زهره مختاری
امید را با دست خالی، اما پرتوان ساختیم
منصور گلناری، دبیر هشتمین جشنواره ملی رسانهای معلولان، در مراسم اختتامیه با لحن صمیمی و پرانرژی، از تلاشهای مجموعه برگزارکننده و شرکتکنندگان تقدیر کرد و گفت: «با وجود حداقل امکانات و نبود بسیاری از حمایتهای رسمی، بیش از ۸۰۰ اثر در ۱۴ رشته خلق شد.
این کار، ارزشمند و بینظیر است و نشان میدهد حتی با دست خالی میتوان امید را به جامعه تزریق کرد.» او با کنایه به فضای پر از اخبار منفی رسانهای افزود: «در سراسر دنیا، مخصوصاً کشور ما، بمباران اخبار منفی باعث افسردگی و کاهش احساس امنیت شده است.
اما این جمع، نه تنها امید میگیرد، بلکه امید میدهند.» منصورگلناری با اشاره به مناسبسازی بینظیر اصفهان ادامه داد: «اصفهان تنها شهری است که پیادهروهایش در تمام نقاط مناسبسازی شدهاند؛ اما کمتر کسی از این دستاورد مطلع است.»
او همچنین به موفقیتهای افراد دارای معلولیت اشاره کرد: «این عزیزان مصداق واقعی تبدیل تهدید به فرصت هستند. بعضی نابینا، بعضی ناشنوا، بعضی حرکتی و حتی چند معلولیتیاند، اما تعدادی از آنها موفق شدهاند امروز با وجودچند معلولیت، کتاب خود را رونمایی کنند ما از آنها درس و انرژی میگیریم.»
گلناری پایان سخنانش را با قدردانی از همه دستاندرکاران و عوامل اجرایی جشنواره و با اشاره به نقش رسانهها و مدیران بیادعا در موفقیت رویداد، چنین بیان کرد: «این حضور شما، برکت هر رویداد است.
مسیر امید با شما و آثار شما ساخته میشود و نه با وعدهها و شعارها.»
-پایان روایت جشنواره جای تان خالی بود…
عکس دستهجمعی گرفتیم، اما بسیاری از مدیرانی که همیشه در قاب عکسهای رسمی، ردیف اول میایستادند، غایب بودند.
کسی چه میداند، شاید بار معنوی این جلسه آنقدر سنگین و بزرگ بود که این افتخار نصیبشان نشد.
بهویژه لحظهای که خادمان حرم امام رضا به نمایندگی از آقا آمدند، قلبهایمان لرزید و چشمهایمان به اشک مهمان شدند.
در آن سکوت، صندلیهای خالی پر از معنا شد و حضور واقعی کسانی که دلشان با جشنواره بود، بیشتر از هر مقام و منصبی خودنمایی کرد.
دشمنی دشمنان و تحریمها نتوانسته مانع از پیشرفت و توسعه صنعت کشور شود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومي دادگستري کل استان اصفهان: حجتالاسلام والمسلمین جعفری در ادامه بازدیدها و حضور در واحدهای تولیدی و صنعتی استان به دو واحد تولیدی و فعال در حوزه روشنایی و راهاندازی نیروگاه و پنلهای خورشیدی و آیفون تصویری رفت و از نزدیک با فعالیتها و روند تولید این دو شرکت آشنا شد.
وی تلاشگران عرصه تولید و صنعت استان و کشور را فرماندهان و جهادگران جبهه اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در شرایطی که دشمنان نظام برای ضربه زدن به ایران اسلامی از هیچ اقدامی همچون تحریمهای-به گفته خودشان-فلج کننده فروگذار نمیکنند، تلاشگران، کارآفرینان و فعالان عرصه تولید و صنعت با تلاش جهادگونه علیرغم همه این مشکلات چرخ صنعت و تولید این کشور را به گردش درآورده و در جهاد مقدس اقتصاد مقاومتی نقشآفرین هستند و این مایه غرور و مباهات و افتخار هر ایرانی و مسؤول است.
رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: ظرفیتهای خوب و بالایی در حوزه تولید و صنعت کشور در استان اصفهان وجود دارد که میتواند در راستای رفع موانع و مشکلات در سطح کلان کشور راهگشا باشد.
جعفری افزود: یکی از مشکلاتی که به عنوان مانع فعالیت واحدهای تولیدی مطرح میشود ناکارآمدی پارهای قوانین و لزوم پیگیری و اصلاح آن است که میتواند در بهبود تولید صنعت و اشتغال کشور کمک کند و مجمع نمایندگان استان با تأثیرگذاری خوبی که داراست، میتواند در این حوزه ورود کند.
وی یادآور شد: رفع تعهدات ارزی از دیگر مشکلات صنعت استان است و دادستانی استان در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی و سایر کارگروههای مرتبط، مصمم در رفع آن از طریق بانک مرکزی است و تاکنون اقدامات خوبی در این خصوص نیز تحقق یافته است.
رئیس کل دادگستری استان گفت: با عنایت به تنوع گسترده مشکلات واحدهای تولیدی، ارجاع و انتظار رفع مشکلات تنها به اداره صمت منطقی نبوده و لازم است هر مسؤول و مدیری در حوزه مسؤولیت خود با حضور در میدان و ورود به این عرصه نسبت به شناسایی و تلاش در جهت رفع موانع اقدام نماید.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری در پایان با اشاره به اینکه واحد تولیدی گلنور صدرا اصفهان با اشتغالزایی بیش از هزار نفر نقش بسیار ارزندهای در صنعت و تولید و صادرات و واردات کشور ایفا میکند، تصریح کرد: این شرکت در حوزه صادرات و واردات علیرغم مشکلات موفق عمل کرده و در این شرکت جلوه ویژهی عزم و اراده به چشم میخورد و از مجموع هزار نفر پرسنل بیش از دویست و پنجاه نفر از کارکنان آن را مددجویان جرایم غیرعمد کیفری و محکومان مالی تشکیل میدهند که این اقدام قابل تقدیر و ستایش است و باید این فرهنگ ارزشمند در سایر واحدهای تولیدی و صنعتی نیز ترویج شود.
شایان ذکر است از ابتدای سال جاری بیش از هفتاد مورد بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی استان صورت پذیرفته و در این بازدیدها تلاش شده موانع و مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی و صنعتی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیگیریهای لازم در جهت رفع موانع از طریق کارگروههای مربوطه صورت پذیرد تا مسیر تولید و صنعت استان تسهیل شود.
مدیر بسیجی نمونه استان در سال ۱۴۰۴
در این مراسم، دکتر جمالینژاد استاندار و سردار فداء فرمانده سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان با اهدای لوح تقدیر، از تلاشهای جهادی و خدمات ارزنده مهندس فارقلیطیان در عرصههای مختلف مدیریتی و فرهنگی قدردانی کردند.
متن کامل این تقدیرنامه به شرح زیر است:
«برادر بسیجی
جناب آقای مهندس اصغر فارقلیطیان
مدیر محترم مخابرات منطقه اصفهان
تاریخ انقلاب اسلامی سرشار از جلوههای نورانی حضور بسیجیان مخلص و خستگیناپذیر است؛ مردانی که با ایمان استوار و تلاش بیوقفه، همواره مایه اقتدار، وحدت و امید ملت عزیز بودهاند.
انتخاب شایسته جنابعالی به عنوان بسیجی نمونه سال ۱۴۰۴ در ردههای بسیج ادارات و دستگاههای اجرایی استان اصفهان، نمادی برجسته از بعد انقلابی، صداقت، روحیه جهادی و اثرگذاری واقعی در مسیر خدمت صادقانه به مردم و پاسداری از ارزشهای والای انقلاب اسلامی است.
در افق گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر حکیم و فرزانه مسیر آن را بهعنوان منشور تمدنسازی، خودسازی و دولتسازی ترسیم فرمودهاند؛ بیتردید ادارات و دستگاههای اجرایی نقش محوری و تعیینکنندهای در ارتقای کارآمدی دولت، سلامت اداری، تحقق مدیریت جهادی و خدمترسانی مردمی ایفا میکنند؛ و تلاشهای ارزشمند جنابعالی نمونهای درخشان از این رسالت تمدنساز است.
بیتردید، اخلاص، شایستگی و مجاهدت شما، الگویی الهامبخش برای مدیران و نسلهای آینده و مایه مشارکت و افتخار روزافزون برای مردم و نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.
از درگاه خداوند سبحان، عزت، توفیق، سلامت و سرافرازی جنابعالی را مسئلت داریم.»
اداره روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان این انتخاب شایسته را به ایشان و خانواده بزرگ مخابرات استان تبریک میگوید و توفیقات روزافزون را برای ایشان آرزومند است.
موتور جهش اقتصادی و مسیر قطعی آینده ایران
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما میزبان فعالان، اساتید، پژوهشگران و سرمایهگذاران داخلی و خارجی در «همایش ملی فرصتهای سرمایهگذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» بود؛ رویدادی که با حضور معاون اول رئیسجمهور اهمیت مضاعفی یافت و به صحنه تشریح سیاستهای کلان دولت چهاردهم در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال تبدیل شد.
دکتر عارف با اشاره به سه کلیدواژه «سرمایهگذاری»، «تولید» و «آیسیتی»، این سه محور را «راهبرد اصلی برنامه هفتم توسعه» معرفی کرد و گفت کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی، به «سرمایهگذاری فوقالعاده سنگین» نیاز دارد.
از خودکفایی در تولید تا بازار منطقهای
عارف با تشریح مسیر دو دهه گذشته توسعه فناوری در کشور، تأکید کرد ایران از تولید سختافزار به سمت تولید نرمافزار و فناوریهای نوظهور حرکت کرده است. او یادآور شد: «بازار منطقهای ما در اتحادیههایی مانند اکو، اوراسیا و شانگهای، ظرفیت ۳۰۰ میلیون نفر را پیش روی ما گذاشته؛ بازاری که گرایش فرهنگی و اقتصادیاش به سمت ایران است.»
خصوصیسازی؛ نیاز دیرهنگام، فرصت امروز
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به سیاستهای اصل ۴۴ گفت تا قبل از تصویب این سیاستها، «امکان مشارکت گسترده بخش خصوصی وجود نداشت»، اما امروز شرایط برای حضور فعال بخش خصوصی کاملاً فراهم است. او بر همکاری ساختاری میان دولت و بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: «هیچ بخش حاکمیتی وجود ندارد که بخش خصوصی نتواند وارد آن شود، حتی در امنیت سایبری.»
هوش مصنوعی؛ آغاز یک عصر تازه
عارف با تشریح اینکه «آیسیتی قلب تپنده اقتصاد نوآوری و اولویت راهبردی دولت چهاردهم است»، در بخش دیگری از سخنان خود به نقش حیاتی هوش مصنوعی در آینده آیسیتی پرداخت و آن را «بزرگترین نیروی تحولآفرین» این حوزه دانست.
او گفت: هوش مصنوعی فقط یک فناوری جدید نیست؛ موتور محرک نسل آینده ارتباطات، پردازش ابری، امنیت سایبری، اینترنت اشیا و خدمات دیجیتال است.»
معاون اول رئیسجمهور با انتقاد از عقبماندگی ایران در این حوزه، تشکیل «ستاد توسعه هوش مصنوعی» با مسئولیت معاون اول یا رئیسجمهور را نقطه آغاز جبران این فاصله دانست و تأکید کرد: «ایران با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، میتواند به یکی از بازیگران جدی این عرصه تبدیل شود.»
معاون اول رئیسجمهور با انتقاد از عقبماندگی ایران در این حوزه، تشکیل «ستاد توسعه هوش مصنوعی» با مسئولیت معاون اول یا رئیسجمهور را نقطه آغاز جبران این فاصله دانست و تأکید کرد: «ایران با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، میتواند به یکی از بازیگران جدی این عرصه تبدیل شود.»
برنامه هفتم توسعه؛ از فیبر نوری تا دولت هوشمند
معاون اول از محورهای اصلی برنامه هفتم توسعه در حوزه آیسیتی سخن گفت:
• توسعه فیبر نوری و شبکههای نسل پنجم و حرکت به سمت نسل ششم
• توسعه مراکز داده و گسترش خدمات ابری
• استقرار کامل دولت هوشمند
• تقویت امنیت سایبری به عنوان یکی از راهبردهای کلیدی دولت
• گسترش خدمات مبتنی بر داده و هوش مصنوعی
• افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی
به گفته او، «حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال نه انتخاب، بلکه الزام است.»
بازارهای منطقهای؛ فرصت تاریخی ایران
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به ظرفیتهای منطقهای نظیر اکو، اوراسیا و شانگهای گفت: «بازار ۳۰۰ میلیونی اطراف ایران یک فرصت تاریخی است و تعاملات فرهنگی، تجاری و تمدنی این کشورها با ایران مسیر همکاری مشترک را هموار کرده است.»
نمونههای کاربرد آیسیتی در توسعه ملی
معاون اول رئیس جمهور با بیان چند مثال عملی، نقش آیسیتی در بخشهای مختلف کشور را تشریح کرد:
• انرژی: مدیریت هوشمند شبکه برق، پیشبینی مصرف و کاهش تلفات
• کشاورزی: استفاده از داده و اینترنت اشیا برای افزایش بهرهوری
• سلامت: پرونده الکترونیک، تشخیص هوشمند، نسخهنویسی الکترونیک
• حملونقل و شهرهای هوشمند: مدیریت ترافیک، حملونقل عمومی هوشمند و لجستیک مبتنی بر داده
سرمایهگذاری؛ نقطه گره و نقطه امید
معاون اول با تأکید بر اینکه «جذب سرمایه خطرپذیر در کشور کافی نیست»، دولت چهاردهم را متعهد به رفع موانع سرمایهگذاری دانست و افزود: «سرمایه باید امن، آزاد و سودآور باشد. این سه اصل را با جدیت دنبال میکنیم.»
دکتر عارف گفت: تجربه کشورهایی که در آیسیتی و هوش مصنوعی پیشرو هستند نشان میدهد «کلید پیشرفت، سرمایهگذاری سنگین و پیوسته است.»
وی در ادامه با اشاره به تجربه کشورهای منطقه گفت: «همه آنها با سرمایهگذاری سنگین در آیسیتی و هوش مصنوعی رشد کردهاند. ایران هم باید برای رقابت منطقهای سرعت بگیرد.»
دعوت رسمی ورود به عصر جدید اقتصاد دیجیتال
عارف در پایان سخنان خود، آیسیتی را «امنترین، پربازدهترین و راهبردیترین حوزه سرمایهگذاری در ایران» معرفی کرد و گفت:
«آینده اقتصاد ایران دیجیتال است. با همکاری دولت، صنعت، دانشگاه و سرمایهگذاران میتوانیم ایران را به هاب منطقهای فناوری اطلاعات تبدیل کنیم.»
او با دعوت از فعالان این حوزه برای نقشآفرینی مشترک تأکید کرد: «جهش بخش دیجیتال از امروز آغاز میشود.»
طرحهای جدید کاهش خاموشی و افزایش پایداری شبکه در دست اجراست
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان،سعید محسنی در نشست با صنعتگران شهرک صنعتی جی اصفهان با اشاره به ضرورت تقویت شبکه برق و رفع محدودیتهای فنی در برخی نقاط استان اظهار کرد: در ماههای اخیر، به دلیل برخی محدودیتهای اجرایی و زیرساختی، بخشهایی از شبکه دچار خاموشیهای مقطعی شده است، اما با اجرای برنامههای جدید انتظار میرود این روند بهزودی متوقف شود.
جذابیت طرحهای صرفهجویی برق افزایش مییابد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، مهدی صارمبافنده دستیار مدیرعامل و معاون مدیرکل دفتر امور اقتصادی و قراردادهای مشترکین توانیر در نشست تخصصی «بهینهسازی انرژی؛ مدلهای سرمایهگذاری، مطالعات موردی و تقویت ابزارهای اجرایی» که در حاشیه بیستوپنجمین نمایشگاه بینالمللی صنعت برق برگزار شد، به تشریح ساختارها، مقررات و ظرفیتهای جدید سرمایهگذاری در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی پرداخت.
وی با اشاره به سه مدل رسمی و مصوب وزارت نیرو برای سرمایهگذاری در بهینهسازی مصرف (بازار بهینهسازی انرژی و محیط زیست، مدل کارور برق و مدل ویژه صنایع) تأکید کرد: این مدلها امروز به پشتوانه مقررات شفاف و سازوکارهای اجرایی مشخص، مسیر تازهای برای ورود سرمایهگذاران و شرکتهای تخصصی ایجاد کردهاند.
صارمبافنده، در توضیح مدل نخست یعنی بازار بهینهسازی انرژی، روند اجرای طرحها را چنین تشریح کرد: سرمایهگذار پس از ارائه طرح و مستندات تخصصی، وارد فرایند بررسی در کارگروه تخصصی شده و در صورت تأیید، طرح در کمیسیون صرفهجویی انرژی شورای عالی انرژی تصویب میشود. پس از اجرای طرح، اندازهگیریهای دورهای انجام و گواهی صرفهجویی صادر میشود. این گواهیها در بورس قابل معامله است و توانیر بهعنوان ناشر گواهی عمل میکند.
وی یکی از جذابیتهای تازه این مدل را که با پیشرفت حداقل ۱۰ درصدی اجرای طرح می باشد، تخصیص گواهی صرفه جویی بابت ۱۰ درصد اجرا تا پایان سال به صورت پیشین به سرمایهگذار به منظور ارائه و فروش آن در بازار بهینه سازی بورس انرژی که با پیشنهاد توانیر و ساتبا ضوابط مربوطه ابلاغ گزیده است، اشاره نمود و افزود این مهم میتواند در افزایش انگیزه سرمایهگذاران نقش مهمی ایفا کند.
صارمبافنده در ادامه به مدل صنعتی اشاره کرد و گفت: طبق جزء (۱) بند (پ) ماده ۴۸ برنامه هفتم توسعه، همه صنایع، معدنی و کشاورزی میتوانند با اجرای طرحهای بهینهسازی، سقف مجاز برق مصرفی خود را افزایش دهند و از مزایای آن برای گذر از دورههای محدودیت بار استفاده کنند. این مدل از تعویض کولرهای گازی خانگی تا اصلاح فرایندها و تجهیزات صنعتی را پوشش میدهد و منافع آن بر اساس عملکرد و لوازم اندازهگیری تخصیص مییابد. در همین راستا و براساس مصوبه وزیر محترم نیرو درخصوص افزایش سقف مجاز برق مصرفی، فرصت مناسبی برای صنایع انرژی بری که نسبت به احداث نیروگاه مطابق ماده ۴ قانون مانع زدایی اقدام ننموده اند برای استفاده از این ظرفیت در ایام اوج بار سال آینده دیده شده است.
وی درباره مدل کارور برق نیز توضیح داد: در این مدل، شرکتهای بهرهوری با اجرای مجموعهای از اقدامات تبلیغی، ترویجی تا اصلاح و تعویض تجهیزات از سطح یک محله تا سایتهای صنعتی، به کاهش مصرف کمک کرده و معادل آن میتوانند انرژی برق صرفه جویی را در تابلو برق آزاد بورس انرژی به فروش برسانند.
صارمبافنده در پایان تأکید کرد: گسترش پروژههای بهینهسازی تنها با مشارکت مؤثر صنایع، سیاستگذاران و فعالان بازار امکانپذیر است. مقررات باید انعطافپذیر باشد و صدای سرمایهگذاران شنیده شود تا بتوانیم شبکهای پایدار و کارآمد برای آینده کشور بسازیم.
کشف و جمعآوری ۴ دستگاه ماینر غیرمجاز در فولادشهر
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان (پاتنا) به نقل از امور برق شهرستان لنجان، ۴ دستگاه ماینر غیرمجاز که با استفاده از انشعاب غیرمجاز برق در محله ب۳ فولادشهر فعال بودند،
با گزارش مردمی و در پی همکاری مشترک حراست اداره برق شهرستان لنجان، عوامل اطلاعات سپاه فولادشهر و کلانتری ۱۸ شناسایی و جمعآوری شد.
براساس این گزارش، مأموران پس از حضور در محل، ضمن قطع انشعاب غیرمجاز، تجهیزات غیرقانونی استخراج رمزارز را توقیف کردند.
این اقدام با هدف جلوگیری از هدررفت انرژی، افزایش بار شبکه و پیشگیری از افت ولتاژ و خاموشیهای احتمالی انجام شد.
حراست اداره برق شهرستان لنجان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه استفاده غیرمجاز از برق، موضوع را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۱۲۱ یا تماس با حراست اداره برق شهرستان لنجان اطلاع دهند تا اقدامات قانونی در کوتاهترین زمان انجام شود.
گام دوم همکاری پتروشیمی و گاز برای بهینهسازی انرژی
حسن عباسزاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با قدردانی از تعامل این شرکت در اجرای موفق «طرح پویش کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی» در سال ۱۴۰۳، این اقدام را دارای دستاوردهای اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی ارزشمند دانست.
سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این آیین با قدردانی از رویکرد مشترک دو شرکت، اجرای پویش کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز را بهعنوان تجربهای موفق و نیازمند تکمیل و توسعه توصیف کرد و گفت: همافزایی شرکت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بهرهگیری از ظرفیتهای اجتماعی، سازمانهای مردمنهاد و مشارکت صنایع بزرگ الگوی مناسب و خلاقی را در چارچوب آییننامه کارورهای انرژی برای توسعه طرحهای مدیریت مصرف در سال جاری ایجاد کرده است.
