چاپ کردن این صفحه
زهره مختاری   علم و پیشرفت  01 تیر 1405  207

    نقش کلیدی شرکت مخابرات ایران در جهش فیبر نوری؛

    وزیر ارتباطات عملکرد مخابرات را ستود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس، با تقدیر از تلاش‌های شرکت مخابرات ایران، این شرکت را بازوی اجرایی اصلی در تحقق رشد چهار برابری اتصال‌های فیبر نوری در دولت چهاردهم معرفی کرد. ستار هاشمی تأکید کرد که مشارکت راهبردی مخابرات، موتور محرکِ توسعه این زیرساخت حیاتی در کشور بوده است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات شرکت مخابرات ایران سیدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح دستاوردهای اخیر، با تأکید ویژه بر نقش شرکت مخابرات ایران گفت: «رشد چهار برابری اتصال‌های فعال فیبر نوری در دولت چهاردهم، مرهون یک هم‌افزایی استراتژیک با اپراتورهاست که در این میان، شرکت مخابرات ایران با عزم جدی و سرمایه‌گذاری ویژه، نقش پیشران را در توسعه این شبکه زیرساختی ایفا کرده است.»

وزیر ارتباطات در این نشست که با حضور معاونان وی برگزار شد، با ستایش از اهتمام شرکت مخابرات ایران در تحقق این پروژه ملی، تصریح کرد: «توسعه شبکه فیبر نوری بدون نقش‌آفرینی مؤثر مخابرات امکان‌پذیر نبود.

امروز شاهد هستیم که با مشارکت فعال این شرکت، بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک منازل و کسب‌وکارها به این شبکه فوق‌سریع متصل شده‌اند و امکان بهره‌مندی از این زیرساخت برای بیش از ۱۱ میلیون خانوار و واحد اقتصادی فراهم شده است.»

تأکید بر عبور از روند‌های سنتی سرمایه‌گذاری
دکتر هاشمی با اشاره به ضرورت تأمین منابع مالی برای تداوم این روند، خاطرنشان کرد که فاصله موجود با روندهای جهانی در توسعه زیرساخت‌ها باید با سازوکارهای نوین جبران شود.

وی بار دیگر بر بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های بخش خصوصی، به‌ویژه در توسعه شبکه فیبر نوری، تأکید کرد.

اقتصاد فضایی و تاب‌آوری شبکه در دوران سخت
در بخش دیگری از این نشست، وزیر ارتباطات به پایداری شبکه ارتباطی کشور در دوران «جنگ رمضان» اشاره کرد و گفت: «توزیع ۱۳ میلیون مرسوله پستی و پشتیبانی از حجم گسترده تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی در این شرایط ویژه، گواهی بر استحکام زیرساخت‌هایی است که اکنون با محوریت مخابرات و دیگر اپراتورها در حال نوسازی و توسعه است.»

وی همچنین حوزه اقتصاد و حکمرانی فضایی را از اولویت‌های دولت چهاردهم برشمرد و از برنامه‌ریزی برای همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه خبر داد.

حمایت مجلس از توسعه اقتصاد دیجیتال
شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز ضمن تقدیر از عملکرد وزارت ارتباطات و نقش شرکت مخابرات ایران در توسعه زیرساخت‌ها، اقتصاد دیجیتال را محور اصلی همکاری‌های آتی دانست.

وی با تأکید بر اینکه «امنیت سایبری» و «توسعه فیبر نوری» دو رکن اساسی برای افزایش بهره‌وری اقتصادی کشور هستند، آمادگی مجلس را برای تسهیل قوانین مورد نیاز جهت حمایت از طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های ارتباطی اعلام کرد.