زهره مختاری
صرفهجویی ۸۷۶۰ مگاواتساعت انرژی برق با تعویض ۳۳۵۰۰ چراغ LED
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه خبری شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان (پاتنا)، شرکت توزیع برق استان اصفهان در راستای بهینهسازی مصرف انرژی و ارتقای روشنایی معابر شهری، پروژه گسترده تعویض ۳۳۵۰۰ چراغ پرمصرف با چراغهای کممصرف و باکیفیت LED را در سطح استان به انجام رساند.
محمد مرادی، مدیرعامل شرکت، اعلام کرد: «اجرای این طرح باعث کاهش تا ۷۰ درصدی مصرف انرژی چراغهای معابر، افزایش طول عمر تجهیزات روشنایی، بهبود کیفیت نور و ارتقای ایمنی و امنیت شبانه در سطح استان میشود و همزمان نقش مؤثری در حفاظت از محیط زیست و کاهش انتشار آلایندهها ایفا میکند.»
وی افزود: «با تکمیل این پروژه، صرفهجویی سالیانه ۸۷۶۰ مگاواتساعت انرژی برق در استان اصفهان محقق خواهد شد که نمونهای از تلاشهای مستمر شرکت در مسیر پایداری شبکه و خدمات مؤثر به شهروندان است.»
تحویل ۷ درصد برق بیشتر به صنایع انرژیبر در زمستان امسال
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران، امین حلمزاده مدیر مرکز سیستمهای گسترده بار و انرژی، در گفتوگو با رادیو اقتصاد از رشد قابل توجه نیروگاههای تجدیدپذیر در کشور خبر داد و گفت: با حمایتهای انجام شده، روند احداث نیروگاههای تجدیدپذیر شتاب گرفته و این موضوع میتواند به کاهش تدریجی ناترازی برق و تامین پایدارتر برق مورد نیاز در فصل تابستان منجر شود.
وی با بیان اینکه انتظار میرود ناترازی برق در سال آینده نسبت به سال جاری کاهش یابد، افزود: با این حال، مدیریت مستمر و برنامهریزی دقیق برای حفظ آمادگی شبکه برق همواره ضروری است.
حلمزاده به چالشهای پیشبینی نشده در سال جاری اشاره کرد و گفت: کاهش بیسابقه بارندگی طی ۲ سال اخیر و افزایش زودهنگام دما در اردیبهشتماه، موجب تشدید ناترازی برق در مقایسه با سالهای گذشته شد.
وی با تاکید بر ضرورت جذابسازی اقتصاد برق برای تولیدکنندگان تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا سرمایهگذاران به سمت تولید برق، بهویژه در بخش نیروگاههای مقیاس کوچک و تجدیدپذیر، سوق داده شوند. در همین راستا، ابزارهایی مانند تابلو سبز برق و بازار برق آزاد برای جذب سرمایهگذاری داخلی در حال استفاده است.
مدیر مرکز سیستمهای گسترده بار و انرژی با اشاره به ماهیت خاص صنعت برق اظهار داشت: برق کالایی است که برخلاف بسیاری از کالاها امکان ذخیرهسازی گسترده ندارد و برای حفظ پایداری شبکه، توازن لحظهای میان تولید و مصرف ضروری است. با وجود این، واقعیت ناترازی و کمبود برق را نمیتوان انکار کرد و عبور از این شرایط نیازمند همراهی مردم در مدیریت مصرف است.
وی وضعیت فعلی و اهداف توسعه تجدیدپذیرها را امیدبخش توصیف کرد و گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاههای تجدیدپذیر در حال حاضر به حدود ۳۵۰۰ مگاوات رسیده که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. برنامهریزی شده این ظرفیت تا پایان سال به ۵۰۰۰ مگاوات، تا اوایل تابستان سال آینده به ۷۰۰۰ مگاوات و تا پایان زمستان سال آینده به ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات افزایش یابد.
حلمزاده با اشاره به نقش صنایع در توسعه ظرفیت تولید برق افزود: صنایع در سال جاری اقدامات موثری در احداث نیروگاه انجام دادهاند که این موضوع موجب کاهش قابل توجه محدودیتهای برق آنها شده است. در زمستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۷ درصد برق بیشتری به صنایع انرژیبر تحویل داده شد؛ بهطوری که در صنعت فولاد این افزایش حدود ۷ درصد و در سایر صنایع حدود ۶.۵ درصد بوده است.
وی در پایان بر راهبرد همزمان افزایش تولید و مدیریت مصرف برای غلبه بر ناترازی تاکید کرد و گفت: کاهش ناترازی مستلزم تقویت سمت عرضه و کنترل سمت تقاضا از طریق افزایش بهرهوری، مهار مصرف غیرضروری و اصلاح الگوی مصرف است. این رویکرد در قانون مانعزدایی از توسعه تولید برق نیز تصریح شده و بر اساس آن، صنایع مکلف به احداث ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر شدهاند. در صورت تحقق این اهداف و ورود برق تجدیدپذیر به بورس انرژی، صنایع از این ظرفیتها استفاده کرده و محدودیتها بهتدریج کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که میتواند به رونق تولید در سال جاری و سالهای آینده کمک کند.
افزایش الزام قانونی دستگاههای اجرایی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، عبدالرضا حسینیمهر مجری طرح توسعه نیروگاههای خورشیدی شرکت توانیر، با اشاره به مصوبه قبلی شورای عالی انرژی که تامین ۲۰ درصد انرژی ادارات را الزامی میکرد، گفت: بر اساس محاسبات، برای پوشش این ۲۰ درصد، فقط در ساختمانهای اداری مشمول مصوبه ، بایستی حدود ۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید احداث میگردید که با افزایش سهم به ۴۰ درصد، این نیاز دو برابر خواهد شد.
وی با تاکید بر جدیت دولت در اجرای این قانون گفت: کلیه ادارات مکلف و متعهد شدهاند که این کار را انجام دهند. در صورتی که ادارات اقدام نکنند وزارت نیرو مجاز به قطع برق این ادارات در مواقع محدودیت بار بوده و این مازاد مصرف با حداکثر نرخ تابلو سبز محاسبه و در صورتحساب برق مصرفی لحاظ میگردد. ایشان اشاره داشتند براساس مصوبه جدید شورای عالی انرژی؛ سهم انرژی تجدیدپذیر ادارات از ابتدای سال ۱۴۰۷ به ۴۰ درصد افزایش مییابد.
راهحلهای پیشروی ادارات؛
نصب نیروگاه خورشیدی درپشتبام ادارات میتوانند با نصب صفحات خورشیدی روی پشتبامهای خود، برق تولیدی را به شبکه تحویل دهند و درصورت استفاده از اینورتر های هیبریدی؛ در زمان قطع برق از برق تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر جهت تامین بخشی از مصرف ساختمان استفاده نمایند.
براساس این مصوبه ، دولت خود را مکلف به توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در ادارات کرده است تا نشان دهد بر عزم خود جهت توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر جدی است. برق تولیدی توسط نیروگاههای تجدیدپذیر ادارات قابل فروش یا عرضه در بورس سبز نمیباشد .
بازگشت سرمایه سریع؛
در صورتی که دستگاههای اداری به میزان مشخص شده در مصوبه؛ نیروگاه تجدیدپذیر احداث ننمایند مشمول جریمه شده و انرژی برق مصرفی به قیمت بورس سبز محاسبه و بایستی آن را پرداخت نمایند .
وی با اشاره به قیمت برق در بورس انرژی در تابستان گذشته (بیش از ۷۶۰۰ تومان برای هر کیلوواتساعت) گفت: این عدد نشان میدهد در صورت عدم احداث نیروگاه تجدیدپذیر؛ ادارات بایستی جرایم سنگینی را پرداخت نمایند.
تاثیر گسترده بر نظام انرژی؛
کارشناسان بر این باورند که توسعه انرژیهای تجدیدپذیر نه تنها در تابستان و اوج مصرف میتواند بخشی از کمبود برق را جبران کند، بلکه در زمستان نیز با کاهش نیاز به گاز در نیروگاههای سیکل ترکیبی، موجب صرفهجویی در مصرف سوختهای فسیلی و افزایش امنیت انرژی کشور خواهد شد.
این مصوبه گام مهمی در جهت عملیاتیسازی سیاستهای کلان انرژی کشور و حرکت به سمت کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی در بخش دولتی به شمار میآید.
بهرهبرداری از پروژه تقویت شبکه برق در شاهینشهر
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه خبری شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان (پاتنا) به نقل از امور برق شهرستان شاهینشهر و میمه، شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان با هدف ارائه خدمات پایدار و مطمئن برقرسانی، پروژه نصب پست هوایی جدید در محدوده مجتمع مسکونی تعاونی کارمندان دولت در فرعی یک شرقی خیابان فردوسی را به بهرهبرداری رساند.
این پروژه با سرمایهگذاری ۲۹ میلیارد ریال شامل نصب پست هوایی با ترانسفورماتور ۳۱۵ کیلوولتآمپر و اجرای بیش از ۱۱۰۰ متر شبکه خودنگهدار فشار متوسط و ضعیف، موجب ارتقای پایداری و کیفیت برقرسانی، کاهش خاموشیها و پاسخگویی به رشد مصرف منطقهای شده است.
اجرای این طرح در چارچوب برنامههای توسعه و نوسازی شبکه برق استان اصفهان انجام شده و نمونهای از تلاش مستمر شرکت در ارائه خدمات مؤثر و پاسخگو به نیازهای مردم و ارتقای رضایت مشترکان در سطح استان و کشور است.
اهدای خون ۳۸۱ نفر از پرسنل شرکت اسنوا اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان اصفهان: برای تامین صد در صد نیاز بیماران به فرآورده های خونی، تیم سیاری اداره کل انتقال خون اصفهان در شرکت انتخاب الکترونیک (اسنوا) اصفهان حضور پیدا کرد و تعداد ۴۴۸ نفر از پرسنل این شرکت برای اهدای خون مراجعه که ۳۸۱ نفر از آنها، موفق شدند خون خود را اهدا نمایند.
مدیرکل انتقال خون استان اصفهان (https://@isfahanprovince): با توجه به اینکه حفظ ذخیره خون استان در این روزها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اهداکنندگان با هر گروه خونی به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.
آخرین ذخیره خون استان اصفهان، ۲۷۹۰ واحد معادل ۷ روز می باشد.
جریان آب به روستای صعبالعبور فسخود اردستان بازگشت
این عملیات به دنبال ریزش و مسدود شدن یکی از تونلهای این چشمه و قطع جریان آب به روستا آغاز شد.
با توجه به نبود جاده دسترسی، نیروهای عملیاتی امور آب و فاضلاب اردستان مجبور بودند جهت حمل مصالح و تجهیزات مورد نیاز از چهارپایان استفاده کرده و روزانه ۱۲ کیلومتر پیادهروی کنند.
با پایان یافتن این عملیات، نیاز به روزانه ۲۰ مترمکعب آبرسانی سیار با تانکر و طی مسافت ۱۸۰ کیلومتری برطرف شد.
گفتنی است این عملیات با هزینهای بالغ بر ۵ میلیارد ریال انجام شد و اکنون جریان آب شرب به طور طبیعی و پایدار به روستای فسخود بازگشته است.
تقدیر مدیرعامل آبفای استان اصفهان از بیمه ایران
این تقدیر در حاشیه بازدید «مجتبی آخوندی» مدیرعامل بیمه ایران شعبه اصفهان و معاونان وی از مرکز کنترل از راه دور تاسیسات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان صورت گرفت.
در متن تقدیر ناصر اکبری خطاب به مجتبی آخوندی آمده است: «سلامت جسم و روان کارکنان به عنوان مهمترین سرمایه هر سازمان، نقشی اساسی در افزایش بهرهوری، ارتقاء کیفیت انجام امور و ارائه خدمات شایستهتر به مردم ایفا مینماید و در این میان، برخورداری از پوششهای بیمهای کارآمد و دسترسی آسان به خدمات درمانی مناسب، یکی از ارکان تأمین این سلامت و آرامش خاطر به شمار میرود.
بر این اساس، همکاری مؤثر و مسئولانه جنابعالی و همکاران محترمتان برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به کارکنان این شرکت تأثیر بهسزایی در افزایش رضایتمندی و انگیزه کاری ایشان داشته و شایسته تقدیر است. ضمن سپاس، امید است با تداوم این تعامل سازنده و توسعه همکاریهای دوجانبه شاهد ارتقاء هرچه بیشتر سطح خدمات درمانی و تحقق اهداف مشترک در مسیر سلامت و رفاه کارکنان باشیم.»
گفتنی است مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران بیمه ایران شعبه اصفهان از شیرخانه اصلی، مجموعه چاههای فلمن و مرکز کنترل از راه دور تاسیسات آبرسانی اصفهان بزرگ بازدید و در جریان چگونگی توزیع آب به مردم استان قرار گرفتند.
برنامه مسابقات تیم فوتبال سپاهان در بهمن ماه
هفته چهاردهم از رقابتهای لیگ دو، پنجشنبه ۹ بهمن میزبان شهرداری بندرعباس
هفته پانزدهم پنجشنبه ۱۶ بهمن میهمان ستارگاه سرخ آسیا تهران
هفته شانزدهم ۲۴ بهمن میزبان شهرآرکا کرج
هفته هفدهم ۳۰ بهمن میهمان شاهین بندرعامری بوشهر
بازار برق در مسیر تازه؛ کاهش تدریجی سهم بازار عمدهفروشی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران، براساس آخرین آمارهای منتشر شده از عملکرد بازار برق کشور، سهم معاملات خارج از بازار برق عمدهفروشی (شامل قراردادهای دوجانبه و بورس انرژی) طی سالهای اخیر روندی افزایشی داشته و در برخی مقاطع حتی از بازار عمدهفروشی پیشی گرفته است.
عملکرد معاملات برق تا پایان دیماه ۱۴۰۴ نشان میدهد سهم معاملات خارج از بازار برق به ۳۶ درصد و سهم بازار عمدهفروشی به ۶۴ درصد رسیده است.
این در حالی است که حجم کل معاملات برق در سال ۱۴۰۳ معادل ۳۷۷ میلیارد کیلوواتساعت بوده که از این میزان، ۴۲ درصد از طریق معاملات خارج از بورس و ۵۸ درصد در بازار عمدهفروشی انجام شده است.
در سال ۱۴۰۲ نیز با وجود حجم کل معاملات ۳۶۸ میلیارد کیلوواتساعت، سهم معاملات خارج از بازار ۱۴.۵ درصد و سهم بازار عمدهفروشی ۸۵.۵ درصد بوده است.
براساس این گزازش حجم معاملات خارج از از بازار در طی ۳ سال بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است که بیانگر تغییر قابلتوجه ساختار معاملات برق در سالهای اخیر است.
از طرف دیگر بررسی آمار دیماه ۱۴۰۴ حاکی از آن است که حجم کل معاملات برق در این ماه به ۲۶ میلیارد کیلوواتساعت رسیده که از این میزان، ۵۱.۷ درصد از طریق معاملات خارج از بازار عمدهفروشی و ۴۸.۳ درصد در بازار عمدهفروشی انجام شده است.
به این ترتیب، سهم معاملات خارج از بازار برای سومین ماه متوالی از ۵۰ درصد برق مصرفی ماهانه کشور فراتر رفته است
این دستاورد در شرایطی محقق شده که صنایع کشور با محدودیتهای جدی در تامین سوخت و کاهش مصرف مواجه بودهاند.
کارشناسان معتقدند افزایش سهم قراردادهای دوجانبه و بورس انرژی، نشاندهنده انعطافپذیری بیشتر فعالان صنعت برق و تمایل بازار به استفاده از سازوکارهای متنوعتر برای تامین و مبادله برق است؛ روندی که میتواند در آینده نقش پررنگتری در مدیریت عرضه و تقاضای برق کشور و تامین برق پایدار ایفا کند.
آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۵۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان، دکتر مهدی جمالینژاد در آیین بهرهبرداری از نیروگاه خورشیدی ۸.۵ مگاواتی گروه آریا اقتصاد قائم و شرکت نساجی ساویس اسپادانا مورچهخورت و در حضور علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، با اشاره به تعیین اولویتهای راهبردی استان گفت: نهضت انرژی خورشیدی از شهرکهای صنعتی تا چاههای کشاورزی و منازل مسکونی با سرعت ادامه دارد.
جمالینژاد در خصوص پروژههای انرژی پاک گفت: علاوه بر تعهد فعلی برای تولید ۵ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق خورشیدی که با جدیت در شهرستانهایی نظیر اردستان و شهرضا در حال اجراست، برنامهریزی وسیعی برای خورشیدی کردن ۸۵ شهرک صنعتی استان، چاههای کشاورزی و منازل مسکونی آغاز شده است.
وی ادامه داد:همچنین طرح «شهرداری خورشیدی» در مرکز استان به طور مجزا در حال پیگیری است.چالش سرمایهگذاری ۵ هزار مگاواتی بخش خصوصی جمالینژاد به فرصت استثنایی حضور سرمایهگذاران بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: یک سرمایهگذار بخش خصوصی برای تولید ۵ هزار مگاوات انرژی خورشیدی (علاوه بر تعهدات قبلی) اعلام آمادگی کرده است؛ پروژهای عظیم که ارزش آن به چندین میلیارد دلار میرسد.
وی با اشاره به موانع موجود در مسیر این سرمایهگذاری بزرگ، خاطرنشان کرد:با وجود ارائه طرحهای مطالعاتی دقیق در حضور رئیسجمهور و وزارت نیرو، هنوز برخی موانع زیرساختی و اداری در مسیر صدور مجوزها وجود دارد.
استاندار اصفهان تصریح کرد:وزارت نیرو دغدغههایی بابت تمرکز تولید این حجم از انرژی در یک منطقه و مسائل انتقال برق دارد؛ اما ما انتظار داریم صندوق توسعه ملی و وزارت نیرو با نگاهی حمایتی، مسیر را برای این جهش بزرگ هموار کنند.
در مراسم افتتاح این نیروگاه مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز حضور داشت و از استقبال بی نظیر بخش خصوصی از نیروگاههای تجدیدپذیر در استان سخن گفت.
