترکی ممکن است ۱۰۰ مگابیت بخواهد و مشترک دیگر تا هزار مگابیت اینترنت لازم داشته باشد.

پیمانکاران مخابرات که برای فیبرکشی به خانه‌های مشترکان می‌روند، همان لحظه مشترک می‌تواند بگوید چه مدل مودمی می‌خواهد؟ یا قبل از آن چه اقداماتی باید انجام داده باشد؟

معمولا پیمانکاران ما لیستی از مودم‌ها به همراه قیمت‌ها را به مشترک نشان می‌دهند که در آنجا مشترک می‌تواند انتخاب کند.

اکنون مودم‌های تولید داخل را داریم که غالباً برای کارهای معمولی خانگی پاسخگو هستند.

قطعاً با توجه به نیازی که در کشور وجود دارد مودم‌های وارداتی هم وجود دارد و بسته به نیاز مشترک، می‌توان آنها را امین کرد.

البته پیش‌بینی من این است که در آینده داستان فیبر در ایران به ویژه استفاده از آن خیلی تغییر خواهد کرد.

ما از دو سال پیش روی سرویسی به نام FTTR کار می‌کنیم که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

البته این سرویس به توسعه فیبر نوری در کشور بستگی دارد.

پیش‌بینی ما این است که سرویس‌های فیبر نوری از منزل و مکان به اتاق می‌رسد. چون ممکن است در یک خانه کسی بخواهد تلویزیون ببیند و در یک اتاق دیگر بازی انجام دهد و اتاق‌ها به سرعت متفاوتی نیاز داشته باشند.

چنین سرویسی در حال طراحی است.

یک خانه مثلاً با متراژ ۲۰۰ متر با یک مودم، تحت پوشش قرار می‌گیرد. تلفن نیز به همان مودم وصل می‌شود؛ مگر اینکه مشترک انگیزه داشته باشد در اتاق‌های مختلف سرعت‌های مختلف یا تلفن‌های مختلف داشته باشد.

در آن موقعیت می‌تواند FTTR را هم فعال کند.

در این شرایط، داخل خانه هم باید سیم‌کشی شود؟

خوشبختانه امکانات خیلی پیشرفته‌ای آمده است. جدا از اینکه سیم‌کشی می‌تواند در همان کانال‌های قبلی انجام شود، سیم‌های بی‌رنگ، سیم‌های رنگ دکوراسیون خانه و مودم‌های خیلی کوچیک وجود دارد که آرام آرام فضا را کاملاً متحول می‌کند و مردم هم قطعاً به این امکانات عادت می‌کنند.

شرکت‌های UNSP خیلی نگران انحصار شرکت مخابرات ایران هستند؛ به خصوص که اپراتورها برای یک سرویس ممکن است ۶ تا ۷ میلیون تومان پول بگیرند و مخابرات، غیر از هزینه مودم، سرویس را رایگان ارائه می‌دهد.

این باعث نمی‌شود شرکت‌های کوچک‌تر از بین بروند؟

در طرح وزیر قبلی، شرکت‌های FCP به UNSP تبدیل شدند و در بسیاری از شهرها دارای شبکه شدند.

ما از همان موقع به دنبال این بودیم که به خیلی از نقاط وارد شویم اما شرکت‌ها همکاری نکردند.

اکنون شرکت‌های UNSB تقریباً در همه مراکز استان‌ها به‌جز خراسان شمالی، سهم دارند و تقسیم شده‌اند و هر کدام از آنها چهار تا پنج استان را در اختیار دارند.

ما از روز اول اتفاقاً نگران یک انحصار از آن سمت بودیم که اگر وزارت ارتباطات به یک UNSP یک استان داده است پس تکلیف بقیه چه می‌شود؟

به نظرم در مصوبات سازمان تنظیم مقررات دو نکته وجود دارد که می‌تواند این نگرانی را برطرف کند.

نکته اول این است که هر اپراتوری باید ۳۰ درصد از شبکه‌اش را به صورت عمده‌فروشی در اختیار دیگران قرار دهد.

بنابراین ما هم باید این کار را انجام دهیم؛ اگر اپراتوری به دنبال این باشد که از شبکه ما استفاده کند، مسئله‌ای نیست.

مطلب دوم این است که ما به شرکت‌ها اعلام کرده‌ایم حاضریم با هم شریک شویم.

حالا مدل‌های مختلف شراکت را با هم مذاکره می‌کنیم.

باتوجه به اتفاقاتی که در کشور افتاد، ما در اینترنت عقب افتادیم برای اینکه مدل‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ما غلط بود. طبق مصوبه‌ صادره، قرار شد شبکه مخابراتی را بدون هزینه در اختیار دیگران قرار دهیم.

در سال ۸۲ مخابرات هزار تومان معادل یک دلار آن زمان، باید دریافت می‌کرد و اگر در سال ۱۴۰۴ هم همان هزار تومان نرخ تعیین شده باشد،

شبکه توسعه پیدا نمی‌کند. به نظرم از همان ابتدا این مدل غلط بود؛ اگر از همان روز اول پیشنهاد شراکتی کردن را پیذیرفته بودند، اکنون وضعیت اینترنت ما خیلی بهتر بود و شاید در فیبرنوری تا ۶۰ الی ۷۰ درصد بهتر بودیم.

فکر می‌کنم مقداری در شروع هیجانات نادرستی ایجاد شده است. ما ۱۱ الی ۱۲ تا شرکت UNSP داریم؛ اکنون چه سهمی از بازار اینترنت دارند و راضی‌ هستند؟ خطوط رانژه شده کل مشترکان همه شرکت‌های FCP حدود دو میلیون و ۵۰۰ است. یعنی به صورت متوسط، هرکدام ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار مشترک دارند.

البته به صورت مساوی تقسیم نشده.

خیر به صورت مساوی تقسیم نشده است. بنابراین اصلا سهم بالایی در کشور نیست؛ خود مخابرات هم با پنج میلیون مشترک در یک جامعه ۳۰ میلیون خانواری، سهم زیادی ندارد.

من فکر می‌کنم اصلاً نباید نگران باشند. اگر ۳۰ درصد شبکه را بخواهند، می‌توانند به این بخش بیایند ضمن اینکه خود آنها هم شبکه ایجاد کرده‌اند.

اکنون برخی از شرکت‌های UNSP در پنج الی ۶ استان شبکه کاملی دارند و در حال واگذاری سرویس هستند. من فکر می‌کنم این نگرانی یک مقدار نگرانی روانی است و آن تفکر حاکم بر فرهنگ ماست که دوست داریم یک تکنولوژی را تا آنجایی که نفس دارد استفاده کنیم و به فکر مشکلات مردم و به فکر توسعه آینده نیستیم.

اکنون شرکت‌هایی که در بازار فعالیت می‌کنند معتقدند مخابرات برای بیشتر کردن سهم بازار، به مراکز شلوغ‌تر با مشتری بیشتر فیبر ارائه می‌دهد و کیفتی که ارائه می‌کند، مطلوب نیست.

ما برای سهم بازار چنین طرحی را اجرا نکردیم؛ چون تکنولوژی مس در بخش اینترنت از رده خارج است مجبوریم این طرح را اجرا کنیم.

وقتی در تهران و در مراکز استان‌های بزرگ به ۳۰ درصد مشترکان هم نمی‌توانیم اینترنت بیشتر از دو یا چهار مگ بدهیم، راه حل چیست؟ اگر فیبر بدترین کیفیت را هم داشته باشد از ۲۰ مگ کمتر نمی‌شود.

ما تهران را به هفت منطقه و حدوداً ۸۰ تا ۹۰ مرکز تقسیم کرده‌ایم و دیگر قادر نیستیم تعداد مراکز را بیشتر کنیم؛ اگر بخواهیم سرعت را بالا ببریم باید فاصله را کم کنیم و برای کم کردن فاصله باید تعداد مراکز را بیشتر کنیم که البته نه می‌شود سرمایه‌گذاری کرد و نه اصلاً منطقی است که سرمایه‌گذاری شود.

فیبر، اجباری است که باید انجام شود. من فکر می‌کنم بعید نیست پنج یا ۱۰ سال آینده کسانی جای ما بنشینند و بگویند که فیبرکشی خوب نیست.

البته شبکه مسی خیلی خوب به مدت ۱۰۰ سال مقاومت کرد اما واقعاً نمی‌دانیم آیا فیبر می‌تواند مقاومت کند یا خیر.

رگولاتوری مصوبه‌هایی برای فیبرنوری و بیت‌استریم دارد ولی هنوز ابلاغ نشده است.

از طرف دیگر شرکت‌ها به شورای رقابت نامه‌ای نوشته‌اند که جلوی ابلاغ این مصوبات گرفته شود. اگر فرض کنیم که این مصوبات ابلاغ نشود آیا مخابرات می‌تواند باز هم این پروژه را ادامه دهد؟

به نظرم توسعه فناوری مانند جریان آب و سیل است. هر موقعی که ما توانستیم با فیلتر جلوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بگیریم، می‌توانیم با این بحث‌ها جلوی توسعه را هم بگیریم.

این اتفاق باید بیافتد چون اگر ما فیبر را توسعه ندهیم مردم پیگیری می‌کنند و هزینه می‌پردازند که فیبر توسعه پیدا کند.

منتهی قطعاً مخابرات ایران به دنبال انحصار نیست؛ قطعاً مخابرات ایران دوست دارد بسیاری از شرکت‌ها در این حوزه فعال شوند.

شاید برای اولین بار بود که در تاریخ مخابرات ایران ما همه شرکت‌های فعال حوزه از جمله پیمانکار، تولیدکننده و شرکت‌های و FCP و UNSP را برای همکاری دعوت کردیم.

من آینده این صنعت را روشن می‌بینم و معتقدم همکاری خوبی هم بین بخش‌های مختلف خواهد شد اما در طول تاریخ بسیاری از شرکت‌ها جابجا شدند و سبک کارشان را عوض کردند.

ممکن است در این جریان هم مثلاً دو شرکت، کار را رها کنند اما واقعیت این است که همکاری اتفاق خواهد افتاد.

دوم اینکه پیش‌بینی من حدود ۱۵ میلیون مشترک است که ممکن است بخشی فقط از تلفن استفاده کنند و بخش دیگری از فقط از اینترنت استفاده کنند؛ اما در آینده مشترکان تلفن هم انگیزه‌مند خواهند شد که از اینترنت استفاده کنند به ویژه اینکه ما طرح‌هایی برای این دسته از مشترکان داریم.

 

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اصفهان، رضا نژاداحمدی اعلام کرد که در دیدار با رحیمی، نماینده مردم فلاورجان، موضوع تأمین به‌موقع نهاده‌های کشاورزی در آغاز فصل زراعی و اهمیت آن در تحقق امنیت غذایی و صیانت از منابع تولید مورد تأکید قرار گرفت.

در این دیدار بیان شد که شرکت‌های پتروشیمی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت کامل خود، کود شیمیایی اوره را در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌دهند.

هرچند در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، برخی پتروشیمی‌ها به دلیل تمایل به افزایش قیمت، کود را به شرکت نفروختند و پس از آن قیمت کود اوره دو برابر شد.

با این حال، در استان اصفهان ۶۹ هزار تن کود به‌صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و حدود ۵۴ درصد قیمت کود اوره به‌صورت یارانه‌ای تأمین می‌شود؛ یعنی هر کیسه ۱/500/000 تومانی، 700/000 تومان به کشاورز ارائه می‌شود.

وی همچنین گفت که از ابتدای سال جاری، دولت تنها ۱۰ درصد از مطالبات شرکت را پرداخت کرده و هنوز ۳۰ همت از دولت طلب داریم که سهم استان اصفهان از این میزان، ۵ درصد کود کشور است.

در شهرستان فلاورجان، تاکنون ۶۵ درصد سهمیه کود جذب شده که روند قابل قبولی بوده و در صورت تقاضای بیشتر، شرکت مشکلی برای تأمین سهمیه اضافی ندارد.

در ادامه، ضمن تشریح برنامه‌های شرکت در زمینه تدارک و تأمین کودهای شیمیایی یارانه‌دار، بر لزوم تعامل و همکاری برای رفع موانع و تسهیل روند توزیع کود تأکید شد.

در پایان نیز از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خواسته شد با همکاری مسئولان مرتبط و استفاده از فرصت موجود، همچون سال‌های گذشته، گامی مؤثر در جهت تحقق کشاورزی پایدار و تقویت امنیت غذایی کشور بردارد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمدرضا فلاح در نطق میان دستور صد و نود و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه علت مخالفت من در لایحه مربوط به شرکت لجستیک راه ابریشم مربوط به حواشی آن است، اظهار کرد: این مخالفت مربوط به موارد حاشیه‌ای این شرکت است نه اصل موضوع. می‌دانیم که باید به سمت و سوی درآمدهای پایدار برویم، اما سوء استفاده‌هایی که بعضی افراد توسط این شرکت‌ها انجام می‌دهند سبب نگرانی بنده است که مخالفت خود را تحت این عنوان بیان کردم.
وی در ادامه نطق خود اظهار کرد: امروز بحرانی که نفس شهر را تنگ کرده و زندگی شهروندان عزیز اصفهان را تحت تأثیر مستقیم قرار داده است: آلودگی هواست. بحران آلودگی هوا؛ خطری آشکار برای امروز و تهدیدی پنهان برای فرداست.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کلانشهر اصفهان این شهر فرهنگی، تاریخی و گردشگری در طول سال به‌خصوص در شش‌ماهه دوم سال به دلیل وارونگی هوا، سکون جو و انباشت آلاینده‌ها در شرایط بسیار خطرناک قرار می‌گیرد. این بحران نه‌تنها زندگی روزمره مردم را مختل کرده، بلکه زمینه‌ساز بیماری‌های ناشناخته و بلندمدت برای نسل امروز و فردای ماست. در برابر این آسیب بزرگ، چه کسی پاسخگوست؟ آیا می‌توانیم چشم بر این حقیقت ببندیم که هر روز تعداد قابل‌توجهی از شهروندان، سالمندان، کودکان و بیماران تنفسی، به دلیل آلودگی هوا در معرض مرگ زودرس قرار می‌گیرند؟
وی ادامه داد: آیا نه این است که جان انسان‌ها حرمت دارد؟ پس چگونه است که با بی‌توجهی و بی‌برنامگی، شاهد تهدید روزافزون سلامت مردم هستیم؟ اگر بر اثر آلودگی هوا، شهروندی جان خود را از دست دهد، آیا این قتل نفسِ ناشی از غفلت نیست؟ و اگر هست، این مسئولیت بر گردن چه کسانی است؟ آیا بر گردن مسئولین بی‌کفایت و مدیرانی که وظایف قانونی و اخلاقی خود را انجام نداده‌اند نیست ؟
فلاح خاطرنشان کرد: سال‌هاست خشک‌شدن زاینده‌رود این رگ حیاتی اصفهان بلکه ایران به گردن «کمبود بارش» و «بی‌تقصیری دولت‌ها» انداخته می‌شود. در حالی که همه می‌دانیم بی‌تدبیری، سوء‌مدیریت، برداشت‌های بی‌ضابطه و عدم اجرای قوانین باعث شده رودخانه‌ای که باید مایه حیات این شهر باشد، خشک و خاک‌آلود در بستر خود بماند.
وی افزود: سوال من این است: برای خشکی زاینده‌رود سال‌ها بهانه آوردند؛ اما برای آلودگی هوا چه بهانه‌ای دارند؟ چگونه می‌توانند مرگ خاموش شهروندان را نادیده بگیرند؟ دولت به‌ویژه مسئولان محیط‌زیست، حمل‌ونقل و صنایع باید پاسخگو باشند. مدیران دولتی، استانی و حتی محلی در حوزه‌های محیط‌زیست، حمل‌ونقل، انرژی و صنایع باید بدانند که دیگر زمان عذر و بهانه گذشته است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز مردم از ما اقدام می‌خواهند؛ نه وعده، نه مصاحبه، نه توجیه. برای نجات اصفهان، باید تمام ظرفیت مدیریتی، اقتصادی و قانونی را به کار ببندیم و این تلاش چیزی نیست جز اقدامات شفاف، عملی و قابل سنجش که برخی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوا در شهر اصفهان را می‌توان مواردی را برشمرد.
وی ادامه داد: برقی‌سازی کامل ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل تخصیص بودجه ویژه دولتی برای برقی کردن ناوگان اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی و حتی سرویس‌های کارکنان ادارات و مدارس که سهم قابل‌توجهی در تردد روزانه شهر دارند، باید فوراً آغاز شود.  سامان دادن به تردد موتورسیکلت ها و جلوگیری از موتورسیکلت های دودزا در سطح شهر و تشویق شهروندان از استفاده دوچرخه و موتورسیکلت های برقی، بدون این تحول، هیچ برنامه کاهش آلودگی هوا به نتیجه نمی‌رسد.
فلاح گفت: راهکار دیگر توسعه کامل مترو در تمام مناطق اصفهان است. مترو نه یک پروژه لوکس، بلکه تنها راه‌حل پایدار حمل‌ونقل شهری است. اصفهان باید به شهری تبدیل شود که تمام مناطق آن با خطوط مترو به هم متصل باشند. تأمین مالی این پروژه باید اولویت ملی و استانی قرار گیرد؛ نه پروژه‌ای که سال‌ها در صف انتظار بماند.
وی بیان کرد: راهکار دیگر توقف توسعه صنایع آلاینده در اصفهان است. اصفهان دیگر ظرفیت تحمل صنایع آلوده‌کننده جدید را ندارد. نه تنها نباید توسعه جدید پذیرفته شود، بلکه صنایع موجود نیز باید پایش دقیق، ملزم به تکمیل فیلترها و استانداردها و در صورت تخلف جدی، جابجایی یا تعطیل شوند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این شهر در حال خفگی است و نمی‌توان آن را قربانی توسعه نامتوازن کرد، گفت: مردم حق دارند هوای پاک داشته باشند، همان‌گونه که حق دارند آب سالم، امنیت، عدالت و زندگی باکیفیت داشته باشند. اگر امروز اقدام نکنیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. من از دولت، از مدیریت استان، و از مدیران شهری می‌خواهم و مطالبه می‌کنم، به بحران آلودگی هوا با نگاه امنیتی، اقتصادی و بهداشتی بنگرید و آن را در اولویت فوری قرار دهید. این مطالبه مردم است؛ مطالبه شورا است؛ و مطالبه وجدان انسانی است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور صد و نود و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره هفته بسیج اظهار کرد: این سخنان حاوی نکات بسیار مهمی درباره اهمیت بسیج، جایگاه این نهاد و نیاز کشور به این طرز فکر و راهبرد بود. ایشان در پایان نیز چهار توصیه ارزشمند به مردم ایران داشتند.
وی با گرامیداشت یاد شهید مدرس و روز مجلس شورای اسلامی و با اشاره به جایگاه یک نماینده مستقل افزود: نماینده‌ مستقل کسی است که می‌تواند حتی به تنهایی در برابر روندهای انحرافی بایستد. 
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز قانون اساسی گفت: همکاران ما در دبیرخانه شورا مجموعه‌ای از قوانین مرتبط با انجمن بلدیه را از ابتدا گردآوری کرده‌اند. نخستین قانون در سال ۱۲۸۶ شمسی، پس از مشروطه، در مجلس تصویب شد و به بلدیه و انجمن بلدیه و نحوه انتخاب اعضا اشاره داشت. در آن قانون وظایف گسترده‌ای بر عهده بلدیه گذاشته شده بود؛ از اداره نیازهای شهری، مراقبت در تأمین آذوقه و جلوگیری از قحطی، تأمین آب و برق، تأسیس دارالمساکین، ایجاد معابر، بیمه ابنیه، توسعه معارف، ایجاد کتابخانه و موزه، تا حفظ و مرمت مساجد، مدارس و بناهای تاریخی. حتی وظایفی در زمینه تجارت، ایجاد بازارها، تملک اراضی و گشایش خیابان‌ها نیز بر عهده بلدیه بود.
وی ادامه داد: این قانون در سال ۱۳۰۹ اصلاح شد و همچنان انجمن بلدیه با حضور نمایندگانی از اقشار مختلف فعالیت داشت، اما انتخاب شهردار به عهده وزیر داخله بود. در سال ۱۳۲۸ قانون شهرداری و شورای شهر تصویب شد و عنوان بلدیه به شهرداری تغییر یافت. پس از انقلاب، در سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب نخستین اصلاحات را بر قوانین پیشین اعمال کرد. آخرین اصلاحات نیز در اسفند سال گذشته بر قانون شوراها و انتخاب شهرداران انجام شد.
نورصالحی با بیان اینکه هدف از مرور این سابقه آن است که نشان بدهیم از آغاز تشکیل مجلس قانونگذاری در ایران، توجه به اداره امور شهر توسط نمایندگان منتخب مردم وجود داشته است، خاطرنشان کرد: این امر در بسیاری از کشورهای دنیا نیز مسبوق به سابقه است. در طول سال‌های پس از انقلاب، شوراها گاه بیشتر و گاه کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما واقعیت این است که شوراها ظرفیتی ارزشمند برای احترام و اعتماد به انتخاب مردم هستند؛ ظرفیتی که مردم را در رقم زدن سرنوشت شهر، روستا و منطقه خود دخیل می‌کند و ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای میان آنان و نمایندگانشان برقرار می‌سازد.
وی اظهار کرد: این ظرفیت می‌تواند مشکلات روزمره مردم را سریع‌تر منتقل و حل کند. فارغ از اینکه دوره شورا چند سال باشد یا نحوه انتخاب شهردار چگونه باشد، اصل موضوع این است که باید از این ظرفیت بیشترین بهره را برد. 
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تجربه ۲۶ سال گذشته نشان داده که شوراها می‌توانند نقش مهمی در رضایتمندی مردم ایفا کنند. اگر جایگاه شوراها تقویت شود، افراد فرهیخته‌تر به حضور در این عرصه ترغیب می‌شوند؛ اما اگر شوراها کم‌خاصیت شوند یا تحت نفوذ دولت‌ها قرار گیرند، انگیزه افراد شایسته کاهش می‌یابد و این ظرفیت بالقوه تضعیف می‌شود.
وی افزود: در چنین شرایطی دود این ضعف به چشم مردم خواهد رفت. در حالی که می‌توانیم با عملکرد مثبت، این ظرفیت مردمی را رونق دهیم، ارتقا بخشیم و اعتماد مردم را جلب کنیم. 
نورصالحی بیان کرد: ما به عنوان منتخبان مردم در شهر اصفهان و دیگر شهرها و روستاهای کشور باید با اقدامات مثبت خود نقش تعیین‌کننده‌ای در جلب اعتماد مردم داشته باشیم. 
وی با بیان اینکه مسئولان، قانونگذاران و مجریان قانون در ارتقای جایگاه شوراها مؤثرند، گفت: این هماهنگی متقابل میان شوراها و مجموعه‌های حاکمیتی، ان‌شاءالله آینده‌ای روشن، همراه با بالندگی، رونق و بهبود شرایط استفاده از ظرفیت شوراها در کشور رقم خواهد زد.

 

در پی کسب این موفقیت ارزشمند، رئیس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، فورمن بازرسی کنترل کیفی فولادسازی، رئیس آماده‌سازی تختال ناحیه و تکنسین آماده‌سازی تختال در این باره چنین گفتند:

سید محمدمهدی مرندی، رئیس کنترل کیفی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:

از سال 1395 به دلیل راه‌اندازی ماشین ریخته‌گری شماره 5 و افزایش تولید تختال در ناحیه فولادسازی که بیشتر از میزان پذیرش واحد نورد گرم است، شرکت فولاد مبارکه جهت افزایش سودآوری و جلوگیری از ایجاد هزینه‌های انبارداری، اقدام به فروش تختال در قالب محصولات صادراتی و فروش داخلی کرده است.

با توجه به محدود بودن تعداد مشتریان تختال، شرط لازم در تداوم فروش، حفظ و ارتقای رضایت مشتریان از بابت کیفیت محصولات دریافتی است.

کارکنان کنترل کیفی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نقش پررنگی در این امر خطیر بر عهده دارند و کوچک‌ترین خطا در بازرسی و تأیید تختال، منجر به نارضایتی و در نهایت از دست دادن مشتریان داخلی و خارجی تختال می‌شود و همچنین آثار منفی بر اعتبار شرکت فولاد مبارکه خواهد گذاشت. با توجه به این موضوع، اهمیت تولید و تحویل تختال‌های بدون عیب و منطبق با سفارش مشتریان بیشتر احساس می‌گردد.

بازرسی از تختال‌های صادراتی توسط کارکنان کنترل کیفی و انطباق آن با مشخصات درخواستی مشتریان، چه از نظر کیفی و چه از نظر ابعادی، بسیار مهم بوده و دقت زیادی می‌طلبد؛ از طرفی صرف زمان زیاد در امر بازرسی باعث تجمع تختال‌ها در انبار و کمبود فضا می‌شود و عملیات بارگیری و ارسال محصول را نیز با تأخیر مواجه می‌سازد؛ بنابراین در این زمینه عملیات بازرسی باید به نحوی انجام شود که علاوه بر رعایت موارد حساس کیفی که در اولویت قرار دارد، با سرعت عمل زیاد تا حد امکان، پاسخ‌گوی حجم زیاد تولید و سفارش‌ها در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز باشیم.

صفرعلی بگی، فورمن بازرسی کنترل کیفی فولادسازی:

بیش از 11 هزار تختال پس از بازرسی، تعیین وضعیت شد. این در حالی است که رکورد قبلی تعداد تختال بازرسی‌شده در انبارهای روباز مربوط به آذرماه سال گذشته به تعداد 10 هزار و 400 عدد تختال بود.

از دیگر نکات مهم در خصوص ثبت این رکورد ارزشمند می‌توان به شرایط سخت محیط بازرسی تختال با توجه به روباز بودن انبارها اشاره کرد که در برخی از روزها نیز بازرسی در شرایط جوی نامناسب انجام شده است.

محسن احمدی، رئیس آماده‌سازی تختال ناحیه فولادسازی

همکاران تلاشگر واحد آماده‌سازی تختال با ثبت رکورد جدید شُره‌زدایی به تعداد 10 هزار و 560 عدد اسلب در آبان ماه 1404 موفقیت دیگری را در سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» رقم زدند. یکی از علل سرآمدی شرکت فولاد مبارکه در کشور، مشتری‌مداری و تلاش برای ارائه محصولات کیفی است.

ضایعات زیر تختال که اصطلاحاً به آن «شُره» گفته می‌شود، یکی از مشکلات مطرح‌شده از سوی مشتریان کارخانه‌های فولادسازی و همچنین فولاد مبارکه است. وجود این ضایعات که در اثر برش تختال حین فرایند ریخته‌گری ایجاد می‌شود، می‌تواند در کیفیت محصولات تولیدی نقش بسزایی داشته باشد.

حمیدرضا قاسمی، تکنسین آماده‌سازی تختال:

ایجاد این ضایعات زیر تختال در تمام ماشین‌های ریخته‌گری حین برش تختال اجتناب‌ناپذیر است. به‌منظور کیفی‌سازی هرچه بهتر محصولات جهت تحویل به مشتریان داخلی و خارجی، عملیات شُره‌زدایی در انبارهای بیرونی با استفاده از پیکور بادی به‌عنوان یکی دیگر از مراحل آماده‌سازی تختال انجام می‌شود.

رکورد شُره‌زدایی قبلی در آذر 1403 میزان 10 هزار و 10 عدد تختال ثبت شده بود و در آبان ماه سال 1404 با ثبت رکورد 10 هزار و 560 عدد تختال رکورد جدید دیگری در این زمینه به ثبت رسید.

محسن احمدی، رئیس آماده‌سازی تختال ناحیه فولادسازی در خاتمه از حمایت‌های بی‌دریغ مدیران ناحیه فولادسازی و کنترل کیفی و عزم راسخ کارکنان و بازرسان واحد آماده‌سازی تختال قدردانی و ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و همچنین اهتمام کلیه کارکنان و واحدهای پشتیبانی، شاهد عملکرد درخشانی تا پایان سال 1404 باشیم.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، در این جلسه دکتر ابراهیم محمودزاده رییس هیات مدیره شرکت مخابرات با اشاره به ضرورت تقویت تعامل و همکاری مستمر میان دو شرکت، تأکید کرد که هماهنگی‌های مدیریتی و عملیاتی میان مخابرات ایران و همراه اول می‌تواند نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات ارتباطی ایفا کند.

دکتر بقایی رئیس هیئت مدیره همراه اول نیز بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل دو مجموعه تأکید کرد و گفت: استفاده از توان فنی، تخصصی و زیرساختی شرکت‌ها، زمینه‌ساز اجرای پروژه‌های بزرگ و توسعه فناوری ارتباطات در کشور است. همانطور که در حال حاضر هم از این ظرفیت در بسیاری از حوزه‌ها استفاده می شود.

در ادامه جلسه مهندس جعفرپور مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، موضوع هم‌افزایی میان مخابرات و همراه اول را محور سخنان خود قرار داد و تصریح کرد:  هم‌افزایی عملیاتی و سرمایه‌ای می‌تواند به افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده مشترک منجر شود.در حال حاضر شرکت مخابرات ایران در بخش های نگهداری، توسعه  و فروش همراه اول در همه استانها فعال است و امیدواریم در آینده بهره‌گیری از زیرساخت‌های دو طرف هم بیشتر شود.

دکتر مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل و عضو هیات مدیره همراه اول نیز با اشاره به اهمیت هماهنگی راهبردی و نگاه یکپارچه در شبکه ارتباطی کشور، اظهارداشت: همراه اول وشرکت مخابرات می‌توانند با هم‌راستا کردن برنامه‌های توسعه، نقش مهمی در حکمرانی صحیح و پایدار صنعت ارتباطات ایفا کنند.

وی همچنین بر آمادگی همراه اول برای گسترش همکاری‌ها در حوزه شبکه، نوآوری و خدمات دیجیتال تأکید کرد.

در این جلسه سایر اعضای هیئت‌مدیره نیز دیدگاه‌های خود را در زمینه ارزش‌آفرینی، هم‌افزایی و تقویت اصول حکمرانی شرکتی مطرح کرده و بر لزوم استمرار جلسات مشترک و تدوین سازوکارهای اجرایی برای توسعه همکاری‌ها تأکید کردند.

 
 
 

 

 

 

معاون اول رئیس جمهور در نشست شورای معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر لزوم برخورد قاطع با فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها و همراهی با مشاغل آسیب‌پذیر، از رونمایی سامانه جامع قوانین و مقررات مالیاتی خبر داد و خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی مقررات، کلید جلب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در این جلسه گفت: این برنامه راهبردی ادامه مسیر طرح‌های سال ۱۴۰۴ است و با هدف کاهش ناترازی تولید و مصرف برق در تابستان پیشِ‌رو تدوین شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به تجربه تابستان ۱۴۰۴ تأکید کرد: اجرای برنامه ۱۴ مگاپروژه ۱ در سال جاری، با تکیه بر مدیریت مصرف، بهینه‌سازی شبکه و جلوگیری از فعالیت مزارع استخراج رمزارز غیرمجاز، نه تنها از بروز خاموشی‌های گسترده جلوگیری کرد، بلکه موجب کاهش رشد شدت مصرف برق و بهبود شاخص‌های پایداری شبکه سراسری شد. 

به گفته رجبی مشهدی، برنامه جدید بر پایه دستاوردهای تابستان ۱۴۰۴ و با افق تابستان ۱۴۰۵ طراحی شده است.

به گفته مدیرعامل توانیر، اجرای کامل ۱۴ مگاپروژه۲ علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و انتقال برق، به کاهش شدت انرژی، ارتقای بهره‌وری، کاهش آلاینده‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان منجر خواهد شد و می‌تواند تابستان ۱۴۰۵ با سطح قابل قبولی از پایداری شبکه پشت سر بگذارد.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش‌های کارکنان صنعت برق و همراهی مردم در مدیریت مصرف، ابراز امیدواری کرد که با اتکال به الطاف الهی و همکاری همه بخش‌ها، از جمله شرکت توانیر، شرکت مدیریت تولید برق حرارتی ، ساتبا و مدیریت شبکه برق کشور ، برنامه ۱۴ مگاپروژه (۲) نیز همچون برنامه سال گذشته، به‌موقع و به‌طور کامل اجرا شود و گامی مؤثر در جهت ارائه خدمات پایدار و مطلوب به هموطنان در سراسر کشور باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محسن ذبیحی در نشست هفتگی مدیریت اوج بار تابستان ۱۴۰۵ که با حضور مدیران ارشد معاونت هماهنگی توزیع توانیر و ارتباط برخط با مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق کشور برگزار شد، با تاکید بر لزوم کنترل پذیری صنایع به‌ویژه صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: اگر بتوانیم صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی را با کمک خودشان کنترل پذیر کنیم، این امکان برای سال آینده فراهم می‌شود تا به جای قطع برق در شرایط اضطراری اوج بار، استفاده از روش‌های محدودسازی از طریق تنظیم لیمیترها را جایگزین کنیم.
وی تصریح کرد: کنترل پذیری اگر به صورت کامل انجام شود به جای اینکه در اجرای برنامه‌های مدیریت بار، فیدر را قطع کنیم، با اعمال محدودیت توافق شده روی بار مصرفی صنایع مطابق سقف مجاز انرژی، همان کاهش بار را خواهیم داشت و نارضایتی و مشکلات ناشی از قطع فیدر برطرف می‌شود.
ذبیحی مشارکت صنایع در کنترل‌پذیری را در مقایسه با هزینه‌ عدم النفع ناشی از خاموشی، کاملا پربازده دانست و اعلام کرد که با انجام این کار مضافا صنایع دارای نیروگاه خورشیدی که قبلا با قطع فیدر امکان استفاده از برق خورشیدی را از دست می‌دادند نیز دچار این چالش نخواهند بود.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از مدیران عامل شرکتهای توزیع خواست ضمن آگاهسازی و اطلاع‌رسانی به شهرکهای صنعتی، از ظرفیت استانداریها برای جلب همکاری و مشارکت صنایع در این طرح ملی بهره‌مند شوند و تا قبل از فرا رسیدن ایام اوج بار تابستان کار را به سرانجام برسانند.
در ادامه این جلسه در مورد برقهای غیرمجاز حومه شهرها، پیشنهاد شد از طریق واگذاری انشعابهای غیردائم یا نصب شمارشگر انرژی مصرف کنترل و بهای انرژی دریافت شود و جهت حصول این مهم پیگیریها و هماهنگی ها با مسوولین محلی انجام پذیرد.
عدم تطابق اطلاعات و لزوم تکمیل دقیق اطلاعات شناسه قبض در سیستم MDM ، چالش‌های مربوط به کنترل‌پذیری چاه‌های کشاورزی و اهمیت آن در مدیریت منابع آب، وضعیت کنترل‌پذیری کنتورهای صنعتی و اداری و تشریح اهداف وضرورت‌های پروژه GIS، شامل سامانه ژئوپرتال توزیع نیروی برق و طرح جامع ارتقاء کیفیت داده از دیگر نکات مورد بررسی در این جلسه بود که راهکارهایی برای بهبود آن ارائه شد.
همچنین گزارش پیشرفت پروژه‌های هوشمندسازی (رویت‌پذیری و کنترل‌پذیری)، تحلیل وصول مطالبات شرکتهای توزیع از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه، گزارش عملکرد شرکتهای توزیع در نظارت و پایش میدانی برنامه‌های مدیریت بار و مصرف انرژی ارایه و مورد بررسی قرار گرفت.

  • جامعه
  • اقتصاد
  • فرهنگ و هنر
  • علم و پیشرفت
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
چهارشنبهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی ویژگی حائز اهمیت این اقدام برگزاری جلسات به صورت تفکیک‌شده، اختصاصی و مجزا برای هر شعبه به همراه کارگزاری تحت نظارت آن شعبه با حضور مدیرکل، معاونین بیمه ای و رؤسای ادارات تخصصی اداره کل تأمین اجتماعی استان اصفهان ...
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
چهارشنبهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  به گزارش پایگاه خبری شهر ا صیل و به نقل از پاتنا این منشور ضمن تبیین اهمیت شرعیِ مدیریت مصرف و تأکید بر اینکه «برق به مثابه حق‌الناس است»، راهکارهای عملیاتی ساده اما اثربخش شامل:✅ استفاده از تجهیزات روشنایی LED✅ تنظیم دمای آسایش کولرها (۲۵ درجه)✅ و اجرای قانون ...
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
سه شنبهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه تحلیلی خبری ایراسین و به نقل از مدیریت ارتباطات فولادمبارکه، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری استاد حوزه و دانشگاه، در ویژه‌برنامه سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و به یاد رهبر شهید حضرت آیت الله سید ...
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
سه شنبهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی همزمان با اجرای پویش سراسری آراستگی محیط‌های کاری در روز شنبه ۳۰ خردادماه محمدجواد برمکی رئیس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان بيان داشت: در این طرح، روابط عمومی صرفاً نقش اطلاع‌رسانی ندارد، بلکه ...

پایگاه خبری و اطلاع رسانی

پایگاه خبری شهر اصیل بر اساس رویکرد خبری در حوزه های (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، اقتصادی، حوادث، فناوری، استانی، تکنولوژی و شهر و کلانشهر) تلاش دارد به‌ روزترین اخبار برخط را در اختیار علاقمندان به حوزه‌های خبری قرار دهد. اخباری که از منابع معتبر اخذ می گردد تا این اطلاع رسانی جامع و کامل، برای همگان در دسترس و مورد اعتماد باشد که امید است در این مسیر، موفق گام برداریم.
این پایگاه خبری متعلق به خانم زهره مختاری ملک آبادی می باشد.

آب و هوا

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب