به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی رضیزاده با اعلام این خبر گفت: تمام تقاطعهای منطقه یک با هدف حل گرههای ترافیکی و بهبود مدیریت عبور و مرور شهری به سیستمهای هوشمند مجهز به سنسورهای القایی ارتقاء یافته است.
وی افزود: از آنجایی که استفاده از روشهای سنتی زمانبندی چراغها در شرایط پرترافیک شهری دیگر پاسخگو نیست؛ این روشها موجب افزایش تأخیر، مصرف سوخت و آلودگی هوا میشوند و در مقابل، سیستمهای هوشمند با زمانبندی لحظهای چراغها بر اساس رفتار ترافیکی، راهحل مؤثرتری ارائه میدهند.
مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: در این سیستمها، سنسورها خودروها را شناسایی و دادههای لحظهای را به مرکز پردازش ارسال و الگوریتمهای پیشرفته، بهترین زمانبندی چراغها را مشخص میکند. همچنین استفاده از «لوپ» بهعنوان روش تشخیص خودروها در ایران و بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا رایج است.
وی ادامه داد: مزایای این هوشمندسازی شامل کاهش ترافیک، صرفهجویی در زمان سفر، افزایش ایمنی عابران، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، همچنین فراهمسازی دادههای دقیق برای برنامهریزی آینده شهری است؛ این اقدامات گامی مؤثر در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود سیستم حملونقل شهری محسوب میشود.
وی با اشاره به نقش کلیدی اطلاعات ترافیکی در تصمیمسازیهای آینده عنوان کرد: دادههای جمعآوریشده از سنسورها و سیستمهای هوشمند، پایهای ارزشمند برای طراحی پروژههای جدید، مدیریت بحرانهای ترافیکی و بهینهسازی برنامهریزیهای شهری خواهد بود؛ این اطلاعات میتواند در توسعه حملونقل عمومی و برنامهریزی مسیرهای ایمن برای عابران پیاده و دوچرخهسواران مورد استفاده قرار گیرد.
رضیزاده تأکید کرد: اجرای این پروژه نتیجه همکاری مستمر میان شهرداری، متخصصان حوزه حملونقل و فناوریهای نوین بوده است و این منطقه بهعنوان پایلوت این طرح نقش مهمی در ارزیابی و توسعه آتی سیستمهای هوشمند در سایر مناطق شهر ایفا میکند.