چاپ کردن این صفحه
زهره مختاری   اقتصاد  08 ارديبهشت 1405  20

    عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

    واگذاری امور به مردم راه‌حل گره‌های مدیریت شهری

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه اداره مطلوب شهر تنها با مشارکت واقعی مردم امکان‌پذیر است، گفت: مدیریت شهری زمانی موفق خواهد بود که مردم از مرحله ایده‌پردازی تا اجرا نقش مستقیم داشته باشند و حضور آنان تنها نمادین یا شعاری نباشد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، عباس حاج‌رسولی‌ها با اشاره به تجربه دوره‌های مختلف شورای شهر اظهار کرد: مردم، موتور حرکت مدیریت شهری‌اند و بدون حضور و انرژی اجتماعی آنان، حتی بزرگ‌ترین برنامه‌ها نیز به نتیجه نمی‌رسد. حضور فعال شهروندان در شرایط مختلف—از مدیریت بحران تا فعالیت‌های خدماتی—بارها نشان داده که مشارکت مردمی می‌تواند اداره شهر را از بروکراسی ایستا خارج کند.
وی ادامه داد: هنگامی که مردم احساس کنند تصمیمات شهری با نظر آن‌ها شکل می‌گیرد، انگیزه و خلاقیت جمعی فعال شده و اداره شهر نیز از حالت دستوری صرف فاصله می‌گیرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در ارزیابی عملکرد شورای ششم با صراحت گفت: «نمره من ۱۴ بود.» او توضیح داد که بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های شهر می‌توانست نتایج قوی‌تری رقم بزند، اما وجود نهادهای موازی، مقررات محدودکننده و برخی سخت‌گیری‌های اداری، روند اجرا را با موانعی روبه‌رو کرد.
وی با اشاره به معضل «بسته شدن دست‌ها» در اجرای پروژه‌ها افزود: برخی بخشنامه‌ها و سقف‌های قانونی باعث می‌شود اگر پروژه‌ای از حد مجاز مشخص عبور کند، متوقف شود؛ در حالی که نیازهای شهری متنوع است و این محدودیت‌های نقطه‌ای مانع پیشرفت پروژه‌های مهم و اثرگذار می‌شود. به گفته او، ظرفیت واقعی شهر برای اجرای بسیاری از طرح‌ها وجود دارد، اما سخت‌گیری‌های اداری در حوزه‌هایی مانند ساخت‌وساز، نظارت‌ها و انواع خدمات، گاهی مانع تحقق کامل پروژه‌ها می‌شود.
حاج‌رسولی‌ها در ادامه با تأکید بر ضرورت واگذاری کارها به مردم تصریح کرد: تجربه نشان داده شهرهایی که از ظرفیت مردم بهره گرفته‌اند، بهتر و سریع‌تر اداره شده‌اند. نمایندگان و مدیران محلی دقیق‌تر می‌دانند هر محله چه نیازهایی دارد و اگر قوانین انعطاف‌پذیرتر باشد، مسیر توسعه محلی هموارتر خواهد شد.
وی گفت: هدف شورای شهر باید حرکت به سمت «شهر خوداتکا» باشد؛ شهری با مشارکت واقعی مردم که هم توان اجرا را افزایش دهد و هم با نظارت و همراهی شهروندان، از اتلاف منابع جلوگیری کند.