زهره مختاری
کنتورهای هوشمند قاضیِ عادلانه توزیع برق
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت برق منطقه ای اصفهان، محمد الهداد ضمن تذکر جدی به مشترکان پرمصرف و باغویلاهای حاشیهنشین که خارج از الگوی مصرف، برق یارانهای دریافت میکنند، تأکید کرد: با بهرهگیری از کنتورهای هوشمند، مصرف این مشترکان محدود و صورتحساب آنها با تعرفههای غیر یارانهای (بالاتر) صادر خواهد شد و همچنین قطعی برق در دستور کار قرار دارد تا بیعدالتی در مصرف، به سایر مشترکان تحمیل نشود.
وی در عین حال از مشوقهای جدید برای مشترکان «خوشمصرف» خبر داد و گفت: مشترکانی که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد صرفهجویی کنند، از ۲۰ درصد تخفیف در صورتحساب بهرهمند خواهند شد.
الهداد از بخشهای اداری، صنفی و تجاری خواست با مدیریت ساعت فعالیت (بهویژه ۱۲ تا ۱۷) در کاهش بار سرمایشی همکاری کنند تا تابستان امسال با کمترین تنش سپری شود.
مدیرعامل توانیر از جراحیِ ساختار توزیع برق در تابستان پیش رو خبر داد و گفت: در حالی که برای ۸۵ میلیون نفر «کسریِ تولیدانرژی» نداریم، مصارف غیرقانونی در مناطق خوشنشین به چالش اصلی تبدیل شده است؛ چالشی که امسال با ترکیبی از قطعِ برق، تعرفههای تصاعدی و مشوقهای ۱۰ درصدی، رنگوبوی متفاوتی به خود خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه توانیر «بیعدالتیِ مصرف» را تحمل نمیکند؛ گفت: برخی مشترکان غیرمولد با مصرف بیرویه، پایداری شبکه را تهدید میکنند، که از این پس، «کنتورهای هوشمند» قاضیِ عادلانه توزیع برق خواهند بود که با هدفِ حفاظت از شبکه سراسری و کاهش فشار بر مشترکان قانونمدار اتخاذ شدهاند.
مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام برنامههای این شرکت برای مدیریت مصرف برق در تابستان پیش رو، از اعمال محدودیتهای جدی، افزایش قیمت تعرفهها برای مشترکان پرمصرف و اولویتبخشی به تأمین انرژی بخشهای مولد خبر داد.
در این نشست، مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان با تأکید بر جایگاه ویژه این استان به عنوان تکیهگاه اصلی اقتصاد ایران، از خسارات سنگین قطعیهای برق به صنایع استراتژیک استان انتقاد کرد.
وی در پایان با اشاره به لزوم حفظ پایداری صنایع استراتژیک و محیطزیست استان، بر ضرورت نگاه عادلانه و فارغ از تبعیضهای ساختاری به اصفهان برای تداوم نقشآفرینی این استان در توسعه ملی تأکید کرد.
استراتژی تأمین برق پتروشیمیها تغییر کرد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون) محمد اله داد در نشست تخصصی با مدیران صنایع انرژیبر استان اصفهان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت شبکه برق کشور تا دوم خردادماه، از افزایش ۱۱ درصدی تخصیص برق به صنایع انرژیبر کشور در سال جاری خبر داد و تأکید کرد: با وجود چالشهای شدید زیرساختی، اولویت اصلی این شرکت، تداوم فعالیت چرخهای صنعت و به حداقل رساندن محدودیتهاست.
وی تصریح کرد: صنعت برق با وجود تمامی موانع، در تلاش است تا با مدیریت دقیق، تابستانی به مراتب بهتر از سال گذشته را برای بخش تولید رقم بزند.
مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به تغییر رویکرد در حوزه صنایع خودتأمین از جمله تغییر استراتژی در تأمین برق پتروشیمیها افزود: در حالی که پتروشیمیها پیشتر انرژی مورد نیاز خود را به صورت مستقل تأمین میکردند، اکنون این صنایع به زنجیره سراسری برق کشور متصل شده و از این طریق مدیریت میشوند.
وی صنایع را شرکای راهبردی توانیر خواند و تصریح کرد: با توجه به ضرورت فعالیت حداکثری صنایع برای حفظ پویایی اقتصاد کشور، تأمین برق آنها با بهترین شرایط ممکن در دستور کار قرار دارد.
اله داد با تشریح ابعاد آسیبهای وارده به زیرساختهای برق کشور و عبور از بحران با وجود خسارات ۵۸ همتی صنعت برق گفت: در پی حملات اخیر به کشور، صنعت برق در بخش سرمایهای متحمل ۵۸ هزار میلیارد تومان خسارت شده و بالغ بر ۴۴۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور (بخش خصوصی و دولتی) آسیب دیده است.
وی افزود: علاوه بر این، در دو ماه ابتدایی سال، ماهیانه بین ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان عدمالنفع ناشی از توقف یا کاهش مصرف صنایع آسیبدیده به صنعت برق تحمیل شده است ولی با این وجود، توانیر برای حمایت از تولید، جریمهها و محدودیتهای «اضافه دیماند» را تا ۲۰ اردیبهشتماه به طور کامل بخشوده است.
مدیرعامل توانیر به ۲۱ خط مواصلاتی صادرات برق به کشورهای همسایه و اولویتبندی در شرایط اضطرار اشاره و تأکید کرد: سیاست قطعی ما در مواقع کمبود انرژی، کاهش یا قطع صادرات و اختصاص تمامی توان شبکه به تأمین نیاز داخلی است.
وی در پایان به چالش پیک مصرف تابستان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ۴۰ درصد از کل برق تولیدی کشور در تابستان صرف بخش ساختمان و مصارف خانگی میشود، برنامهریزیهای دقیقی برای مدیریت این بار و جلوگیری از آسیب به صنایع استراتژیک، بهویژه در قطب صنعتی اصفهان، صورت گرفته است.
دستورالعمل مدیریت مصرف برق لوازم سرمایی در ادارات
کانون اصفهان همنفس با آرمانهای ایثار و خدمت
در روزهایی که عطر ایثار از کوچههای آزاد خرمشهر تا یادمان شهید جمهور و شهدای خدمت در فضای ایران اسلامی طنینانداز است،
کانون پرورش فکری استان اصفهان با پیوند زدن مفاهیم عمیق ملی و مذهبی، فصل تازهای از خدمت فرهنگی را رقم زد. مربیان و هنرمندان کانون، با اجرای طرح ویژه «همنفس» برای کودکان آسیبدیده از جنگ و اجرای برنامههای فرهنگی، هنری و ادبی، حماسهی آزادی و خاطره شهدای خدمت را در دلهای کوچک نسل آینده، جاودانه کردند.
اصلی ترین زوایای مسُولیت پذیری اجتماعی در جامعه
ده روش مهم امر به معروف و نهی از منکر
بستری در بیمارستانهای دولتی از مسیر «نظام ارجاع» رایگان شد
علیرضا رئیسی:
🔸از بدو تاسیس وزارت بهداشت تاکنون، هیچگاه اجرای برنامه پزشک خانواده تا این حد علمی، مبتنی بر شواهد و با سرعت مناسب پیش نرفته است.
🔸برای تمام افراد، چهار بار ویزیت در سال در سطح اول (پزشک عمومی و مراقب سلامت) به طور کامل رایگان خواهد بود.
🔸افرادی که از طریق نظام ارجاع به پزشک متخصص در کلینیکهای دولتی معرفی میشوند، تنها ۱۵ درصد فرانشیز دولتی را برای ویزیت، دارو و آزمایشگاه پرداخت میکنند که مبلغی بسیار ناچیز است.
🔸اگر این بیماران نیاز به بستری داشته باشند، کل هزینه بستری در بیمارستانهای دولتی برای آنها رایگان خواهد بود؛
🔸همچنین برای حفظ کرامت بیماران، ایستگاههای پذیرش اختصاصی برای مراجعان نظام ارجاع در بیمارستانها تعبیه شده است.
🔸از اول تیر امسال ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی دیگر به این طرح اضافه میشوند، در اول مرداد نیز ۲۰ دانشگاه دیگر و در نهایت تا اول شهریور، با پیوستن ۱۹ دانشگاه باقیمانده، تمامی ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور تحت پوشش کامل قرار میگیرند.
صلح و سازش در بیش از ۱۳۰۰ پرونده قضایی اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان: حجتالاسلام والمسلمین اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان، با اشاره به نتایج درخشان و ملموس پویش «به یاد شهدای دانشآموز مدرسه شجرهطیبه میناب، میبخشم»، از نقش کلیدی شوراهای حل اختلاف در ترویج فرهنگ گذشت و کاهش جمعیت کیفری استان خبر داد.
وی با اشاره به موفقیت گسترده این پویش در سطح استان اظهار داشت: از زمان آغاز این حرکت خیرخواهانه، تلاشهای بیوقفه اعضای شوراهای حل اختلاف استان منجر به رسیدگی به بیش از ۱۳۰۰ فقره پرونده کیفری و حقوقی شده است که با صلح و سازش به پایان رسیده است.
رئیس کل دادگستری استان با تأکید بر تأثیرگذاری این پویش در کاهش جمعیت کیفری و تقویت پیوندهای اجتماعی، افزود: این آمار شامل طیف گستردهای از پروندههای قابل گذشت، دعاوی مالی و اختلافات خانوادگی است که با میانجیگری فعالانه اعضای شوراهای حل اختلاف و جلب رضایت قلبی شاکیان، به شکلی انسانی و قانونی مختومه شده است.
حجتالاسلام والمسلمین اسداله جعفری در پایان یادآور شد: این دست اقدامات، علاوه بر کاهش حجم پروندههای دستگاه قضایی، آرامش را به خانوادههای آسیبدیده بازمیگرداند و باید در مسیر تقویت هرچه بیشتر آن گام برداشت.
احداث شبکه ۲۰ کیلوولت و نصب ترانس جدید در خمینیشهر
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پاتنا به نقل از امور برق شهرستان خمینیشهر: پروژه احداث شبکه ۲۰ کیلوولت به طول ۷۰ متر، نصب ترانسفورماتور ۱۶۰ کیلوولتآمپر و تابلو توزیع ۲۵۰ آمپر در بلوار شهید عموشاهی، خیابان پیمان، با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال به پایان رسید. این طرح با هدف ایجاد ظرفیت لازم برای برقرسانی مطمئن و پایدار به ساکنان منطقه و پاسخگویی به درخواستهای جدید انشعاب اجرا شده است.
تولید بیش از ۱۵۰ محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان با نیاز ویژه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ادارهٔ اطلاعرسانی و روابط عمومی ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان، مژگان فرهبد، معاون آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در نشست هم اندیشی مدیران مدارس استثنایی استان اصفهان، با قدردانی از تلاشهای معلمان، مدیران و فعالان حوزه آموزش استثنایی، اظهار داشت: نقطه اثر واقعی آموزشوپرورش استثنایی، حضور و تلاش ارزشمند همکارانی است که در مدارس و بخشهای اجرایی این حوزه فعالیت میکنند و با عشق، تعهد و تخصص، مسیر تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه را هموار میسازند.
وی با اشاره به اهمیت همافزایی و حضور میدانی فرهنگیان در برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی افزود: مفیدترین جلسات برای سازمان، نشستهایی است که با حضور مدیران، معلمان و کارشناسان مدارس برگزار میشود؛ چرا که اجرای موفق هر برنامه و سیاست آموزشی بدون همراهی مدارس و نیروهای اجرایی امکانپذیر نخواهد بود.
فرهبد ضمن گرامیداشت ایام پیشرو و یاد شهدای خدمت و شهدای وطن، به شرایط دشوار سال گذشته اشاره کرد و گفت: استان اصفهان روزهای سنگین و سختی را پشت سر گذاشت و شهدای بزرگی را تقدیم انقلاب و کشور کرد؛ امیدواریم بتوانیم با ادامه راه شهدا و تلاش برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، در مسیر حفظ عزت و اقتدار ایران اسلامی گام برداریم و شرمنده خون پاک شهدا نباشیم.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با تأکید بر نقش محوری مدارس در اجرای برنامههای تحولی بیان کرد: سازمان آموزشوپرورش استثنایی از سال گذشته تدوین برنامه چهار ساله تعلیم و تربیت استثنایی را آغاز کرده است؛ برنامهای که مبتنی بر شاخصهای مشخص، آیندهنگرانه و با هدف خروج از روزمرگی طراحی شده تا در پایان این دوره بتوان به ارزیابی دقیق و جمعبندی روشن از مسیر طیشده دست یافت.
وی ادامه داد: بر اساس ظرفیتها و شاخصهای هر استان، برنامههای عملیاتی تدوین و ابلاغ شد و استانها نیز متناسب با این برنامهها، اقدامات اجرایی خود را آغاز کردند؛ اکنون گزارشهای عملکرد سال نخست این طرح در حال بررسی و تحلیل است تا بر مبنای واقعیتهای موجود، برنامهریزی سال تحصیلی آینده با دقت و واقعبینی بیشتری انجام شود.
فرهبد با تأکید بر اینکه هدف این برنامهها مچگیری و برجستهسازی مشکلات نیست، تصریح کرد: هدف اصلی، همافزایی و حرکت رو به جلو برای ارتقای سطح آموزشوپرورش استثنایی در سراسر کشور است و هر پیشرفتی در یک استان، در حقیقت افتخاری برای کل نظام تعلیم و تربیت استثنایی کشور محسوب میشود.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با اشاره به ترکیب ارزشمند نیروهای باتجربه و جوان در آموزشوپرورش استثنایی گفت: فعالیت در حوزه آموزشوپرورش و بهویژه آموزشوپرورش استثنایی، نیازمند عشق و دغدغهمندی است؛ نیروهای باسابقه باید تجربیات ارزشمند خود را به نسل جدید منتقل کنند تا روند خدمترسانی دچار آسیب نشود و آینده این حوزه با توانمندی بیشتری ادامه یابد.
وی با اشاره به چالشهای سال گذشته ابراز داشت: بسیاری از برنامههای آموزشی و دورههای ضمن خدمت به دلیل شرایط خاص کشور امکان اجرا پیدا نکرد، اما تلاش شد از دل همین محدودیتها فرصتهای جدیدی ایجاد شود؛ از جمله توسعه آموزشهای مجازی و تولید محتوای تخصصی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه.
فرهبد افزود: پس از تجربه آموزش مجازی و ضرورت بهرهگیری از ظرفیت شبکه شاد و رسانه ملی، تولید محتوای آموزشی تخصصی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون بیش از ۱۵۰ محتوای آفلاین آموزشی با همکاری معلمان و متخصصان تهیه شده است تا در اختیار دانشآموزان و خانوادهها قرار گیرد.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور ادامه داد: با همکاری استانها و تعامل با رسانه ملی، سه ساعت برنامه آموزشی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در شبکه آموزش اختصاص یافت و علاوه بر آموزش دانشآموزان، برنامههایی برای افزایش تابآوری و توانمندسازی خانوادهها نیز تولید و پخش شد.
وی با تأکید بر ضرورت مشارکت استانها در ارتقای کیفیت آموزشها گفت: سازمان آموزشوپرورش استثنایی به دنبال توسعه آموزشهای تخصصی در تمامی حوزهها از جمله اوتیسم و سایر نیازهای ویژه است و از تمامی استانها درخواست میشود پیشنهادها و ظرفیتهای خود را برای تقویت این روند ارائه کنند.
فرهبد به بازبینی برنامههای درسی و محتوای آموزشی اشاره کرد و گفت: اصلاحات اساسی در محتوای آموزشی نیازمند زمان، برنامهریزی دقیق و تدوین چارچوبهای علمی است و این روند بهصورت تخصصی در حال پیگیری است تا تغییرات بنیادی و ماندگار در نظام آموزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه شکل گیرد.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور از برنامهریزی برای بهروزرسانی تجهیزات آموزشی، تأمین مواد مصرفی و ساماندهی نیروی انسانی خبر داد و ابراز داشت: در ساماندهی جدید، ساعت تلفیقی مدارس ابتدایی و تقویت حوزه تربیتبدنی و پرورشی مورد توجه قرار گرفته و تلاش میشود بخشی از نیازهای مدارس در این زمینه تأمین شود.
وی با تأکید بر اهمیت اجرای دقیق پروژه مهر در مدارس آموزشوپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: برنامهریزی، نظارت و بازدیدهای مستمر از مدارس در سال تحصیلی آینده با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد تا زمینه ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه فراهم شود.
