چاپ کردن این صفحه
زهره مختاری   شهر و کلانشهر  15 ارديبهشت 1404  16

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان:

    تعامل مثبت میان تجربه و جسارت جوانی در شورای ششم

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ارزیابی مجموعه‌ای زنده و پویا که از عناصر انسانی تشکیل شده است، بدون شک نیازمند شاخص‌سازی و ارزیابی‌های کمی و کیفی دقیق است. اما از آنجا که بر پایه مشاهدات نیز می‌توان به جمع‌بندی‌هایی رسید، نکاتی را در این خصوص مطرح می‌کنم؛ نکاتی که حاصل تجربه‌ نزدیک و شناخت میدانی از فرایندهاست.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، به نقل از اصفهان زیبا، علی صالحی اظهار کرد: ارزیابی مجموعه‌ای زنده و پویا که از عناصر انسانی تشکیل شده است، بدون شک نیازمند شاخص‌سازی و ارزیابی‌های کمی و کیفی دقیق است. اما از آنجا که بر پایه مشاهدات نیز می‌توان به جمع‌بندی‌هایی رسید، نکاتی را در این خصوص مطرح می‌کنم؛ نکاتی که حاصل تجربه‌ نزدیک و شناخت میدانی از فرایندهاست.

وی افزود: نکته‌ مهمی که باید در نظر داشت این است که ارزیابی هر مجموعه، علاوه بر مقایسه‌ی درون‌سازمانی، نیازمند نگاهی به گذشته‌ی فعالیت‌های آن مجموعه نیز هست. هرچند در ادوار گذشته تلاش‌های ارزشمندی صورت گرفته، اما از آنجا که ارزیابی دقیقی در همان زمان و مکان انجام نشده، شاید تحلیل کاملی در دسترس نباشد. با این حال می‌توان برخی شاخص‌های مشترک را ملاک قرار داد و به تحلیل رسید.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از جایگاه عضو هیئت‌رئیسه‌ی شورا، که بیش از دیگران در جریان تراکنش‌ها و مسائل شورا و شهرداری قرار داشتم و آگاهی نسبی از گذشته نیز داشتم، چند نکته را بیان می‌کنم؛ به این امید که این تجربه‌ها بتواند برای امروز و فردای مدیریت شهری مفید و الهام‌بخش باشد.

وی ادامه داد: شاید یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان، ترکیب خاص و تنوع تخصصی اعضای آن بود؛ ترکیبی که از یک‌سو متکی به مدیران باتجربه‌ درون شهرداری، به عنوان یکی از قوی‌ترین ادوار مدیریت شهری، و از سوی دیگر، بهره‌مند از تخصص‌های متنوع دیگر بود.

این ترکیب متوازن و مؤثر، باعث شد تلفیقی از جسارت جوانی و پختگی تجربه در کنار هم قرار گیرد؛ و این هم‌افزایی در تصمیمات کلان شورا در دوران دشوار اقتصادی کشور، خود را به خوبی نشان داد.

صالحی گفت: شورایی که توانست شهرداری را راهبری کند و همزمان نقشی مؤثر در فضای عمومی شهر و ارتباط با دیگر دستگاه‌ها ایفا کند. نکته‌ دوم که باید به آن اشاره کنم، مسئله‌ سلامت و مبارزه با فساد است. به اعتقاد من، شورای ششم در این حوزه یکی از درخشان‌ترین کارنامه‌ها را از خود به جا گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: این سلامت هم در اهمیت دادن به موضوع، هم در جدیت در پیگیری، هم در تصویب مصوبات مؤثر و هم در عملکرد شخصی اعضا کاملاً مشهود بود. به‌ویژه آنکه شورا تلاش کرد با رویکردی ایجابی، نه صرفا سلبی، به ارتقای سلامت اداری بپردازد و در محیط شورا و شهرداری فضای صیانت و اخلاق‌مداری را تقویت کند. موضوع دیگری که نباید از آن غافل شد، پیگیری دقیق و مسئولانه‌ موضوعات توسط تک تک اعضای شورا بود.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر عضو متعهدانه دغدغه‌های مرتبط با حوزه‌ی خود را تا حصول نتیجه دنبال می‌کرد و می‌توان با قاطعیت گفت که در اکثر موارد، اگر کار به نتیجه نرسید، دلیل آن در خارج از اراده و عملکرد شورا بود.

وی ادامه داد: شورای ششم در حوزه‌ پیگیری نظارتی و برنامه‌ریزی، عملکردی منسجم و کم‌نظیر داشت و شخصاً شاهد بودم که هر یک از اعضا تا حصول نتیجه بر مسائل مربوطه اصرار و پافشاری می‌کردند. در میان این ویژگی‌های بارز شورای ششم اسلامی شهر اصفهان، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها، حضور میدانی و ارتباط مستقیم اعضا با مردم بود که به‌طور واضح تفاوت‌هایی با ادوار گذشته داشت. اعضای این دوره از شورا هر یک، برآمده از یک بخش خاص از جامعه شهری یا اقشار مختلف مردم بودند. این ویژگی باعث شد که حفظ ارتباط نزدیک با مردم در محلات، مناطق مختلف و گروه‌های صنفی و اجتماعی، به یک ضرورت برای آنان تبدیل شود. چون این اعضا خود از میان مردم برخاسته بودند، تلاش می‌کردند ارتباط تنگاتنگ خود را با مردم حفظ کنند و با استفاده از نظرات و مشارکت آنان، بهترین تصمیم‌ها را برای مسائل شهری اتخاذ کنند. بنابراین، یکی از ویژگی‌های شاخص شورای ششم، مردمی بودن و حضور در میدان بود که در کنار مسئله سلامت و وقت‌گذاری که در این دوره برجسته بود، به‌طور ویژه‌ای نمایان شد.

صالحی افزود: همچنین در ارزیابی‌های دقیق‌تر از عملکرد شورا در این دوره، مشخص است که میانگین ساعات کاری و فعالیت اعضا، به‌ویژه در مقایسه با ادوار گذشته، بسیار بالاتر بوده است.

اعضای شورا در این دوره، با تخصیص وقت بیشتر به وظایف خود و تلاش برای حل مشکلات، نشان دادند که واقعاً در تلاش برای انجام وظایف خود هستند. این وقت‌گذاری، هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی، بسیار ارزشمند و مشهود بود و اعضا توانستند در پیشبرد امور شهری به شکلی بسیار فعال و دلسوزانه عمل کنند.

وی بیان کرد: نگاه بلندمدت شورا به مسائل شهری بود یکی دیگر از خصوصیات مهم این دوره، بود؛ شورای ششم در عین حال که به امور روزمره و مسائل کوتاه‌مدت می‌پرداخت، توانست برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای آینده شهر اصفهان را نیز در نظر بگیرد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این شورا نه تنها در پی حل مسائل جاری بود، بلکه به اصلاح طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و تدوین برنامه‌های کلان ۱۰ یا ۲۰ ساله نیز اهتمام داشت.

وی افزود: این رویکرد، به‌ویژه در شرایطی که بسیاری از مسائل فوری و کوتاه‌مدت ذهن را مشغول می‌کرد، یکی از ویژگی‌های متمایز به‌شمار می‌رود. در حوزه نظارت نیز، اعضای شورا توانستند جایگاه نظارتی خود را در این دوره تقویت کنند.

صالحی گفت: نظارت دقیق و مستمر بر اجرای مصوبات و پیگیری آن‌ها در کنار تخصص و وقت‌گذاری اعضا، باعث شد که شورا بتواند وظایف نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهد. این تلاش‌ها موجب شد که نظارت شورا به‌ویژه در مقایسه با ادوار گذشته، احیا شده و جایگاه آن در مدیریت شهری تقویت گردد.

تمرکز بر سرعت در تصمیم‌گیری و پیشبرد امور به‌طور متوازن

وی تصریح کرد: با این حال، در کنار نقاط قوت، برخی نکات نیز برای بهبود عملکرد شورا در آینده وجود دارد. یکی از آن‌ها تعدد موضوعات مطرح‌شده در شورا بود که گاهی باعث پراکندگی و کم‌توجهی به مسائل اصلی می‌شد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به نظر می‌رسد که در ابتدای هر دوره باید موضوعات به‌طور دقیق‌تری دسته‌بندی و اولویت‌بندی شوند تا شورا بتواند بر روی مسائل کلیدی و اولویت‌دار متمرکز شود و درنتیجه نتایج عمیق‌تری به‌دست آورد. از دیگر نکات قابل توجه، طمأنینه و سرعت تصمیم‌گیری در برخی از موارد بود. اگرچه این رویکرد در شرایط پرتنش و پر از تغییرات، به‌طور کلی مثبت بود، اما در برخی مواقع سرعت در تصمیم‌گیری و پیشبرد امور نیاز به تسریع داشت.

وی عنوان کرد: این دو عنصر (طولانی بودن زمان تصمیم‌گیری و سرعت در اجرای آن) باید به‌طور متوازن در نظر گرفته شوند تا شورا بتواند تصمیمات جامع و به‌موقع‌تری اتخاذ کند. اولویت‌بندی و توجه به محدودیت منابع و زمان نیز از دیگر مواردی است که باید در ابتدای هر دوره مدیریت شهری به‌طور دقیق‌تری انجام شود. این اولویت‌بندی می‌تواند کمک کند تا منابع محدود به‌طور مؤثرتر در جهت مسائل اولویت‌دار تخصیص یابد و از هدررفت انرژی و منابع جلوگیری شود.

صالحی ادامه داد: در نهایت اینکه، باید به مسئله قانونی و اختیارات شورا توجه ویژه‌ای شود. آنچه که باید بیشتر به آن پرداخته شود، احیای مسئله قانونی اختیارات و وظایف شوراها است. در این راستا، باید تلاش کنیم که از ظرفیت‌های قانون‌گذار و منابع ملی به نحو بهتری بهره‌برداری کنیم. به‌ویژه ماده ۸۰ قانون شوراها که هنوز برخی از ظرفیت‌های مغفول آن برای اجرا وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر این، برخی از بخش‌های قانون اساسی، به‌ویژه اصل ۱۰۵ و ۱۰۶ که به مسائل مدیریت واحد شهری مربوط می‌شود، نیازمند پیگیری و اصلاح هستند. این مسئله باید در سطوح عالی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم جایگاه مهم مدیریت محلی و شوراهای شهر را به درستی احیا کنیم. ما باید توجه داشته باشیم که وظایف شورا نباید صرفا محدود به شهرداری باشد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این موضوع باید گسترش یابد و شورا به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیری و نظارتی در مدیریت محلی فعالیت‌های متعددی را دنبال کند. از آنجا که شورا باید نقش اصلی را در حل مشکلات محلی ایفا کند، ضروری است که اختیارات و وظایف آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا شورا بتواند به‌عنوان یک نهاد اثرگذار، در تصمیم‌گیری‌ها و نظارت‌ها در سطح محلی حضور فعال‌تری داشته باشد.

وی تأکید کرد: اگر این اصلاحات و پیگیری‌ها در دستور کار قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت که ثمرات یک مدیریت متمرکز و کارآمد در سطح محلی در بهره‌وری و بهینه‌سازی اقدامات نمایان شود و تأثیرات مثبت آن در درازمدت مشاهده گردد.